snagglepusnos Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Pga en slunken konto nå før jul, tenkte jeg at jeg skulle lage litt julekonfekt og karameller og lignede å gi bort til jul, til tanter og onkler og slike ting. Også lurte jeg på om noen hadde noen gode oppskrifer på julegodis
Arkana Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Noen forslag (karameller finner du forresten oppskrift på i juleforumet): Honningtrøfler 75 g usaltet smør 60 g revet marsipan 60 g honning 50 g hvit sjokolade 100 g lys sjokolade 50 g mørk sjokolade 4 ss melis 1 ss maisenna 3 ss kakao ½ ss kanel Rør sammen smør, marsipan og honning. Smelt sjokoladene og rør dem inn. Visp massen så den blir kremaktig. Sett i kjøleskap til den stivner. Skjær massen i små stykker. Til lyse trøfler rulles massen i melis + maisenna, til mørke trøfler rulles den i kakao + kanel. Minttopper 1 dl melis 200 g smør 1 dl potetmel 4 dl hvetemel 100 g sjokolade 3-4 dråper peppermynte Rør smøret mykt og tilsett det tørre. Trill små kuler og trykk dem litt ned i midten med fingeren. Stek kakene v/ 175 grader i ca 10 min. La kakene avkjøles. Smelt kokesjokoladen og tilsett peppermyntedråpene. Hell litt sjokolade i fordypningene oppå kakene. Punsjeboller (ca 20 stk) 100 g sjokolade 2 ss mørk rom eller sterk kaffe + romdråper 25 g smør 1 eggeplommer 100 g mandler 100 g kakesmuler 50 g sjokoladekrymmel Smelt sjokolade i rom og rør inn smør og eggeplomme. Ha i malte mandler og kakesmuler. Bland alt godt sammen. Form deigen til kuler som trilles i sjokoladepynten. Sett kaldt. Syltet appelsinskall (ca 60 stk) 4 appelsiner 800 g sukker 2 ss glukose 1 liter vann 200 g mørk sjokolade Skjær hver appelsin i seks båter. Skjær vekk fruktkjøttet og det hvite så bare skallet er igjen. Kok opp skallet i kaldt vann. Når det koker tømmer du ut vannet. Gjenta fire ganger, for å koke ut bitterstoffet og sprøyterester. Ha skallet i en kjele med sukker, vann og glukose. Kok langsomt til vannet begynner å bli sirup, det tar ca 1 time. Avkjøl i laken. Ta opp skallene og tørk av. Kutt i stenger på langs og dypp i smeltet sjokolade. Bringebærtrøffel (ca 30 stk) 150 g melkesjokolade 80 g frosne bringebær 10 g glukose (ca 1 ts) 25 g smør 200 g sjokolade kakao Finhakk sjokolade. Tin bærene og kjør dem glatt i foodprocessor, sil av steinene. Kok opp puréen med glukose og tøm over sjokoladen mens du rører. Rør inn smør og sett til avkjøling. Trill kuler av massen som settes kaldt til de blir harde. Dypp dem så i smeltet sjokolade og rull i kakao. Turkish delight 4 kopper sukker 1 liter vann 1 ts sitronsaft 1 kopp maisenna 1 ts kremortartari 1 ½ ss rosevann rød konditorfarge ¾ kopp melis ¼ kopp maisenna Bland sukker, 1½ kopp av vannet og sitronsaft i en kjele og kok opp. La koke uten lokk til den består kuletesten. Ta av varmen. I en annen kjele blandes maisenna og kremortartari med nok av vannet til det blir en glatt grøt. Rør inn resten av vannet og visp godt til blandingen koker og tykner. Hell den varme sirupen gradvis inn i maisennablandingen, mens du visper hele tiden. La småkoke uten lokk i 1 time eller til blandingen blir gjennomsiktig og en lys brunfarge. Rør av og til. Rør in nrosevann og litt konditorfarge. Bre blandingen i en oljet form og la stå udekt i minst 3 timer eller over natten. Skjær ut firkanter og rull dem i en blandingen av melis og maisenna.
Bassemoosen Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 Hei, følgende gode julegodter har eg laget til jul, og gitt vekk på fine glasskrukker til jul. De er iallefall kjemegode, og kanskje de er noe for deg å prøve? Karameller med lime: 100g smør 2 dl kremfløte 1 dl lys sirup 1 ts vaniljesukker Skall av en revet lime. Smelt smøret i en kjele, tilsett fløte, sirup og vaniljesukker. Kok opp uten lokk, og rør om av og til. (Røren er ferdig når du tar en dråpe av røren i kaldt vann og du kan lage en kule av den.) Hell røren i en langpanne m/bakepapir. Avkjøl, og klipp eller skjær opp massen til karameller. Daimtrøffel: 1 dl kremfløte 50g smør 300g mørk kokesjokolade (70%) 1 dl kesam 2 ss konjakk eller likør (kan sløyfes) 100g Daim Kakao Kok opp fløten og smøret i en kjele. Ta kjelen av platen og bryt opp sjokoladen i mindre biter, og smelt sjokoladen i fløteblandingen. Rør i kesam og evt. konjakk eller likør. Avkjøl blandingen så i en halv time i kjøleskapet, deretter hakker du Daim i små biter og har i blandingen. Hell blandingen så i en form på ca 10*15 cm, og la det stivne i kjøleskapet i en time. Form så trøffelen til kuler og rull dem i kakao. Kjempegodt!! Obs: Må oppbevares kjølig. Lykke til!
snagglepusnos Skrevet 22. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2005 Tusen takk for oppskriftene :D de kommer nok godt med alle sammen!
Gjest Fruktfat Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 hvordan er bringebærtrøflene? gode?
NullHull Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 Disse lagde jeg ifjor og ble kjempegode. Hadde ikke cornflakes men kjøpte ferdig krokan istedet og det ble skikkelig snadder! Jeg droppet også oljen, og det gikk helt fint. Laget også noen med hvit sjokolade hvor jeg hadde kokosmasse og finhakkede, tørkede frukter i sjokoladen (bare slumpet i til jeg fikk en passe konsistens). Ble også godt motatt NOUGATBOMBER ca 25 stk 250 g myk nougat Garnering 225 g sjokolade 1 ss olje 1/2 dl hasselnøttkjerner 1 dl cornflakes Del nougaten i 25 like store biter. Form den til kuler. Knekk sjokoladen i biter og smelt den over vannbad. Rør i oljen. Finhakk hasselnøttkjernene. Smul cornflakesen. Bland det inn i sjokoladen. Dypp nougatkulene enkeltvis ned i sjokoladerøren ved hjelp av en gaffel. Ta dem straks opp igjen og skrap av overflødig sjokoladerøre. La dem stivne på smørpapir eller folie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå