tonyv Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/usa-kvinne-tiltalt-for-aa-ha-hjulpet-tenaaringsdatteren-med-abort.F-b3S05K7?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos1&utm_medium=df-86-de0623c4 Synes først og fremst at VG forsømmer sitt formidlingsansvar i denne artikkelen. Selve overskriften er utvilsomt utformet for å skape empati og sinne. Så leser man seg gjennom artikkelen da. Først står det "etter uke 20". Senere kan vi lese at aborten skjedde "etter uke 23", som er over grensa for hva som er lovlig i denne staten. Men altså, en mor og datter som sammen dreper et foster i mors liv "etter uke 23", for så å grave det ned, og senere lyve om det. Ville ikke dette utløst straff i Norge også? 1
ops2 Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 (endret) Det er et umulig spørsmål. Etter min mening er et foster på 23 uker kommet over i stadiet hvor det regnes som et menneske, et individ med rettigheter til å leve. Ved tidligfødsler overlever ofte barn ved 23 uker. Og de føler ihvertfall smerte. Å ta livet av det er grusomt. Men i Norge kan man søke om abort ved at en nemd avgjør om tillatelse skal gis eller ikke. Jeg vet ikke om man ville få "lov" til å abortere et friskt foster ved 23 uker. Det er mulig at moren ville bli satt opp for keisernitt ved 28 uker for eksempel, og så gi opp barnet for adopsjon. Men det må være mer bak historien. Sannsynligvis psykisk uhelse hos moren. Så hvis en kvinne i Norge sa til en abortnemd at "Jeg dreper meg selv hvis jeg ikke får abort" er det mulig hun ville få innvilget det. Hvis dette hadde skjedd i Norge som beskrevet her, abort med illegale aborttabletter og så grave ned fosteret etterpå, så ville det ihvertfall bli tatt ut tiltale. 17-åringen ville neppe fått straff, selv om det ble tiltale. Hun er for ung, og det må være formidlende omstendigheter. Hun ville bli dømt til psykisk helsevern, kanskje. Hun må være helt i ubalanse nå etterpå. Selv om man tror det er en celleklump, så kommer det ut et lite menneske. Moren til 17-åringen ville nok bli tiltalt for å ha skaffet tablettene, i det minste er det ulovlig å skjule liket. Men siden det er Norge, så ville hun ikke få spesielt streng straff. Noen måneder straff. Sikkert ikke soning i fengsel, men betinget straff. Men selv om det ble tatt ut tiltale, så ser jeg ikke bort fra at saken kunne bli henlagt. Det er så mange faktorer som spiller inn. Var det voldtekt, hadde 17-åringen psykisk sykdom, levde de to kvinnene i et religiøst samfunn hvor barn utenfor ekteskap er en skam? Var de begge egentlig offer for en grusom ektemann som ville drept 17-åringen hvis han visste hun var gravid? Så mange faktorer som kunne gjort at det ikke ville blitt straff i Norge. Jeg kaster inn håndkleet og sier: "jeg er glad jeg ikke er jurist". Men det er helt tydelig clickbait. Alt som har med abort i USA å gjøre er garantert å havne i media. Skjedde dette i Irland, Spania eller Polen, ville ikke avisen skrevet om det. Men for norsk media er det som skjer i USA politikk. Endret 10. august 2022 av ops2 3
ops2 Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Disse to kommer ikke ut som spesielt sympatiske i annen media. Ingen steder kommer det fram noe som kan tyde på voldtekt. Og abort er lovlig til uke 20 i den delstaten, hele 8 uker lenger enn den grensen Norge har for selvbestemt abort. Usympatiske, egoistiske og umenneskelige, er inntrykket jeg får av de. Jeg vet at stater i USA utfører abort til uke 40, altså når barnet er fullbårent. Så de kunne reist til en av de statene. Så ville vel barnet følt mindre smerte, og det hadde skjedd raskere. https://nypost.com/2022/08/09/facebook-gave-teens-private-messages-about-alleged-abortion-to-police/ Quote 17-åringen: “Remember we burn the evidence.” "I will finally be able to wear jeans." "Fuck yes." Quote Celeste Burgess, who is now 18, has been charged with removing/concealing/abandoning a dead human body, concealing the death of another person and false reporting. Dette virker ikke langt unna en norsk tiltale. Men på grunn av alderen, ville hun nok slippe fengsel i Norge. Dom er ikke falt i saken. Quote Her mother has been charged with performing or attempting an abortion greater than 20 weeks, performing an abortion when not a licensed doctor, removing/concealing/abandoning a dead human body, concealing the death of another person and false reporting. 1
Topsi Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Abort i uke 23 er ulovlig I Norge, så jeg håper inderlig at noen ville blitt straffet for det. Fosteret ville trolig vært født i live, så vi snakker kanskje også om drap på et født barn, om enn svært prematurt 1
CAPS LOCK Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Abortloven § 2 sjette avsnitt: "Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis." Abortloven § 13: "Den som avbryter svangerskap i strid med denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år." Lov om svangerskapsavbrudd [abortloven] - Lovdata 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå