Gå til innhold

Hvordan blir boligmarkedet fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere?

Anonymkode: d3576...89c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men går det nedover, så SKAL jeg få tak i nok penger til å kjøpe et enhet jeg kan leie ut. 

Anonymkode: 2b20a...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Renteøkningen vil få folk til å ta opp mindre lån, og etterspørselen vil gå ned. Jeg tror ikke prisene vil synke over lang tid og at folk ender med å tape penger på boligene sine, men en heller en noe mer moderat prisstigning. I Oslo har prisene steget med 90% de siste 10 årene. Jeg tviler på at vi vil se det samme de neste 10. 

Anonymkode: 0b3bd...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Opp opp opp 🤑🤑🤑

Anonymkode: 300db...5db

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så crazy utvikling som i det siste i hvert fall. Rekkehuset mitt har økt 1,6 mill i verdi på ett år. Tror ikke det går enda 1,6 mill opp til neste år. 

Tror også folk blir litt mer forsiktige på grunn av renteøkningene som kommer. 

Anonymkode: 71579...394

AnonymBruker
Skrevet

Nå leste jeg i en eller annen nettavis i dag at noen økonomer tror der blir dobbel renteøkning denne måneden,  og en ny runde i september.

Hvis dette slår til tror jeg boligmarkedet stagnerer temmelig raskt, før vi får se en prisnedgang om ikke så lenge.   Hvor stor prisnedgangen blir er jeg derimot usikker på, for det avhenger av flere faktorer enn bare renten.

Anonymkode: b425e...441

• Liker 1
Skrevet

Hvis folk ikke har råd til strømregningen kan det spøke for prisveksten i boligmarkedet. Folk som ikke klarer en dobbel strømregning og sutrer over manglende støtteordninger vil også slite med å finansiere et galopperende boliglån nå som renta stiger...

Skrevet

Rentene stiger, men de er fortsatt relativt lave, og siden leieprisene nå øker i takt med rentene, så vil det fortsatt være mye mer attraktivt å eie. Med stagnert boligbygging pga økte materialkostnader og mangel på arbeidskraft til å bygge, så vil det rett og slett være fortsatt veldig høy etterspørsel etter boliger i og rundt storbyene. Jeg tviler derfor sterkt på at prisene vil synke, men at de vil fortsette å stige, men kanskje ikke i like høyt tempo som det siste året. 

Skrevet
19 hours ago, Spell said:

Rentene stiger, men de er fortsatt relativt lave, og siden leieprisene nå øker i takt med rentene, så vil det fortsatt være mye mer attraktivt å eie. Med stagnert boligbygging pga økte materialkostnader og mangel på arbeidskraft til å bygge, så vil det rett og slett være fortsatt veldig høy etterspørsel etter boliger i og rundt storbyene. Jeg tviler derfor sterkt på at prisene vil synke, men at de vil fortsette å stige, men kanskje ikke i like høyt tempo som det siste året. 

Nja, det er vel ikke en direkte sammenheng mellom økte renter og økte leiepriser, iom at ikke alle utleiere sitter på svære lån. Mange private utleiere ønsker kontinuitet og stabile leietakere mer enn de ønsker økte leieinntekter.

Leieprisene kommer nok til å øke, ja, men det er jo mer på grunn av at alt annet blir dyrere. Lønnsveksten vil jo (i teorien) holde følge, sånn at det går opp i opp

Skrevet

Prisene kommer til å synke. Folk vil i enda mindre grad ha råd til bolig. Dyr mat, drivstoff, strøm, arbeidsledighet, mulig finanskrise. Jupps

Anonymkode: 81a06...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...