Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så dårlige sjåfører?

Gjest fransine

Anbefalte innlegg

Gjest fransine

Hva er greia sånn egentlig? Ikke greier folk å holde oppe farten bare fordi det kommer en sving - hvis du må kjøre 20 under bare fordi veien er litt svingete så hold deg hjemme da vel 🤷‍♀️

Og vikeplikt hva er det? Det er det tydelig mange som ikke har hørt om. Bare her i den lille byen hvor jeg bor er det omtrent umulig å kjøre gjennom byen på 1 -2 kilometer uten at noen har brutt vikeplikten. Er jo tross alt snakk om noen rundkjøringer på den turen, er visst ekstra vanskelig det for enkelte.

Hvorfor kan man ikke få et bedre system for å luke ut dårlige sjåfører... Nå er det mye flere drepte på veiene i år da tydeligvis. Det burde være aldersgrense oppad for bilkjøring. Farlig å ha begynnende demente ute på veiene. 

Hvorfor er alltid eneste løsningen man kan komme med i Norge å sette ned fartsgrensene? Det er ikke fartsgrensene som er problemet, dårlige, usikre sjåfører er, og sjåfører som gir fullstendig F i fartsgrensene da, typisk kjører sånn 40 - 50 over. Men dette slutter de ikke med bare fordi man setter ned en grense fra 80 til 70 🙈😂

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lurer virkelig på hvilken by du bor i 🤔

Anonymkode: a97c6...9d8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke norsk selv? Hvilket land kommer du fra, der folk er så mye bedre sjåfører? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare 4 land i verden som har færre dødsulykker på veiene enn Norge, hvorav 2  øystater i Stillehavet som jeg er usikker på om har biler.

Statistikk tyder på at vi er eksepsjonelt gode sjåfører til mennesker å være.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i India noen gang og sett trafikken der? Det har jeg.  Det er i grunn et under at jeg fortsatt lever. Jeg tør tippe at du ikke klager over den norske trafikken etter en ferie i India 😅

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fransine
Trolltunge skrev (1 time siden):

Du er ikke norsk selv? Hvilket land kommer du fra, der folk er så mye bedre sjåfører? 

Er norsk ja, men kjører i andre land også og opplever ikke de samme tendensene der som her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Laraa skrev (26 minutter siden):

Har du vært i India noen gang og sett trafikken der? Det har jeg.  Det er i grunn et under at jeg fortsatt lever. Jeg tør tippe at du ikke klager over den norske trafikken etter en ferie i India 😅

Nei det har jeg ikke, hva er problemet i India?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
prt90 skrev (1 time siden):

Nå er det bare 4 land i verden som har færre dødsulykker på veiene enn Norge, hvorav 2  øystater i Stillehavet som jeg er usikker på om har biler.

Statistikk tyder på at vi er eksepsjonelt gode sjåfører til mennesker å være.

Det er statistisk litt enklere å dø om man kjører på motorvei i 130+ enn i 60 -70  km/ t da 🙈

Det betyr ikke at sjåførene i Norge er flinkere. De fleste feil i trafikken fører nemlig ikke (heldigvis) til at noen dør av det.

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (15 minutter siden):

Det er statistisk litt enklere å dø om man kjører på motorvei i 130+ enn i 60 -70  km/ t da 🙈

Det betyr ikke at sjåførene i Norge er flinkere. De fleste feil i trafikken fører nemlig ikke (heldigvis) til at noen dør av det.

Det betyr at vi har verdens sikreste trafikkregler og fartsgrenser målt mot veiene i landet.

Jeg tipper nordmenn generelt er ganske gode sjåfører.Antakelsen er basert på god kjøreopplæring og at nordmenn generelt følger de reglene som er satt.

At vi følger regler er antakelig også årsaken til at så få dør. Det er forholdsvis få som ikke bruker sikkerhetsbelte. Ser man på dødsfallene i trafikken, er det påfallende mange (visstnok ca. 50%) som ikke brukte sikkerhetsbelte.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finner, nordmenn og svensker er faktisk regnet som de beste sjåførene i verden.

Vi har en veldig bra opplæring og man kan starte å øvelseskjøre tidlig, dessuten så har de fleste fra de nordiske landene en nesten medfødt "feeling" for hvordan ting oppfører seg på is og snøføre. Sistnevnte er dessverre i ferd med å forsvinne siden folk forventer å kjøre på is og snøfrie veier om vinteren og det saltes over en lav sko.

Det er også alt for mange som flytter til Norge som aldri skulle vært på veien, mange får byttet inn sitt utenlandske førerkort og så er det rett ut på veien uten et snev av kunnskap om vinterkjøring, mørkekjøring eller sivilisert trafikkultur.

Jeg har kjørt bil i Spania i 10 år og i løpet av de første 2 årene så opplevde jeg flere livsfarlige situasjoner på veien enn det jeg opplevde i Norge i løpet av 20 år. Det er ingen som vet hvordan rundkjøringer skal brukes og fartsgrensene er bare til syns skyld, avstand til bilen foran skal være minst mulig og blinklys brukes i alle andre situasjoner enn å signalisere til andre trafikanter hvilken retning man har tenkt å kjøre.  

Anonymkode: 9e440...36a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (47 minutter siden):

Er norsk ja, men kjører i andre land også og opplever ikke de samme tendensene der som her i landet.

Må si at generaliseringstendensen her på kg tas til nye høyder når man til og med begynner å generalisere gruppa man selv tilhører. 🤣

Jeg har kjørt i det meste av Europa og deler av Afrika, og jeg må si at jeg føler meg mest komfortabel i trafikken her hjemme. Altså jeg har lært meg å stå på fløyta jeg også, der slikt er nødvendig, og å både benytte meg av og vokte meg for "største bilen har mest rett til", men jeg må i forhold til veldig mange land si meg uenige med hi. Veldig uenig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Brunello skrev (13 minutter siden):

Det betyr at vi har verdens sikreste trafikkregler og fartsgrenser målt mot veiene i landet.

Jeg tipper nordmenn generelt er ganske gode sjåfører.Antakelsen er basert på god kjøreopplæring og at nordmenn generelt følger de reglene som er satt.

At vi følger regler er antakelig også årsaken til at så få dør. Det er forholdsvis få som ikke bruker sikkerhetsbelte. Ser man på dødsfallene i trafikken, er det påfallende mange (visstnok ca. 50%) som ikke brukte sikkerhetsbelte.

At vi har verdens sikreste fartsgrenser er det nok liten tvil om så lave som de er.

Når jeg snakker om nordmenn som dårlige sjåfører så er det at de ikke kan holde flyten / farten oppe i svinger, ikke overholder vikeplikt, ligger i sneglefart i venstrefeltet på motorveien når det ikke er kø, ikke bruker blinklys, ikke kan rygge, ikke kan parkere uten å komme borti andre biler osv. Altså generelt alle disse "småtingene" som ikke utgjør veldig stor fare for dødsfall, men som likevel skaper endel farlige situasjoner og nestenulykker og ulykker med materielle skader.

Når det gjelder bruken av bilbelte, som du nevner så er det vel de færreste som gidder å la være å bruke de nå når bilene kommer med "pipeklaging" hvis man har glemt beltet.

At kjøreopplæringen er god har ikke vært til hinder for endel unge som nettopp har fått lappen og mistet den samme dag for fartsovertredelse da😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fransine
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Må si at generaliseringstendensen her på kg tas til nye høyder når man til og med begynner å generalisere gruppa man selv tilhører. 🤣

Jeg har kjørt i det meste av Europa og deler av Afrika, og jeg må si at jeg føler meg mest komfortabel i trafikken her hjemme. Altså jeg har lært meg å stå på fløyta jeg også, der slikt er nødvendig, og å både benytte meg av og vokte meg for "største bilen har mest rett til", men jeg må i forhold til veldig mange land si meg uenige med hi. Veldig uenig. 

Jaja, vi har forskjellig erfaring og opplevelser da tydeligvis. Jeg liker bedre trafikkbildet litt lenger sør i Europa enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (1 minutt siden):

At vi har verdens sikreste fartsgrenser er det nok liten tvil om så lave som de er.

Når jeg snakker om nordmenn som dårlige sjåfører så er det at de ikke kan holde flyten / farten oppe i svinger, ikke overholder vikeplikt, ligger i sneglefart i venstrefeltet på motorveien når det ikke er kø, ikke bruker blinklys, ikke kan rygge, ikke kan parkere uten å komme borti andre biler osv. Altså generelt alle disse "småtingene" som ikke utgjør veldig stor fare for dødsfall, men som likevel skaper endel farlige situasjoner og nestenulykker og ulykker med materielle skader.

Når det gjelder bruken av bilbelte, som du nevner så er det vel de færreste som gidder å la være å bruke de nå når bilene kommer med "pipeklaging" hvis man har glemt beltet.

At kjøreopplæringen er god har ikke vært til hinder for endel unge som nettopp har fått lappen og mistet den samme dag for fartsovertredelse da😅

Alt det du nevner er langt fra særegent for nordmenn, kanskje med unntak at vi er litt for dårlige til å legge oss tilbake i høyrefeltet når det er to felt. Jeg har kjørt bil i mange europeiske land, og jeg kan ikke si jeg synes de er bedre sjåfører der. I mange tilfeller tvert imot.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vi har forskjellig erfaring og opplevelser da tydeligvis. Jeg liker bedre trafikkbildet litt lenger sør i Europa enn her hjemme.

Kødder du? I eksempelvis Italia gir de jo totalt faen i alt av trafikkregler.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan også like motorveiene der bedre, men utover det er jeg absolutt og særdeles uenig. På ene turen gjennom Europa så vi ikke mindre enn fire dødsulykker. Det var også tydeligvis så vanlig at det ble ryddet bort i en fart for å holde trafikken flytende. Bare en vanlig dag på jobben for dem som ryddet opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Brunello skrev (4 minutter siden):

Kødder du? I eksempelvis Italia gir de jo totalt faen i alt av trafikkregler.

Nei, kødder ikke. Italia har jeg lite erfaring med, kun kjørt motorveien der, og det var ikke noe problem, men kanskje ting er annerledes når man kommer utenfor motorveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, fransine said:

Dette beskriver bilkjørere treffende godt her i Spania også. Hvert eneste punkt. Hvilken dag som helst. 😄 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (3 minutter siden):

Nei, kødder ikke. Italia har jeg lite erfaring med, kun kjørt motorveien der, og det var ikke noe problem, men kanskje ting er annerledes når man kommer utenfor motorveiene.

Italienerne kjører som idioter på motorveien også, men det er selvsagt i byene og i tettbygd strøk det virkelig baller på seg med idiotkjøring. Kjører man bare i 15 for fort i boligfelt blir man ofte forbikjørt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...