Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge Nettavisen står Norge i fare for to doble rentehevinger på kort tid nå. I tillegg kommer høyere drivstoff, strøm og mat. Hvordan vil dette merkes for din del?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del merkes det fint lite. Men så har jeg også latt være å reise til syden i sommer bare fordi "det er sååå lenge siden jeg har reist!". Eier egentlig ikke økonomisk sans, men jeg har jo skjønt at jeg ikke kan meske meg med utenlandsreiser når alt blir så mye dyrere i samfunnet. 

Anonymkode: 79a23...d40

• Liker 14
Skrevet

Det går veldig fint for oss. Men kjenner andre detnikke vil gå bra for.

Tenker sånn er livet da får folk legge o. Vanene sine og begynne å bruke hue før de tar opp hus lån og ekstra lån til oppussing over hue og ræva

Anonymkode: 6fb40...fb6

• Liker 2
Skrevet

De aller, aller fleste vil klare seg helt fint. De som vil slite er de som lever over evne og skryter av det på instagram. Tror faktisk dette vil gi positive utslag på sikt. Nå vil folk lære "the hard way". Begynne å bry seg om de viktige ting i livene, og fjerne seg fra "fasade-livet" der alt handler om å vise hvor "vellykket" man er på sosiale medier. Det er på tide å finne fram til hverdagen og sette pris på det man har nært seg, og legge lista vesentlig lavere for hva som er "lykke".

Anonymkode: ef276...b32

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg merker veldig lite.

Jeg fyller bensin ca. 1 gang i mnd, bruker ca. 6000 kwt strøm i året og jeg har ikke lån.

Jeg bruker veldig en liten andel av lønnen min på mat og kommer til å fortsette å kjøpe det jeg har lyst på.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Jeg merker veldig lite.

Jeg fyller bensin ca. 1 gang i mnd, bruker ca. 6000 kwt strøm i året og jeg har ikke lån.

Jeg bruker veldig en liten andel av lønnen min på mat og kommer til å fortsette å kjøpe det jeg har lyst på.

Heldig.

Anonymkode: 519e4...e0e

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heldig.

Anonymkode: 519e4...e0e

Ja, jeg er heldig. Og jeg har innrettet livet mitt slik at jeg tåler økte renter og priser.

Gjest Raffalayla
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For min del merkes det fint lite. Men så har jeg også latt være å reise til syden i sommer bare fordi "det er sååå lenge siden jeg har reist!". Eier egentlig ikke økonomisk sans, men jeg har jo skjønt at jeg ikke kan meske meg med utenlandsreiser når alt blir så mye dyrere i samfunnet. 

Anonymkode: 79a23...d40

Nesen i været!

Hvorfor er det så mange som nekter å ta seg til seg at noen av oss rett og slett har lite å rutte med..

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er heldig. Og jeg har innrettet livet mitt slik at jeg tåler økte renter og priser.

Her ligger nøkkelen. Mange sier man er "heldig", som om man har vunnet i lotto eller noe. Men her viser du jo at ved å ta ansvar, og innrette livet sitt etter sin egen situasjon, så greier man seg helt fint. Her er det jo naturlig å gi deg ros for dine valg, samtidig skal det jo være en selvfølge.

Er man "uheldig" om man velger å kjøpe seg svindyre boliger og biler og ha x antall millioner i lån, langt over pipa, og blir sittende med svært høye kostnader? Er man uheldig når man velger å finansiere sydenreisen med kredittkort fordi man bare MÅ til syden, og fordi man ikke kan være dårligere enn venninnene sine? Nei, man er ikke uheldig, man er uansvarlig!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi fikk barn i desember i fjor og må ha bi måneder ulønnet permisjon fordi det ikke er mulig å få barnehageplass på vettugt tidspunkt. Vi har selvsagt spart til dette, men det er krevende å spare til ekstremt store strømregninger samtidig som man skal betale ekstremt store strømregninger, for det budsjettet vi satte opp for den ulønna permisjonen da jeg ble gravid er det jo bare å kaste. Det blir tøft frem til august neste år, men så fort vi er i full jobb igjen begge to regner jeg med at det går fint. Men det blir et år med lite ekstra. 

Anonymkode: bd3a3...648

• Liker 2
Skrevet

For oss går det greit, men vi er glade vi ikke fikk tilslag på huset vi bøy på i vår. Kjenner flere med sykt høye boliglån på store hus som skal varmes opp og normale lønninger, der tenker jeg det skal svi mer.

Anonymkode: e3f68...fc5

• Liker 4
Gjest Raffalayla
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her ligger nøkkelen. Mange sier man er "heldig", som om man har vunnet i lotto eller noe. Men her viser du jo at ved å ta ansvar, og innrette livet sitt etter sin egen situasjon, så greier man seg helt fint. Her er det jo naturlig å gi deg ros for dine valg, samtidig skal det jo være en selvfølge.

Er man "uheldig" om man velger å kjøpe seg svindyre boliger og biler og ha x antall millioner i lån, langt over pipa, og blir sittende med svært høye kostnader? Er man uheldig når man velger å finansiere sydenreisen med kredittkort fordi man bare MÅ til syden, og fordi man ikke kan være dårligere enn venninnene sine? Nei, man er ikke uheldig, man er uansvarlig!

Så køen utenfor fattighuset er egentlig bare nm i sydenreiser?

Skrevet

Hvordan vi merker det: Beløpet satt av til sparing blir mindre. 

• Liker 2
Skrevet

Vi merker det litt med at vi må stramme inn. Men ikke mer enn at vi må slutte med unødvendig sløsing og begynne f.eks å lage mer mat fra bunn av, mealpreps osv. Men jeg er glad vi bor i en forholdsvis liten leilighet som er lett å varme opp, og at vi ikke har barn. 

Anonymkode: bcbf7...b8e

• Liker 2
Skrevet

For oss går det greit, vi har over snittet godt betalte jobber og mye sparepenger begge to, samtidig som vi har nøktern bolig og bil. Bruker lite penger på reising, å spise ute og slikt, derimot går det litt penger på oppussing. Som nevnt over her også får vi desemberbaby, som da ikke er garantert noen barnehageplass før åtte måneder senere. Det setter en definitivt i en kinkig situasjon. Vi har råd til ulønnet perm selv med økte priser, men man mister jo rett til en del velferdsgoder i tilfelle noe skulle skje, som er veldig skummelt. 

Anonymkode: 43196...9d0

• Liker 1
Skrevet

Det merkes ikke her. 

Vi makset ikke boliglånet fordi vi ville ha økonomisk fleksibilitet. Har også kommet litt på vei i livet, og har aldri lagt opp til et forbruk som tømmer lønnskontoen hver måned. Har kjørt bilene våre til de må byttes, og fortsatt å følge med på tilbud og handle bulk, tross at vi økonomisk kunne droppet det. 

Anonymkode: 1cc71...65a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De aller, aller fleste vil klare seg helt fint. De som vil slite er de som lever over evne og skryter av det på instagram. Tror faktisk dette vil gi positive utslag på sikt. Nå vil folk lære "the hard way". Begynne å bry seg om de viktige ting i livene, og fjerne seg fra "fasade-livet" der alt handler om å vise hvor "vellykket" man er på sosiale medier. Det er på tide å finne fram til hverdagen og sette pris på det man har nært seg, og legge lista vesentlig lavere for hva som er "lykke".

Jeg lurer på hva slags folk du omgås, hvis dette «fasade» spillet er en greie. Må være veldig unge folk i så fall.. 

Siden vi bor i Norge tror jeg det er få som kommer til å slite. Det vil selvfølgelig være noen, men ikke så mange som media hyler om. Jeg personlig har ikke merket noe til prisstigningene, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller.

• Liker 3
Skrevet

Tror folk flest kommer til å klare seg helt fint. Tror at det gir gode lesertall og skrive om litt skremselspropaganda. Jeg er ikke bekymret.

Anonymkode: b5f95...c30

• Liker 1
Skrevet

Merker ekstremt lite til det. Har ikke så mye lån at jeg ikke skal klare rentehevinger. 

Har en husleie som dekker varmtvann, oppvarming og lading av bil. Slipper derfor veldig billig unna både dyr strøm og dyrt drivstoff. 

Ellers føler jeg at jeg har såpass god råd at jeg slipper å velge bort god mat osv. 

Anonymkode: ea69c...16e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer jo til å merke at det går mindre til sparekontoen, men ellers bekymrer jeg meg ikke i det hele tatt. I motsetning til alle som må låne mest mulig og ikke kan skjønne hvorfor ikke banken vil gi den 5-7-10 x inntekt i lån fordi "de har råd" (mange slike på KG), har jeg hele veien beregnet at jeg skal klare en rente på 8-10%, og brukt årene med lav rente til å betale ned mest mulig på lånet. Nå må rentene bli nærmere 15% før jeg blir særlig bekymret. I motsetning til andre har jeg ikke kjøpt hytte, båt eller bil i pandemien, og jeg har heller ikke brukt masse penger på ferie og fjas bare fordi muligheten er der. Jeg vet at det går fint å pakke seg inn i pledd, ullundertøy og strikkejakke om det er kalt inne, jeg må ikke dusje hver dag, og det går fint an å leve godt i matveien selv om prisene har økt. Må helt ærlig si at jeg klapper meg litt på skulderen over egen spareinnsats og planlegging, og sender et stikk i retning dem som har ledd av meg for å ikke prioritere rent forbruk som shopping, restaurant og reise. De aller fleste er helt skyld i sin egen dårlige økonomi, selv om det er vondt å innrømme det. Etter å ha sett alt av luksusfellen og hørt hvordan kolleger, venner og familie lever, er det klart at det i 99% av tilfellene er ens egne valg som fører til dårlig økonomi. Men mye letter å skylde på Vedum og Støre så klart. 

Anonymkode: 2755b...334

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...