AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Om ingen bor i huset? Anonymkode: d9b0d...0d2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Du tar deg jo inn på privat eiendom uten tillatelse uansett, da... Anonymkode: 73a05...430 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Eplene mine er ikke modne ennå så litt tidlig å komme her. Ti tre epler er ok her men ikke mere. Anonymkode: e8020...ef1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Har det stått forlatt lenge og sannsynligvis kommertil å fortsette med det, ser jeg ikke noe problem med å nappe noen epler. Det kan faktisk være en fordel, for å unngå nedfallsfrukt. Anonymkode: fd3bc...338 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har det stått forlatt lenge og sannsynligvis kommertil å fortsette med det, ser jeg ikke noe problem med å nappe noen epler. Det kan faktisk være en fordel, for å unngå nedfallsfrukt. Anonymkode: fd3bc...338 Det har stått tomt i noen år. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du tar deg jo inn på privat eiendom uten tillatelse uansett, da... Anonymkode: 73a05...430 Selv om det har stått tomt noen år? Anonymkode: d9b0d...0d2
Cuddlegirl Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Det var jo alltid det vi gjorde da vi var små! Det var tider! 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Nei, det er ikke greit. Kanskje de som eier hagen har tenkt å høste inn eplene selv om de ikke bor der? Eller har lovet de bort til andre? Anonymkode: 9d9b0...8c5 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Nei, det er selvsagt ikke greit. Men om du er veldig ivrig på å få tak i de eplene, kan du jo ta kontakt med eier (sjekk eiendomsregister etc) og spørre om det er OK. Anonymkode: 76448...66b 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Er det ok å ta seg inn på andres private eiendom, og stjele ting fra hagen deres? Det er faktisk det du spør om. Nei, selvsagt er det ikke greit. Selv om huset ikke er bebodd. Farfar sitt hus sto tomt mens han bodde på sykehjem, men da plukket vi eplene, og laget eplesyltetøy til ham av hans egne epler. Og nei, ikke alle epler er til nedfalls bare fordi de ikke plukkes tidlig - noen eplesorter er modne sent på høsten, så selv om "alle andre" har høstet eplene, kan det hende at den sorten som er på det aktuelle treet faktisk skal henge lengre. Anonymkode: ce14c...420 2 3
Regnbuefisk Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Hjelpes så strengt folk er her da! Jeg ville ikke brukt en halv dag på å robbe hele treet for epler, men ser ingen problemer med å ta seg et eple eller ti fra et tomt hus. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det har stått tomt i noen år. Selv om det har stått tomt noen år? Anonymkode: d9b0d...0d2 Hvis grenene henger ut over gjerdet for eksempel, kan du plukke et par epler, synes jeg. Men det er selvsagt ikke ok å gå inn på andres eiendom og ta epler. Det spiller ingen rolle om det står tomt, det er jo noen som eier det. Hvis du vet hvem som eier huset, kan du spørre dem om det er greit at du tar noen epler. Mange vil si ja, forutsatt at du er forsiktig og ikke knekker ned grener eller lignende. Har selv et landsted med stor hage/eiendom rundt, og ville ikke likt at uvedkommende tok seg inn der. Det er noe helt annet om man får en høflig henvendelse med spørsmål om å plukke noe frukt. Det du skal huske om du får et ja, er at det ikke betyr at du kan gå til eiendommen i tide og utide. Da drar du dit etter at du har fått godkjent det, men så spør du eventuelt igjen senere. Det kan skape irritasjon om den som har fått lov tror at det bare er å dra dit når som helst senere og plukke med seg, for det kan tenkes at eierne vil ha noe selv, og at de ikke har lyst til at fremmede til stadighet går inn på eiendommen deres. Jeg sa en gang ja til at barn kunne ake om vinteren. Så førte det til at det veldig ofte kom både unger og voksne som styrte rundt, og flere år på rad. Dette oppfattet jeg som frekt, og ga til slutt beskjed om at jeg ikke ønsket så mye tråkk og styr på eiendommen min. Enkelte foreldre sto til og med og kikket inn vinduene når jeg var på landstedet. Da mister du lysten til å si ja flere ganger. Anonymkode: 90e9f...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis grenene henger ut over gjerdet for eksempel, kan du plukke et par epler, synes jeg. Men det er selvsagt ikke ok å gå inn på andres eiendom og ta epler. Det spiller ingen rolle om det står tomt, det er jo noen som eier det. Hvis du vet hvem som eier huset, kan du spørre dem om det er greit at du tar noen epler. Mange vil si ja, forutsatt at du er forsiktig og ikke knekker ned grener eller lignende. Har selv et landsted med stor hage/eiendom rundt, og ville ikke likt at uvedkommende tok seg inn der. Det er noe helt annet om man får en høflig henvendelse med spørsmål om å plukke noe frukt. Det du skal huske om du får et ja, er at det ikke betyr at du kan gå til eiendommen i tide og utide. Da drar du dit etter at du har fått godkjent det, men så spør du eventuelt igjen senere. Det kan skape irritasjon om den som har fått lov tror at det bare er å dra dit når som helst senere og plukke med seg, for det kan tenkes at eierne vil ha noe selv, og at de ikke har lyst til at fremmede til stadighet går inn på eiendommen deres. Jeg sa en gang ja til at barn kunne ake om vinteren. Så førte det til at det veldig ofte kom både unger og voksne som styrte rundt, og flere år på rad. Dette oppfattet jeg som frekt, og ga til slutt beskjed om at jeg ikke ønsket så mye tråkk og styr på eiendommen min. Enkelte foreldre sto til og med og kikket inn vinduene når jeg var på landstedet. Da mister du lysten til å si ja flere ganger. Anonymkode: 90e9f...4fa Huset er falleferdig og hagen overgrodd. Tviler på noen eier det. Anonymkode: d9b0d...0d2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Huset er falleferdig og hagen overgrodd. Tviler på noen eier det. Anonymkode: d9b0d...0d2 Du kan sjekke hvem som eier det. Se eiendom (kartverket.no) Skriv inn adresse, trykk på "vis grunnboken", logg inn med bankID, og voilá du har informasjonen rett foran deg. Anonymkode: 2e7de...5ed 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Hvis ingen bor der eller tar hånd om det syns jeg det er greit å ta to-tre epler. Men det er ikke greit å ta seg inn på andres eiendom og plukke med seg en pose, uansett hvor tomt det ser ut. Det er noen som eier det huset Anonymkode: 91b1c...79f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huset er falleferdig og hagen overgrodd. Tviler på noen eier det. Anonymkode: d9b0d...0d2 Det er ALLTID noen som eier det, ingen eiendommer i Norge som står uten eiere. Anonymkode: 7d467...8a4 4 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Elisa Røtterud i 71 grader nord team gikk jo støtt og stadig på slang i det programmet. En uting å ta seg inn på privat eiendom og man bør ihvertfall ikke ta mer enn 2-3 frukter. Vi hadde stor hage med frukttrær og bærbusker når jeg var liten. En sommer vi var på ferie hadde noen tatt seg inn og høstet omtrent alt av frukt og bær. Vi hadde vel en anelse om hvem det var, men kunne jo ikke bevise noe. Anonymkode: 0f317...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Det er alltid noen som eier epletrærne selv om hagen kan se utstelt ut. Ingen vits å gå på slang for i de fleste frukthager så blir det mer frukt enn eier kan bruke selv så spør du så får du plukke. Ærlighet er en grei ting! Anonymkode: 7c517...0d6 1 1
DrueSmoothie Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Om du vet hvem som eier huset, hvorfor ikke spørre dem? Jeg vil tenke at dersom huset står helt tomt så er de bare glade for at noen plukker eplene istedenfor at de råtner under treet, men det er noe med det å ha spurt først Hos oss er det en nabo som av flere grunner ikke har bodd hjemme i nabohuset de siste 2 årene og de har sagt de gjerne vil at vi andre naboene plukker eplene Så vi plukker epler til hestene her hver gang vi er forbi Men jeg hadde ikke gjort det dersom det ikke var kommunisert på forhånd at det er OK.
Myrmica Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 Om eplene tidligere år har råtnet på treet hadde jeg bare plukket uten dårlig samvittighet, altså. Om de tidligere har blitt høstet hadde jeg latt være. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå