AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #21 Skrevet 11. august 2022 Det høres ut som Chodsky pes er midt i blinken for ditt bruk og krav Anonymkode: d1937...8b7
Iia Skrevet 11. august 2022 #22 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ut som Chodsky pes er midt i blinken for ditt bruk og krav Anonymkode: d1937...8b7 Ja! De er helt fantastiske! Eller kan border collie være noe, tro? Kanskje for stort behov for aktivitet?
Peony86 Skrevet 11. august 2022 #23 Skrevet 11. august 2022 Jeg ville vurdert jaktlabrador, hvis du kan fire på kravet om å ha rolige dager av og til. Dvs de trenger mye mental trening. Selv om de tåler å ha (fysisk) rolige dager en gang i blant, må de likevel få brukt hodet/nesa for å være harmoniske.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #24 Skrevet 11. august 2022 Tusen takk for masse gode tips, alle sammen! Mange interessante raser jeg skal lese meg mer opp på! AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ut som Chodsky pes er midt i blinken for ditt bruk og krav Anonymkode: d1937...8b7 Iia skrev (11 timer siden): Ja! De er helt fantastiske! Eller kan border collie være noe, tro? Kanskje for stort behov for aktivitet? Takk for tips! Chodsky pes virker som en veldig interessant rase, men jeg finner ikke så mye informasjon på nett. Har dere tips til hvor jeg kan lese mer om rasen? Peony86 skrev (1 time siden): Jeg ville vurdert jaktlabrador, hvis du kan fire på kravet om å ha rolige dager av og til. Dvs de trenger mye mental trening. Selv om de tåler å ha (fysisk) rolige dager en gang i blant, må de likevel få brukt hodet/nesa for å være harmoniske. Jaktlabrador virker fantastiske, men jeg er redd de krever litt i grenseland mye i forhold til hva jeg er sikker på at jeg klarer å gi. Takk for tips! 😊 Anonymkode: 88a42...027 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #25 Skrevet 11. august 2022 Har du sett på Pumi? Elsker den rasen og drømmer om å ha en selv en dag. Har valp nå, stod mellom pumi og den rasen jeg endte på. Det som ble mest avgjørende for vår del var lydnivået (de kan være veldig vokale) og mosjonsbehovet (selv om jeg tror den kan klare roligere dager om den får mental stimuli nok.) Men nydelig og sjarmerende rase. Anonymkode: 61b9f...810 1
Iia Skrevet 11. august 2022 #26 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for masse gode tips, alle sammen! Mange interessante raser jeg skal lese meg mer opp på! Takk for tips! Chodsky pes virker som en veldig interessant rase, men jeg finner ikke så mye informasjon på nett. Har dere tips til hvor jeg kan lese mer om rasen? Jaktlabrador virker fantastiske, men jeg er redd de krever litt i grenseland mye i forhold til hva jeg er sikker på at jeg klarer å gi. Takk for tips! 😊 Anonymkode: 88a42...027 Jeg har bare kjennskap til rasen gjennom hunder jeg har møtt. De har hatt et herlig gemytt, vært både usedvanlig lærenemme og lærevillige, kosete, milde / ikke aggressive. Kloke! Jeg hadde kjøpt en tvert, hadde det ikke vært for at de trenger mer enn jeg kan gi dem i det daglige. Jeg vet heller ikke om jeg har truffet spesielt fine eksemplarer av rasen, eller om de er typiske. Men jeg ville sjekket!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #27 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for masse gode tips, alle sammen! Mange interessante raser jeg skal lese meg mer opp på! Takk for tips! Chodsky pes virker som en veldig interessant rase, men jeg finner ikke så mye informasjon på nett. Har dere tips til hvor jeg kan lese mer om rasen? Jaktlabrador virker fantastiske, men jeg er redd de krever litt i grenseland mye i forhold til hva jeg er sikker på at jeg klarer å gi. Takk for tips! 😊 Anonymkode: 88a42...027 Skal selv ha en Chodsky etterhvert, venter på å bli forvert Anbefaler deg å melde deg inn i Fb-grupper og bli kjent med noen oppdrettere. Sånn generelt så bør du alltids møte flere hunder av rasen for å danne deg et bilde, uansett hvilken rase du nå ender opp på. Jeg gjorde det med Chodsky og derfor veldig sikker på at denne rasen er riktig for meg! Anonymkode: d1937...8b7
Gjest Suzanne Skrevet 11. august 2022 #28 Skrevet 11. august 2022 Har hatt flere hunderaser, og vært fornøyd med alle. Vokste opp med settere (engelsk og irsk), og brukte dem på jakt (ryper). Litt dumme i hodet, og krever masse mosjon. Hadde boarder collie i noen år (omplassert). Han var en superhund, men litt stor i størrelsen for meg. Mye pels. For 8 år siden kjøpte jeg en working cocker spaniel (jaktcocker, jaktspaniel, working cocker). Kjære hunder Har mange navn. I England kalles jakt- varianten "gundog". Det er en mellomstor hund med silkemyk, lettstelt pels. Den er vakker, snill, leker godt med alle hunder. Elsker mennesker og kos. Og som navnet tilsier; en working cocker elsker å jobbe. Jeg har brukt min til agility, sporing og lydighetstrening på høyere nivå. Han blir nå brukt som terapihund. Verdens beste hund
Minime94 Skrevet 11. august 2022 #29 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 21.38): Om du ofrer «lite pelsstell» kan du gå for finsk lapphund er ikke mye pelsstell da men røyter jo 1-2 ganger årlig og får litt floker Anonymkode: f3323...b79 Ville ikke valgt en Finsk Lapphund om de har lyst på en hund som ønsker og trene og jobbe. Joa de er smarte og lettlærte men som spisshunder flest sta og kan være vanskelige å motivere over lenger tid. Har en Lapphund hjemme selv og han trives best på tur og eventuelt noe spor. Ga opp noe mer enn hverdagslydighet for han syntes der var greit i 5 min så var han lei og ville heller fokusere på alle de andre hundene 😅 Endret 11. august 2022 av Minime94
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #30 Skrevet 12. august 2022 En rase som er ganske sjelden er clumber spaniel. Den kan du sjekke ut, ts😄 Anonymkode: 89160...bb9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #31 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 17.19): Har du sett på Pumi? Elsker den rasen og drømmer om å ha en selv en dag. Har valp nå, stod mellom pumi og den rasen jeg endte på. Det som ble mest avgjørende for vår del var lydnivået (de kan være veldig vokale) og mosjonsbehovet (selv om jeg tror den kan klare roligere dager om den får mental stimuli nok.) Men nydelig og sjarmerende rase. Anonymkode: 61b9f...810 Tusen takk for tips, og video! Iia skrev (På 11.8.2022 den 17.59): Jeg har bare kjennskap til rasen gjennom hunder jeg har møtt. De har hatt et herlig gemytt, vært både usedvanlig lærenemme og lærevillige, kosete, milde / ikke aggressive. Kloke! Jeg hadde kjøpt en tvert, hadde det ikke vært for at de trenger mer enn jeg kan gi dem i det daglige. Jeg vet heller ikke om jeg har truffet spesielt fine eksemplarer av rasen, eller om de er typiske. Men jeg ville sjekket! Virker som en veldig spennende rase! Tusen takk for hjelpen! 🙂 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 19.20): Skal selv ha en Chodsky etterhvert, venter på å bli forvert Anbefaler deg å melde deg inn i Fb-grupper og bli kjent med noen oppdrettere. Sånn generelt så bør du alltids møte flere hunder av rasen for å danne deg et bilde, uansett hvilken rase du nå ender opp på. Jeg gjorde det med Chodsky og derfor veldig sikker på at denne rasen er riktig for meg! Anonymkode: d1937...8b7 Åh, så gøy! Tusen takk for tips! 🙂 Suzanne skrev (20 timer siden): Har hatt flere hunderaser, og vært fornøyd med alle. Vokste opp med settere (engelsk og irsk), og brukte dem på jakt (ryper). Litt dumme i hodet, og krever masse mosjon. Hadde boarder collie i noen år (omplassert). Han var en superhund, men litt stor i størrelsen for meg. Mye pels. For 8 år siden kjøpte jeg en working cocker spaniel (jaktcocker, jaktspaniel, working cocker). Kjære hunder Har mange navn. I England kalles jakt- varianten "gundog". Det er en mellomstor hund med silkemyk, lettstelt pels. Den er vakker, snill, leker godt med alle hunder. Elsker mennesker og kos. Og som navnet tilsier; en working cocker elsker å jobbe. Jeg har brukt min til agility, sporing og lydighetstrening på høyere nivå. Han blir nå brukt som terapihund. Verdens beste hund Tusen takk for informasjon og tips! Virker som en flott rase! Hvordan er helsen på working cocker, sammenlignet med "vanlig" cocker? Minime94 skrev (20 timer siden): Ville ikke valgt en Finsk Lapphund om de har lyst på en hund som ønsker og trene og jobbe. Joa de er smarte og lettlærte men som spisshunder flest sta og kan være vanskelige å motivere over lenger tid. Har en Lapphund hjemme selv og han trives best på tur og eventuelt noe spor. Ga opp noe mer enn hverdagslydighet for han syntes der var greit i 5 min så var han lei og ville heller fokusere på alle de andre hundene 😅 Tusen takk for at du deler dine erfaring! 🙂 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En rase som er ganske sjelden er clumber spaniel. Den kan du sjekke ut, ts😄 Anonymkode: 89160...bb9 Oi, spennende! Det er en rase jeg ikke har hørt om før engang! Takk for tips! Anonymkode: 88a42...027
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #32 Skrevet 12. august 2022 Hva med en av de belgiske fårehundene? Tervuren eller Groenendael? Australian sheperd (gjerne fra beauty and brains linjer, ikke de mest ekstreme arbeidslinjene) Korthåret Collie? (En av mine personlige favoritter, men har for mange late dager kontra aktive til at det er en passende rase for meg) Rhodesian ridgeback? koookerhund? Anonymkode: 75edd...c81
Gjest Suzanne Skrevet 13. august 2022 #33 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for informasjon og tips! Virker som en flott rase! Hvordan er helsen på working cocker, sammenlignet med "vanlig" cocker? Working cocker spaniel er større enn en cocker spaniel. Den har lengre bein, og er smidigere bygd. Da rasen er avlet frem for "jobbing" (jakt, politi, toll, spor, terapi, bestevenn mm), er jaktcockeren mer aktiv og oppmerksom enn en vanlig cocker. Den lille cockeren er kjempesøt, men rasen har større mentale og fysiske svakheter enn jaktcockeren. Jaktcockeren har blant annet kortere ører (fordel) og en mer robust kropp (hopper elegant i ulendt terreng). Den elsker mennesker, barn og andre hunder. Dette er rett og slett en rase som elsker å please alle rundt seg. Kos eller ball er viktigere enn en godbit for jaktcockeren. Ang. helsa. Min voffs har dessverre fått påvist HD (hoftedysplasi) og patella lukasjon (løse kneskåler). Da jeg kjøpte han, var det få oppdrettere i Norge, og rasen var ukjent for de fleste. Sluttet å jakte med han da han var i 6 årsalderen pga påvist HD. Har kun behandlet han konservativt. Mykt underlag i skog og mark fungerer supert. Det har heldigvis blitt strengere krav til røngten og registrering av stamtavle i avl, så svakheter i skjelettet blir avdekket på et tidlig stadiet. Det er kjempebra. Jaktcockeren har generelt god fysisk helse. Den mentale helsa er helt unik. Det er rett og slett den gladeste hunderasen jeg har møtt. Lykke til uansett hvilken rase du går for.
Iia Skrevet 13. august 2022 #34 Skrevet 13. august 2022 Suzanne skrev (5 timer siden): Working cocker spaniel er større enn en cocker spaniel. Den har lengre bein, og er smidigere bygd. Da rasen er avlet frem for "jobbing" (jakt, politi, toll, spor, terapi, bestevenn mm), er jaktcockeren mer aktiv og oppmerksom enn en vanlig cocker. Den lille cockeren er kjempesøt, men rasen har større mentale og fysiske svakheter enn jaktcockeren. Jaktcockeren har blant annet kortere ører (fordel) og en mer robust kropp (hopper elegant i ulendt terreng). Den elsker mennesker, barn og andre hunder. Dette er rett og slett en rase som elsker å please alle rundt seg. Kos eller ball er viktigere enn en godbit for jaktcockeren. Ang. helsa. Min voffs har dessverre fått påvist HD (hoftedysplasi) og patella lukasjon (løse kneskåler). Da jeg kjøpte han, var det få oppdrettere i Norge, og rasen var ukjent for de fleste. Sluttet å jakte med han da han var i 6 årsalderen pga påvist HD. Har kun behandlet han konservativt. Mykt underlag i skog og mark fungerer supert. Det har heldigvis blitt strengere krav til røngten og registrering av stamtavle i avl, så svakheter i skjelettet blir avdekket på et tidlig stadiet. Det er kjempebra. Jaktcockeren har generelt god fysisk helse. Den mentale helsa er helt unik. Det er rett og slett den gladeste hunderasen jeg har møtt. Lykke til uansett hvilken rase du går for. Og der fikk jeg lyst på enda en hund, og enda en rase 😁 Jaktcocker høres helt herlig ut. Så bra du beskriver utfordringer ved rasen også.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #35 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 21.57): Hva med en av de belgiske fårehundene? Tervuren eller Groenendael? Australian sheperd (gjerne fra beauty and brains linjer, ikke de mest ekstreme arbeidslinjene) Korthåret Collie? (En av mine personlige favoritter, men har for mange late dager kontra aktive til at det er en passende rase for meg) Rhodesian ridgeback? koookerhund? Anonymkode: 75edd...c81 Tusen takk for supre tips, absolutt aktuelle raser! 😊 Suzanne skrev (På 13.8.2022 den 4.09): Working cocker spaniel er større enn en cocker spaniel. Den har lengre bein, og er smidigere bygd. Da rasen er avlet frem for "jobbing" (jakt, politi, toll, spor, terapi, bestevenn mm), er jaktcockeren mer aktiv og oppmerksom enn en vanlig cocker. Den lille cockeren er kjempesøt, men rasen har større mentale og fysiske svakheter enn jaktcockeren. Jaktcockeren har blant annet kortere ører (fordel) og en mer robust kropp (hopper elegant i ulendt terreng). Den elsker mennesker, barn og andre hunder. Dette er rett og slett en rase som elsker å please alle rundt seg. Kos eller ball er viktigere enn en godbit for jaktcockeren. Ang. helsa. Min voffs har dessverre fått påvist HD (hoftedysplasi) og patella lukasjon (løse kneskåler). Da jeg kjøpte han, var det få oppdrettere i Norge, og rasen var ukjent for de fleste. Sluttet å jakte med han da han var i 6 årsalderen pga påvist HD. Har kun behandlet han konservativt. Mykt underlag i skog og mark fungerer supert. Det har heldigvis blitt strengere krav til røngten og registrering av stamtavle i avl, så svakheter i skjelettet blir avdekket på et tidlig stadiet. Det er kjempebra. Jaktcockeren har generelt god fysisk helse. Den mentale helsa er helt unik. Det er rett og slett den gladeste hunderasen jeg har møtt. Lykke til uansett hvilken rase du går for. Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg masse god informasjon! Virker som en veldig interessert og flott rase! 😊 Anonymkode: 88a42...027
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #36 Skrevet 15. august 2022 Minime94 skrev (På 12.8.2022 den 1.10): Ville ikke valgt en Finsk Lapphund om de har lyst på en hund som ønsker og trene og jobbe. Joa de er smarte og lettlærte men som spisshunder flest sta og kan være vanskelige å motivere over lenger tid. Har en Lapphund hjemme selv og han trives best på tur og eventuelt noe spor. Ga opp noe mer enn hverdagslydighet for han syntes der var greit i 5 min så var han lei og ville heller fokusere på alle de andre hundene 😅 Hehe høres litt kjent ut, men samtidig er det store individuelle forskjeller, min trives godt med å få jobbe, liker agility eller kløv, men er en smart liten frøken for hun må gjerne motiveres på tur om hun må gå tur på vanlig vei og ikke i skogen 😄 Anonymkode: f3323...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå