AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Gutten er 9 år, og har de siste 4 dagene hatt ekstrem halsvondt, i tillegg til tung pust. Det siste døgnet har pusten blitt verre og verre. Han har hatt frostrier og feber siden lørdag. Ingen stemme, og hiver etter pusten. Innsunken i hals fordi han kaver når han puster. Var hos fastlegen i går, konklusjon ble virusinfeksjon. Ingen CRP ble tatt, og det ble litt kaotisk fordi han kastet opp da legen kikket han i halsen. Sendt hjem med beskjed om å ta kontakt om tilstand forverrer seg. I dag var pusten enda verre, og vi fikk time hos legevakt. CRP på 103. Sykepleier mente det var lungebetennelse da han lyttet på lunger, og målte puls, samt hvordan han kavet for å kompensere for lite luft. Inne hos legen virket det som legen hadde bestemt seg på forhånd for at dette ikke handlet om betennelse..og når jeg kommenterte at jeg var bekymret for høy feber, hivende pust - og høy CRP, sa hun at høy CRP ikke indikerte annet enn virus? Hun sa rett ut at hun ikke kunne gi meg noe egentlig svar på hva som er galt med gutten, men konkluderte med falsk krupp..jeg trodde ikke falsk krupp ga høy CRP og høy feber over lengre tid? Allmenntilstanden hans er svært nedsatt, han får i seg lite væske og næring pga svelgvansker og tetthet nedover, beveger seg lite, er blek og «medtatt». Kjenner jeg er redd og bekymret Anonymkode: 2aee1...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 P.s negativ Covid-hurtigtest TS Anonymkode: 2aee1...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Jeg (var 18) hadde lumsk vondt i magen, legen fikk sjokk da jeg hadde crp på over 100, ble henta av sykebil og rett til en blindtarm betennelse operasjon Anonymkode: 466e9...c09 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Hva med time hos privat lege i morgen tidlig? På Volvat kan man booke ledige timer når som helst, kanskje de har noe ledig til i morgen tidlig? Anonymkode: 466e9...c09 4
Fame Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 (endret) CRP høyere enn 100 er nok en bakteriell infeksjon, ikke et virus Ville for øvrig dratt til legen igjen og bedt de sjekke ordentlig da det kan være behov for antibiotika Endret 9. august 2022 av Fame 8 3
Sirinna Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Fame skrev (1 minutt siden): CRP høyere enn 100 er nok en bakteriell infeksjon, ikke et virus Dette.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Enig med de to andre. Da jeg hadde lungebetennelse og blodpropp hadde jeg crp på over 200, og jeg mener å huske legene nevnte at crp i høyere skala skyldtes bakterier, ikke virus. Anonymkode: 71098...87d 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Tusen takk for svar ❤️ Jeg har også alltid trodd at CRP over 50 er en indikasjon på at det er en betennelse på gang i kroppen, men ble helt avvist på det av legen. Jeg blir så bekymret og redd for han, for han er en ellers så aktiv og sprudlende gutt..nå virker han helt på felgen og i kjelleren. Jeg føler meg som en hysterisk mor, som springer mellom lege og legevakt, og blir sikkert stemplet som det av legene Men jeg føler at det er noe som ikke stemmer her Jeg har lyst å bestille ny time hos fastlegen i morgen tidlig, og ta privat time om fastlegen også konkluderer med virus igjen. Anonymkode: 2aee1...5fa 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Fame skrev (18 minutter siden): CRP høyere enn 100 er nok en bakteriell infeksjon, ikke et virus Ville for øvrig dratt til legen igjen og bedt de sjekke ordentlig da det kan være behov for antibiotika Legevakten ville ikke gi han antibiotika da hun ikke klarte å konkludere med annet enn falsk krupp, og mente at antibiotika ville gi han unødige bivirkninger. Anonymkode: 2aee1...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Ville kontaktet legevakten igjen og sagt at du ikke følte deg trygg da han ikke får i seg væske og er såpass redusert. Ikke gi deg, følg magefølelsen. Så får de heller bare tenke du er hysterisk. Ring heller en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 1dd2d...13b 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Den crp som blir målt idag er det den var for ca 1 døgn siden, så godt mulig den er steget enda mer nå, bare at det vises ikke før imorgen. Hadde ringt legevakt igjen om dette var mitt barn, han må få startet behandlingen med penicillin! Anonymkode: b722f...