Gå til innhold

Tiden for lave strømpriser er definitivt forbi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere sentralbanksjef Øystein Olsen mener vi bare kan glemme å få billigere strømpriser i fremtiden.

Olsen tror heller ikke at strømprisen vil falle tilbake til et normalnivå på 30–40 øre kilowatten. Han viser til at olje og gass skal fases ut, og at Norge skal gjennom det grønne skiftet.

– Å produsere strøm med kullkraft er billig. Å produsere den samme strømmengden med vindturbiner og solceller er mye dyrere, sier Olsen.

så spørs det hvor lenge "strømstøtten" beholdes.

https://e24.no/naeringsliv/i/1O1w4G/tidligere-sentralbanksjef-mener-tiden-for-lave-stroempriser-er-forbi

Anonymkode: bb8ba...b6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forhåpentligvis klarer folk å innse at "det grønne skiftet" er noe en landsbyidiot i MDG kunne ha funnet på før det kommer så langt.

Man er ikke lenger like begeistret for å slå av kjernekraften i Europa når man ser hvilke konsekvenser dette har for lommeboken.

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg leste også dette tullet. Sammenligne kullkraft og vindkraft?  I Norge går det jo på vannkraft. Vi har ikke kullkraft.

Eller har de gitt bort vannkraften til utlandet for fremtiden?  
Mulig at jeg er for trøtt og leste feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tidligere sentralbanksjef Øystein Olsen mener vi bare kan glemme å få billigere strømpriser i fremtiden.

Olsen tror heller ikke at strømprisen vil falle tilbake til et normalnivå på 30–40 øre kilowatten. Han viser til at olje og gass skal fases ut, og at Norge skal gjennom det grønne skiftet.

– Å produsere strøm med kullkraft er billig. Å produsere den samme strømmengden med vindturbiner og solceller er mye dyrere, sier Olsen.

så spørs det hvor lenge "strømstøtten" beholdes.

https://e24.no/naeringsliv/i/1O1w4G/tidligere-sentralbanksjef-mener-tiden-for-lave-stroempriser-er-forbi

Anonymkode: bb8ba...b6d

Siden vi ikke produserer strømmen med kullkraft gjelder denne problemstillingen vel ikke Norge. Ut av europeisk samarbeid, enkelt og greit.

Min stemme går til partiet som står for det. AP og Høyre utgår, FrP kanskje siden de endrer sitt syn etter behov. Rødt kunne vært spennende.

Anonymkode: 60853...479

Skrevet
Adobyen skrev (15 timer siden):

Jeg leste også dette tullet. Sammenligne kullkraft og vindkraft?  I Norge går det jo på vannkraft. Vi har ikke kullkraft.

Eller har de gitt bort vannkraften til utlandet for fremtiden?  
Mulig at jeg er for trøtt og leste feil.

All strømproduksjon på Svalbard  (som er en del av Norge) er kullkraft

Anonymkode: 1d91a...fd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min stemme går til partiet som står for det. AP og Høyre utgår, FrP kanskje siden de endrer sitt syn etter behov. Rødt kunne vært spennende.

Anonymkode: 60853...479

Rødt, som vil melde Norge ut av NATO og ikke sende våpen til Ukraina? De kunne jeg aldri stemt på. Det er mange ting som er viktigere enn strømpriser. Jeg tror heller ikke Rødt er særlig behjelpelig med strømprisene, de vil nemlig ikke bygge ut noe som helst ny strømproduksjon. De er mot vindkraft både til lands og til havs, mot ny vannkraft og mot atomkraft. Da gjenstår solkraft, som på ingen måte kan levere de mengdene som Statkraft mener trengs fremover mot 2050. Rødt vil heller satse ensidig på lavere forbruk av strøm fremfor ny produksjon. Det vil neppe sende prisene nedover. Velger man å fastsette en lav pris likevel betyr det til slutt mangel på strøm og rasjonering.

Skrevet

Tiden var ikke forbi enda tydligvis.. litt vind i Midt-Norge og strømmen i kveld / natt koster 0kr..

Som forøvrig også er problemet med vind - den kan ikke lagres. Hvor mye tjener man på vindkraft i natt skal tru?

89DA241B-FC7B-4C53-A187-1C5D486459C5.thumb.jpeg.21b2c656bcbd978b1a5534db335aff2f.jpeg

Anonymkode: 1d91a...fd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...