Gå til innhold

Hjelp til rasevalg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Begynner å planlegge hund nummer to, og strever med å finne ut hvilken rase som passer for meg. Fra før har jeg en terrier-blanding, tispe, på snart tre år. Hun går godt over ens med alt av andre hunder. Vi trener en god del rally, nosework og noe spor. 

Så, litt om hva jeg ser etter. 

- Lite pelsstell 

- Gjerne middels, eller stor hund. 

- Ikke samkjønnsaggresjon 

- Mye trenings-iver! Kunne tenke meg å begynne med lydighet, i tilegg til rally og nosework. Alt ettersom hva hunden syns er gøyest, selvsagt. (Jeg elsker å trene med den lokale hundeklubben, og reise rundt på kurs, og noe konkurranser på nybegynnenivå.) 

- Samtidig ønsker jeg meg en hund som ikke mistrives hvis det blir to litt rolige dager på rad. 

- En hund som krever en del mosjon er helt greit, men helst ikke helt på husky-nivå 😅 

- Og sist men ikke minst, god helse! 

Jeg har lest en del om whippet, og syns det virker som en fin rase på mange måter. Men hvordan trives de med å trene rallylydighet osv. Har hørt noen si at de kan være noe sære å trene, og ikke veldig gira? Stemmer det? 

Tar imot alle tips med åpne armer! 

Anonymkode: 88a42...027

AnonymBruker
Skrevet

Om du ofrer «lite pelsstell» kan du gå for finsk lapphund :) er ikke mye pelsstell da men røyter jo 1-2 ganger årlig og får litt floker

Anonymkode: f3323...b79

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Pincher?

Anonymkode: 58ad5...689

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du ofrer «lite pelsstell» kan du gå for finsk lapphund :) er ikke mye pelsstell da men røyter jo 1-2 ganger årlig og får litt floker

Anonymkode: f3323...b79

Tusen takk for tips! 😊 LITT børsting og røyting går greit altså, så lenge det ikke er lang pels som må børstes to ganger i uka eller lignende 😄  

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med Pincher?

Anonymkode: 58ad5...689

Tusen takk for tips! 😊 Virker som en fin rase på mange måter, men ble litt små-skremt av lista med potensielle helseproblemer som ligger på raseklubbens nettside. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei! Begynner å planlegge hund nummer to, og strever med å finne ut hvilken rase som passer for meg. Fra før har jeg en terrier-blanding, tispe, på snart tre år. Hun går godt over ens med alt av andre hunder. Vi trener en god del rally, nosework og noe spor. 

- Lite pelsstell 

- Mye trenings-iver! Kunne tenke meg å begynne med lydighet, i tilegg til rally og nosework. Alt ettersom hva hunden syns er gøyest, selvsagt. (Jeg elsker å trene med den lokale hundeklubben, og reise rundt på kurs, og noe konkurranser på nybegynnenivå.) 

- Samtidig ønsker jeg meg en hund som ikke mistrives hvis det blir to litt rolige dager på rad. 

- En hund som krever en del mosjon er helt greit, men helst ikke helt på husky-nivå 😅 

Jeg har lest en del om whippet, og syns det virker som en fin rase på mange måter. Men hvordan trives de med å trene rallylydighet osv. Har hørt noen si at de kan være noe sære å trene, og ikke veldig gira? Stemmer det? 

Whippet kjører sitt eget løp. De gjør som de vil 😅

Anonymkode: ec8ce...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Labrador retriever

Anonymkode: 89160...bb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

- Lite pelsstell 

Jeg vet at de fleste sikkert kommer til å steile når jeg sier dette, men jeg ville faktisk foreslått puddel, enten mellom eller stor.

Mange tror at pudler krever mye pelsstell, jeg vil hevde at så lenge du holder den kortklipt, krever det langt mindre enn man tror. Jeg børster gjennom en gang i uka, så tar jeg over med barbermaskina for å holde ham kort. Dette tar meg kanskje en time. Og da kan jeg trekke fra all tid jeg slipper å bruke på å støvsuge og fjerne løshår etter røytende hunder ;) 

Min elsker alt som heter trening, så lenge jeg gjør det morsomt og ikke terper for mye. Han lærer fort, så jeg skjønner jo godt at han ikke gidder å gjøre samme øvelse hundre ganger. Vi starter i rallylydighet, og nå som vi er gjennom tenårene, hvor det var mye fluer i hodet, har jeg aldri hatt det så morsomt sammen med noen annen hund. Han er på og vil virkelig jobbe, det er gøy. 

I tillegg til rally trener vi bruks, spor og nosework. Og for min er alt like gøy. Er vi litt slitne en dag, så får han litt søksarbeid, og så sover han godt på sofaen sammen med meg. 

Jeg har trent en del rally sammen med whippet. De kan bli veldig, veldig flinke, men ut fra det jeg har observert, skal man ha et hav av tålmodighet for å trene dem. Har de en dårlig dag, gjør de ingenting. Regner det, vil de fleste verken sitte eller ligge 😄 Men herlige hunder, da ❤️ 

Anonymkode: 6b1f1...9fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg tenkte også puddel, men turte ikke foreslå det. Mange har litt fordommer mot pudler, men de er veldig allsidige hunder! 

Lagotto er en annen mulighet, mellomstor kraftig hund, smart og lett å trene, elsker nesearbeid! Lignende type pels som puddel, men holder man de korte er de lettstelt. 

Anonymkode: 74661...7c1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en engelsk springer spaniel showvariant og er godt kjent med rasen, den passer perfekt UTENOM det er en del pelsstell. Men de har en fantastisk nese (mange er utrolig dyktige på blodspor og viltspor), elsker å jobbe, og tåler fint en dag eller to i sofaen. 

https://www.nkk.no/raser/engelsk-springer-spaniel-article8141-815.html

Å unngå pelsstell utelukker så mange fantastiske raser, så måtte bare nevne springeren likevel. 🙈 

• Liker 1
Skrevet

Whippet er en krevende hund, de jeg kjenner som har det sliter med å la de være alene hjemme siden de er så sosiale.

Jeg synes jack russel er en kjekk rase, vet ikke hvilken terrier du har fra før. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har portugisisk vannhund, den elsker å jobbe samtidig som den fint kan ha noen rolige dager så lenge den får nok mosjon ellers. Middels aktive hunder. Relativt frisk rase. Mine er med på alt av trening, agility er favoritten for min del, men mine elsker alt av jobb. Trener RL og litt søk i tillegg. Ang pelsstell avhenger det helt av frisyren. Løveklipp krever mye børsting, men kortklipt krever ingenting. Jeg har en av hver, og den som er klipt kort trenger ikke børstes engang så lenge den klippes jevnlig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv en whippeteier, og må si at å trene en whippet er som å pisse i motvind. Å få denne til å gjøre noe hun ikke vil er klin umulig. De er ikke dumme (som mange tror), men har ingen form for "eagerness to please". 

For eksempel kan jeg be henne ligge. Det nekter hun plent. Grunnen? Jo, det er ikke mykt nok underlag. Om jeg gir samme kommandoen på et teppe går det fint. På rent gulv bare ser hun dumt på meg. 

Når det er sagt har hun en utrolig nese, og et skikkelig sterkt jaktinstinkt, så det hadde sikkert vært mulig å bruke dette til noe. Men jaktsinstinktet er altfor sterkt hos henne til at jeg kan ha henne uten bånd. 

Men når vi trener på ting hun liker er hun veldig flink og har godt treningsiver. Så det gjelder å finne noe som funker for dere begge. Men å "tvinge" en whippet til å gjøre øvelser som du liker er det nok bare å glemme. 

Lure coursing er de jo knallgode på! 

Her er litt godt lesestoff om rasen whippet hvis du vil lære mer om dem

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for tips! 😊 LITT børsting og røyting går greit altså, så lenge det ikke er lang pels som må børstes to ganger i uka eller lignende 😄  

Tusen takk for tips! 😊 Virker som en fin rase på mange måter, men ble litt små-skremt av lista med potensielle helseproblemer som ligger på raseklubbens nettside. 

Kjenner flere pinschereiere og oppdrettere og har hørt svært lite im sykdommer🙂 De er dog trekkhunder og trekker voldsomt, instinktivt.

Anonymkode: 7fe40...adc

• Liker 1
Skrevet

Hadde vurdert en border terrier, eller en Sheltie 😊

Anonymkode: 0b15d...78c

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse gode tips og informasjon! Dere er helt supre! 

Begynner å innse at jeg kanskje må si meg villig til litt pelsstell for å få en rase som passer meg best mulig på de andre punktene! 😊

Skal lese meg opp på rasene dere har tipset om! 

Bare kom med flere erfaringer og tips, alt taes imot med åpne armer! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 21.33):

- Lite pelsstell 

Om du ønsker en hund med arbeidsfokus så ville jeg satset på raser som blir selektert også på det. Å trene hunder uten konsentrasjon er jo bare irriterende.  Retriever av arbeidslinjer, gjeterhunder, jakt spaniel  etc 

Å trene en hund som er avlet for yte er så mye morsommere og motiverende 

Anonymkode: 9cb3f...338

Skrevet

Kommer alltid til å anbefale retrievere.. Golden retriever, labrador, flatcoated.. Nydeligste vesener på denne jord og bare gode som dagen er lang. Kan de få lov til å være med deg mesteparten av dagen og trene er det nesten som at de utstråler en enorm takknemlighet. Jo mer de kan være med deg, jo gladere blir de. Elsker å hjelpe til og lære seg ting. Gikk ned i en langvarig depresjon da jeg mistet min Golden på 14 år. Årene med han er vel noe av det beste jeg har opplevd så langt i livet. Når dagen sugde var det bare å dra hjem til han. Like blid som alltid og full av energi. Tur uti skogen og alt føltes bedre. 

Anonymkode: 57227...835

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Durinur skrev (14 timer siden):

Jeg er selv en whippeteier, og må si at å trene en whippet er som å pisse i motvind. Å få denne til å gjøre noe hun ikke vil er klin umulig. De er ikke dumme (som mange tror), men har ingen form for "eagerness to please". 

For eksempel kan jeg be henne ligge. Det nekter hun plent. Grunnen? Jo, det er ikke mykt nok underlag. Om jeg gir samme kommandoen på et teppe går det fint. På rent gulv bare ser hun dumt på meg. 

Når det er sagt har hun en utrolig nese, og et skikkelig sterkt jaktinstinkt, så det hadde sikkert vært mulig å bruke dette til noe. Men jaktsinstinktet er altfor sterkt hos henne til at jeg kan ha henne uten bånd. 

Men når vi trener på ting hun liker er hun veldig flink og har godt treningsiver. Så det gjelder å finne noe som funker for dere begge. Men å "tvinge" en whippet til å gjøre øvelser som du liker er det nok bare å glemme. 

Lure coursing er de jo knallgode på! 

Her er litt godt lesestoff om rasen whippet hvis du vil lære mer om dem

Lo godt nå, for har hatt saluki, og kjente meg godt igjen. Smarteste hunden jeg har hatt, kunne virkelig planlegge og gjennomføre ting "normale" hunder ikke er i stand til, men blir fort "dummeste hunden i klassen " på vanlige intelligenstester for hunder, rett og slett fordi de ikke er ivrige på ting de ikke ser vitsen i selv. De går ikke på for skryt for å si det slik. 🤣 Det de ønsker å gjøre derimot...

Aldri sett andre hunder spille skuespill og late som de ikke har tenkt å gjøre noe galt, liksom være helt rolig, avslappet og ikke ha noe for seg, for så å slå til i det øyeblikket sjansen byr seg. Min hadde heldigvis litt avslørende øyebryn, så var man obs på dem kunne man skjønne at noe var planlagt, selv om hva kanskje ikke var like enkelt å skjønne, og han lurte oss mange ganger. 😄

Artige raser, men ikke for alle eller alt mulig. 

Anonymkode: 797ce...9bd

Skrevet

Jeg tenkte på staffordshire bull terrier til du nevnte samkjønnsaggresjon. De finnes de som driver oppdrett på brukslinjer og bruker de aktivt i hundesport. Samkjønnsagresjonen er jo kanskje mer utbredt hos enkelte?

Anonymkode: 1ac9f...cb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...