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Hvordan responderer han på febernedsettende? Anonymkode: 1dd2d...13b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan responderer han på febernedsettende? Anonymkode: 1dd2d...13b Han responderer ikke veldig bra på Paracet (fryser fortsatt), og er like redusert, men responderer bedre på Ibux. Jeg gir han maxdose på begge typene gjennom døgnet fordi han har mye frostrier, og for å prøve og få i han noe væske og næring. Anonymkode: 2aee1...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 CRP så høy er så absolutt en klar indikasjon på en bakteriell infeksjon. Itilegg til dårlig allmenntilstand. Feber på 4-5 dagen? Få en akutt time hos fastlegen imorgen. Er ikke bra å gå med en ubehandlet streptokokk infeksjon. Kan få konsekvenser i voksen alder(vandrer til hjertet) Anonymkode: b6b99...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den crp som blir målt idag er det den var for ca 1 døgn siden, så godt mulig den er steget enda mer nå, bare at det vises ikke før imorgen. Hadde ringt legevakt igjen om dette var mitt barn, han må få startet behandlingen med penicillin! Anonymkode: b722f...6e7 Legevakten ville ikke gi han penicillin..jeg var der for ca 2 timer siden. Anonymkode: 2aee1...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): CRP så høy er så absolutt en klar indikasjon på en bakteriell infeksjon. Itilegg til dårlig allmenntilstand. Feber på 4-5 dagen? Få en akutt time hos fastlegen imorgen. Er ikke bra å gå med en ubehandlet streptokokk infeksjon. Kan få konsekvenser i voksen alder(vandrer til hjertet) Anonymkode: b6b99...8f0 Streptokokk prøven fra hals var negativ. Anonymkode: 2aee1...5fa
Fame Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Legevakten ville ikke gi han antibiotika da hun ikke klarte å konkludere med annet enn falsk krupp, og mente at antibiotika ville gi han unødige bivirkninger. Anonymkode: 2aee1...5fa Hører du sier det. Ville fortsatt dra tilbake og bedt om en ny vurdering. Legen tar feil 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Leste litt nøyere igjennom...sykepleier lyttet på lungene? Gå og legg deg!!! Anonymkode: b6b99...8f0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 Fame skrev (1 minutt siden): Hører du sier det. Ville fortsatt dra tilbake og bedt om en ny vurdering. Legen tar feil Fader..jeg blir så usikker. Jeg ville ha svart akkurat det du svarer her, om jeg hadde svart en annen mor i tilsvarende tråd. Men det er den samme legen som vil treffe på oss igjen på legevakten. Og jeg får garantert samme svar denne gang også. Som sagt virket det som legen hadde bestemt seg på forhånd før vi kom inn i rommet..fikk nesten et inntrykk av at hun skulle motbevise sykepleieren som tok i mot oss da vi kom, og sa at dette høres ut som lungebetennelse. Han sover endelig litt, og jeg tror jeg skal drøye det foreløpig, og bestille time når legekontoret åpner kl 8, om han ikke våkner igjen og er enda dårligere. Da drar jeg rett på akutten. Anonymkode: 2aee1...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Gutten er 9 år, og har de siste 4 dagene hatt ekstrem halsvondt, i tillegg til tung pust. Det siste døgnet har pusten blitt verre og verre. Han har hatt frostrier og feber siden lørdag. Ingen stemme, og hiver etter pusten. Innsunken i hals fordi han kaver når han puster. Var hos fastlegen i går, konklusjon ble virusinfeksjon. Ingen CRP ble tatt, og det ble litt kaotisk fordi han kastet opp da legen kikket han i halsen. Sendt hjem med beskjed om å ta kontakt om tilstand forverrer seg. I dag var pusten enda verre, og vi fikk time hos legevakt. CRP på 103. Sykepleier mente det var lungebetennelse da han lyttet på lunger, og målte puls, samt hvordan han kavet for å kompensere for lite luft. Inne hos legen virket det som legen hadde bestemt seg på forhånd for at dette ikke handlet om betennelse..og når jeg kommenterte at jeg var bekymret for høy feber, hivende pust - og høy CRP, sa hun at høy CRP ikke indikerte annet enn virus? Hun sa rett ut at hun ikke kunne gi meg noe egentlig svar på hva som er galt med gutten, men konkluderte med falsk krupp..jeg trodde ikke falsk krupp ga høy CRP og høy feber over lengre tid? Allmenntilstanden hans er svært nedsatt, han får i seg lite væske og næring pga svelgvansker og tetthet nedover, beveger seg lite, er blek og «medtatt». Kjenner jeg er redd og bekymret Anonymkode: 2aee1...5fa Finnes en enkel måte å utelukke falsk krupp, ta med ungen ut på kvelden når det er kjølig, evt stå i vinduet. Det burde gi nesten umiddelbar bedring ved falsk krupp. Var stamgjest hos sykehuset grunnet den dritten der når jeg var kid! Tenkte umiddelbart akutt bronkitt eller falsk krupp i hvertfall. Anonymkode: 61f83...728 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå