Gå til innhold

Tips til reise med 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart reise til syden med 2 åringen vår. Turen kommer selvfølgelig til å gå på barnets premisser😊 vi har en stor leilighet så det er nok av plass å være inne på.

Jeg lurer på hva som er lurt å tenke på i forkant? Hva bør vi ha med? Eventuelle tips til flyturen? Ca 4 timer fly.

Anonymkode: 3a6eb...14b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøker er kjekt på flyet. Rikelig med mat og drikke. Og: det er lov med nettbrett... Husk hodetelefoner, det er ikke ok med nettbrett med lyd på uten hodetelefoner (da jeg fløy i sommer sa til og med kabinpersonalet fra til en mor at ungene ikke kunne se på nettbrett med lyd på). Leker hvor små deler kan ramle under setet foran er ikke en god idé. Og øve på forhånd! Snakke om at man må sitte pent, ha setebelte på når skiltet lyser, ikke sparke i setet foran, osv. 

Anonymkode: 131ec...b8b

• Liker 1
Skrevet

Vi har flydd masse med barna våre (eldste er 2,5 år). Vi leser flyplassbok før vi drar, og barnet synes det er stas å kjenne igjen ting på flyplassen (kofferter, piloter, flyene). På selve flyet er det viktig å reservere seter i forkant, helst ved vinduet så de kan kikke ut. iPad er en sikker vinner. Ha med snacks og drikke (det de serverer på flyet faller sjelden i smak for våre barn). Og en annen populær fly leke hos oss er Water Wow tegneblokk fra Melissa and Doug, det kan være lurt å gjemme lekene du tar med på reisen sånn at de er nye og spennende. 

Vi kjøpte også en sånn Stokke Jetset kids koffert, den skulle liksom være bra hvis barnet vil sove. Det var helt bortkastet. Stor og klumpete og mye mer ustabil enn det markedsføringen påsto. Den ble bare med den ene gangen for å si det sånn - anbefales ikke.

4 timer er en bra lengde, det kommer til å gå kjempefint!

Anonymkode: 5bf3c...c44

Skrevet

Husk bilstol. 

Anonymkode: 5f9c2...7e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 8.28):

Vi skal snart reise til syden med 2 åringen vår. Turen kommer selvfølgelig til å gå på barnets premisser😊 vi har en stor leilighet så det er nok av plass å være inne på.

Jeg lurer på hva som er lurt å tenke på i forkant? Hva bør vi ha med? Eventuelle tips til flyturen? Ca 4 timer fly.

Ta med noe godt å spise og snop. Ta med en gave eller leke som barnet ikke vet om som du kan ta frem når barnet blir urolig. iPad fungerer bra. La barnet sitte med vinduet så det kan se ut. 

Anonymkode: c8776...3ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 8.32):

Bøker er kjekt på flyet. Rikelig med mat og drikke. Og: det er lov med nettbrett... Husk hodetelefoner, det er ikke ok med nettbrett med lyd på uten hodetelefoner (da jeg fløy i sommer sa til og med kabinpersonalet fra til en mor at ungene ikke kunne se på nettbrett med lyd på). Leker hvor små deler kan ramle under setet foran er ikke en god idé. Og øve på forhånd! Snakke om at man må sitte pent, ha setebelte på når skiltet lyser, ikke sparke i setet foran, osv. 

Anonymkode: 131ec...b8b

Syns dette høres rart ut. Lyden i kabinen er så høy at lav lyd på nettbrettet ikke kan høres. 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler klistremerkebøker der klistremerkene kan tas av og på. Melissa & doug har noen ganske ok med litt boblete klistremerker som ikke rives i to av små hender. 

Anonymkode: 8f73a...4cf

Skrevet

Kjapt fra toppen av hodet:

- Gode sko/sandaler/badesko er smart. Små barn har tynn hud på beina og kan synes bakken er (veldig) varm. 

- heldekkende badetøy med "solfaktor" kan være praktisk.

- Solhatt (sier vel kanske seg selv).

- En trille er greit å ha med seg. Vår toåring var totalt utslått av varmen til tider, så da kan være greit å kunne sitte i vogn selv på korte turer. 

- En flaske med noe vann eller lignende som kan drikkes ved landing (pga dotter i ørene). 

Skrevet

Vi har reist en del med vår yngste. 
Stellesekk som handbagasje-bleier, våtservietter, ekstra klesskift, en tykkere genser, vannflaske (ja de sjekker den i sikkerhetskontrollen men det tar to min.) Snacks/mat som barnet deres liker, f.eks müslibar, rosiner, kjeks, middagsglass etc. Favorittleken, evnt smokk og koseklut. Nettbrett og hodetelefoner. Last ned episoder på forhånd. Vår har ikke lekt så mye på flyet, enten har hun sovet eller sett på nettbrett. Fargeblyanter og mindre leker forsvinner alltid mellom setene uansett.

Reisevogn. Bugaboo ant er fantastisk. Tas inn som handbagasje. Yoyo vognene er også bra. Det kan være langt å gå mellom terminalene så vogn er et must. 

Noen reiser med bilsete på flyet. Britax two way passer i flere fly, men dere må sjekke med flyselskap ang. setemålene. Greit å ha eget sete om dere skal kjøre bil på feriestedet. Nærmest umulig å få tak i trygge seter utenlands, ingen har bakovervendte seter.

Skrevet

Jeg ammet alltid mine babyer ved takeoff/landing, og når de ble så store at de ikke lenger ammet ga jeg de noe å drikke fra flaske/kopp i stedet- og opplevde at det fungerte godt. Så det kan du prøve. Evt gi de smokk dersom de enda bruker det. 

Last ned underholdning på nettbrett, gjerne ting de har sett før. Har også «underholdt» de med mat (velg ting som ikke griser så veldig/ta med våtservietter)

Vi har gått tidlig på stranden med barna i den tiden, og så tatt en pause midt på dagen. Da har vi vært i leiligheten mens barnet har sovet (selv om det vanligvis sover ute i vogn, føler vi at det har vært bedre å la de sove inne i vogn pga temperatur. 

Anonymkode: bdb33...c44

Skrevet
~white lady~ skrev (11 minutter siden):

Vi har reist en del med vår yngste. 
Stellesekk som handbagasje-bleier, våtservietter, ekstra klesskift, en tykkere genser, vannflaske (ja de sjekker den i sikkerhetskontrollen men det tar to min.) Snacks/mat som barnet deres liker, f.eks müslibar, rosiner, kjeks, middagsglass etc. Favorittleken, evnt smokk og koseklut. Nettbrett og hodetelefoner. Last ned episoder på forhånd. Vår har ikke lekt så mye på flyet, enten har hun sovet eller sett på nettbrett. Fargeblyanter og mindre leker forsvinner alltid mellom setene uansett.

Reisevogn. Bugaboo ant er fantastisk. Tas inn som handbagasje. Yoyo vognene er også bra. Det kan være langt å gå mellom terminalene så vogn er et must. 

Noen reiser med bilsete på flyet. Britax two way passer i flere fly, men dere må sjekke med flyselskap ang. setemålene. Greit å ha eget sete om dere skal kjøre bil på feriestedet. Nærmest umulig å få tak i trygge seter utenlands, ingen har bakovervendte seter.

De fleste flyselskap lar en ta med innsjekker vogn helt til gaten og du får

den utlevert ved gaten når du lander. Trenger altså ikke en bitte liten vogn som du tar med inn på flyet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste flyselskap lar en ta med innsjekker vogn helt til gaten og du får

den utlevert ved gaten når du lander. Trenger altså ikke en bitte liten vogn som du tar med inn på flyet 

Vi opplevde å ikke få vogna igjen ved gate. Dessuten blir mange vogner ødelagt i bagasjerommet på fly. 

Ei lita reisevogn er uansett praktisk. Den ligger greit i små bagasjerom og tar liten plass på hotellrom, restaurant og i butikker. 

Skrevet

2åring trives best hjemme

Anonymkode: 995ee...818

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 13.05):

2åring trives best hjemme

Anonymkode: 995ee...818

Det er bare tull. 2 åring har det helt fint hjemme også, men de er store nok til å kunne få mye ut av en ferietur! Har vært på sydentur mrd en 2åring i familien, det var så stas, han snakket om turen lenge etterpå, og mens vi var der storkoste han seg i barnebasseng med små sklier, badet i sjøen, danset på stranda og lagde bilbaner i sanda, lekte med ball, og koste seg med is. Mye han kunne gjort hjemme også med andre ord - men han hadde det definitivt ikke verre enn hjemme, og så fikk foreldrene kost seg med sydentur med familien samtidig!

Anonymkode: d639c...cc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...