Gå til innhold

julekonfekt oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en slunken konto nå før jul, tenkte jeg at jeg skulle lage litt julekonfekt og karameller og lignede å gi bort til jul, til tanter og onkler og slike ting.

Også lurte jeg på om noen hadde noen gode oppskrifer på julegodis :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen forslag (karameller finner du forresten oppskrift på i juleforumet):

Honningtrøfler

75 g usaltet smør

60 g revet marsipan

60 g honning

50 g hvit sjokolade

100 g lys sjokolade

50 g mørk sjokolade

4 ss melis

1 ss maisenna

3 ss kakao

½ ss kanel

Rør sammen smør, marsipan og honning. Smelt sjokoladene og rør dem inn. Visp massen så den blir kremaktig. Sett i kjøleskap til den stivner. Skjær massen i små stykker. Til lyse trøfler rulles massen i melis + maisenna, til mørke trøfler rulles den i kakao + kanel.

Minttopper

1 dl melis

200 g smør

1 dl potetmel

4 dl hvetemel

100 g sjokolade

3-4 dråper peppermynte

Rør smøret mykt og tilsett det tørre. Trill små kuler og trykk dem litt ned i midten med fingeren.

Stek kakene v/ 175 grader i ca 10 min.

La kakene avkjøles. Smelt kokesjokoladen og tilsett peppermyntedråpene. Hell litt sjokolade i fordypningene oppå kakene.

Punsjeboller (ca 20 stk)

100 g sjokolade

2 ss mørk rom eller sterk kaffe + romdråper

25 g smør

1 eggeplommer

100 g mandler

100 g kakesmuler

50 g sjokoladekrymmel

Smelt sjokolade i rom og rør inn smør og eggeplomme. Ha i malte mandler og kakesmuler. Bland alt godt sammen. Form deigen til kuler som trilles i sjokoladepynten. Sett kaldt.

Syltet appelsinskall (ca 60 stk)

4 appelsiner

800 g sukker

2 ss glukose

1 liter vann

200 g mørk sjokolade

Skjær hver appelsin i seks båter. Skjær vekk fruktkjøttet og det hvite så bare skallet er igjen. Kok opp skallet i kaldt vann. Når det koker tømmer du ut vannet. Gjenta fire ganger, for å koke ut bitterstoffet og sprøyterester. Ha skallet i en kjele med sukker, vann og glukose. Kok langsomt til vannet begynner å bli sirup, det tar ca 1 time. Avkjøl i laken. Ta opp skallene og tørk av. Kutt i stenger på langs og dypp i smeltet sjokolade.

Bringebærtrøffel (ca 30 stk)

150 g melkesjokolade

80 g frosne bringebær

10 g glukose (ca 1 ts)

25 g smør

200 g sjokolade

kakao

Finhakk sjokolade. Tin bærene og kjør dem glatt i foodprocessor, sil av steinene. Kok opp puréen med glukose og tøm over sjokoladen mens du rører. Rør inn smør og sett til avkjøling. Trill kuler av massen som settes kaldt til de blir harde. Dypp dem så i smeltet sjokolade og rull i kakao.

Turkish delight

4 kopper sukker

1 liter vann

1 ts sitronsaft

1 kopp maisenna

1 ts kremortartari

1 ½ ss rosevann

rød konditorfarge

¾ kopp melis

¼ kopp maisenna

Bland sukker, 1½ kopp av vannet og sitronsaft i en kjele og kok opp. La koke uten lokk til den består kuletesten. Ta av varmen. I en annen kjele blandes maisenna og kremortartari med nok av vannet til det blir en glatt grøt. Rør inn resten av vannet og visp godt til blandingen koker og tykner. Hell den varme sirupen gradvis inn i maisennablandingen, mens du visper hele tiden. La småkoke uten lokk i 1 time eller til blandingen blir gjennomsiktig og en lys brunfarge. Rør av og til. Rør in nrosevann og litt konditorfarge. Bre blandingen i en oljet form og la stå udekt i minst 3 timer eller over natten. Skjær ut firkanter og rull dem i en blandingen av melis og maisenna.

Skrevet

Hei, følgende gode julegodter har eg laget til jul, og gitt vekk på fine glasskrukker til jul. De er iallefall kjemegode, og kanskje de er noe for deg å prøve?

Karameller med lime:

100g smør

2 dl kremfløte

1 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Skall av en revet lime.

Smelt smøret i en kjele, tilsett fløte, sirup og vaniljesukker. Kok opp uten lokk, og rør om av og til. (Røren er ferdig når du tar en dråpe av røren i kaldt vann og du kan lage en kule av den.) Hell røren i en langpanne m/bakepapir. Avkjøl, og klipp eller skjær opp massen til karameller.

Daimtrøffel:

1 dl kremfløte

50g smør

300g mørk kokesjokolade (70%)

1 dl kesam

2 ss konjakk eller likør (kan sløyfes)

100g Daim

Kakao

Kok opp fløten og smøret i en kjele. Ta kjelen av platen og bryt opp sjokoladen i mindre biter, og smelt sjokoladen i fløteblandingen. Rør i kesam og evt. konjakk eller likør. Avkjøl blandingen så i en halv time i kjøleskapet, deretter hakker du Daim i små biter og har i blandingen. Hell blandingen så i en form på ca 10*15 cm, og la det stivne i kjøleskapet i en time. Form så trøffelen til kuler og rull dem i kakao. Kjempegodt!! Obs: Må oppbevares kjølig.

Lykke til!

:):):):):)

Skrevet

Tusen takk for oppskriftene :D de kommer nok godt med alle sammen!

Skrevet
hvordan er bringebærtrøflene? gode?  ;)

:Nikke::sikle:

Skrevet

Disse lagde jeg ifjor og ble kjempegode. Hadde ikke cornflakes men kjøpte ferdig krokan istedet og det ble skikkelig snadder! Jeg droppet også oljen, og det gikk helt fint.

Laget også noen med hvit sjokolade hvor jeg hadde kokosmasse og finhakkede, tørkede frukter i sjokoladen (bare slumpet i til jeg fikk en passe konsistens). Ble også godt motatt :)

NOUGATBOMBER

ca 25 stk

250 g myk nougat

Garnering

225 g sjokolade

1 ss olje

1/2 dl hasselnøttkjerner

1 dl cornflakes

Del nougaten i 25 like store biter. Form den til kuler.

Knekk sjokoladen i biter og smelt den over vannbad. Rør i oljen.

Finhakk hasselnøttkjernene. Smul cornflakesen. Bland det inn i sjokoladen.

Dypp nougatkulene enkeltvis ned i sjokoladerøren ved hjelp av en gaffel. Ta dem straks opp igjen og skrap av overflødig sjokoladerøre. La dem stivne på smørpapir eller folie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...