AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Jeg har kjøpt min første leilighet. Den er ikke nytt byggeår i tilfelle noen lurer. Så - jeg har et spørsmål om en spesifikk dag: Selve overtakelsen av bolig. Den dagen man henter nøklene og sjekker at alt er vasket osv. Evt. signere overtakelsesprotokoll. På denne dagen, er det nødvendig å ta med en fagmann/en som kan gå igjennom leiligheten skikkelig før overtakelse? Er det noe vits? Og hvor får jeg tak i fagmann/denne personen? Jeg kjenner ingen som kunne akkurat stille opp den dagen. Får man skaffet fagmann via boligselgerforsikring eller er det unødvendig dyrt på denne måten? Hva har dere gjort når dere kjøpte for første gang.. er det nødvendig å ta med moren første dagen for å ha "fire øyne", eller er det best å dra alene? Er helt fersk på dette så setter pris på alle tips og råd. Anonymkode: 1ef55...f15
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Fagmann bruker man FØR man legger inn bud. Anonymkode: a0074...6d2 7 1
cassio Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Det er ikke noen vits i å ta med fagmann. Du klarer fint å sjekke om det er godt nok vaska. Husk å sjekke skap, skuffer, ventilator etc. Det byggtekniske skulle du sjekka før du la inn bud. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Det er jo bare vaskingen du skal sjekke. Anonymkode: 00569...ef6 1
Million Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 (endret) Overtagelse betyr jo at du allerede har passert punktet for å sjekke etter feil o.l., det gjør man jo før man legger inn bud og det er da man har med fagmann. For å sjekke etter feil og tekniske problemer etc FØR man byr på leiligheten/boligen. Det er for sent å ha med fagmann på overtagelsesdagen. Du har jo allerede kjøpt. På overtagelsesdagen skal du bare sjekke at de har flyttet ut alle tingene sine, at alt er rent og vasket og at du får alle nøklene overlevert. Sjekk f.eks at de har fjernet hår og gørr i sluket under dusjen (løft på lokket), løft doringen og sjekk nedi do, sjekk skaper og gulver og benker. Er det rent og pent overalt? Hvis ja, kan du signere på overtagelsesprotokollen, og dere fyller ut strømmåleravlesningen. Eventuelt også vannmåleravlesning om det finnes. Endret 10. august 2022 av Million 2
enkefru Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Jeg tok med meg en venninne som "har støv på hjernen" og som er mye mer nøye enn meg, just in case 1
newman01 Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Det kan være komfortabelt å være to, da føler man seg ikke såååå alene med å klage på dårlig vask når det står en ivrig megler som vil videre og en selger som helst ikke vil være lenger i boligen som er solgt (og ihvertfall ikke har lyst til å leie inn et vaskebyrå etter en dårlig selvvask). Så to er kjekt. Man føler seg ofte litt tøffere. Hakk og hull i vegg man er overbevist om at ikke var der på visning, oppvaskmaskin som er fjernet osv... Mye som kan skje mellom visning og overtagelse. Men føler man seg komfortabel med litt diskusjon og misnøye og kreve sitt alene er det ingen problem å stille opp alene. Fagmann er ihvertfall bortkastet, det eneste de kan fortelle er at du potensielt har gjort et dumt kjøp 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 De aller fleste vasker ordentlig når det er overtagelse. Ingenting og stresse med. Du må sjekke om alle fungerer som skal. Anonymkode: bd941...826
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå