Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi står midt i en skilsmisse. Har to barn. Kommer til å få ca 1,4 mill når huset selges. Inntekt er ca 35 000 utbetalt. Å kjøpe leilighet eller rekkehus innad i skolekretsen koster 3,5-4 mill. Leie leilighet ca 15 000. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan få i lån enda. Og om det er lurt å kjøpe.

Jeg tror jeg kommer til å ønske å flytte sammen med en ny samboer i løpet av noen få år. Og da er det kanskje litt dumt å ha kjøpt noe som må selges igjen?

Det blir enklere å flytte til noe som leies, da kommer jeg meg raskere ut, og har tid til å finne den rette leiligheten å kjøpe.

Noen som har tanker og innspill til dette?

Anonymkode: b369e...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 5ab03...dac

AnonymBruker
Skrevet

Bo der i under 5år: leie.

Anonymkode: 889b1...d57

AnonymBruker
Skrevet

Du står midt oppi en skilsmisse nå, så du vil neppe hoppe rett i et nytt forhold med det første. Så om du finner deg ny kjæreste om et år eller to så vil dere vel uansett være kjærester en god stund før dere tenker på å flytte sammen? Du har jo barn å ta hensyn til, så du skal være rimelig sikker på det forholdet med den nye før dere tenker å flytte sammen. Jeg ville kjøpt. Prisene stiger enormt, og du vil da kunne ta del i den stigningen til egen fordel. På 5 år har kanskje boligen din rukket å stige flere hundre tusen i verdi. Dette er jo penger som du gir bort til en utleier i stedet om du leier bolig i de 5 årene.  

Anonymkode: f3776...9a0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var eie, men når målet er å finne ny samboer å bo med så stemmer jeg på å leie

Anonymkode: e150b...36e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 5ab03...dac

4 og 9

Skrevet

Lånekostnader på 2-2,5 millioner pluss kommunale avgifter, potensiell eiendomsskatt, vedlikehold og dokumentavgift pluss meglerhonorar på oppmot 100'000 ved salg kan fort spise opp differansen mellom leiekostnader og kjøp. Sleng på usikre fremtidsutsikter med stigende renter og regnestykket kan fort bli meget uforutsigbart. 

Det er ikke garantert at boligprisene stiger i særlig tempo om renta fortsetter å stige. Enkelte økonomer mener det er duket for nok et dobbelthopp på 0,5% neste rentemøte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi står midt i en skilsmisse. Har to barn. Kommer til å få ca 1,4 mill når huset selges. Inntekt er ca 35 000 utbetalt. Å kjøpe leilighet eller rekkehus innad i skolekretsen koster 3,5-4 mill. Leie leilighet ca 15 000. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan få i lån enda. Og om det er lurt å kjøpe.

Jeg tror jeg kommer til å ønske å flytte sammen med en ny samboer i løpet av noen få år. Og da er det kanskje litt dumt å ha kjøpt noe som må selges igjen?

Det blir enklere å flytte til noe som leies, da kommer jeg meg raskere ut, og har tid til å finne den rette leiligheten å kjøpe.

Noen som har tanker og innspill til dette?

Veldig rart å planlegge dette når man ikke er ferdig med skilsmissen en gang. 

Anonymkode: d18cd...f32

• Liker 8
Skrevet

Skal jeg leie privat her jeg bor må jeg ut med rundt 20k i mnd. Jeg betaler nå rett under denne summen, men eier.

Har leid i mange år, fryktelig slitsomt med usikkert bosted og barn.

Anonymkode: 054be...6c4

Skrevet (endret)

Har du allerede en ny kjæreste, siden du allerede planlegger å flytte sammen med en ny etter skilsmissen? Det er det rareste jeg har hørt. Ikke alle menn ønsker å finne seg kvinner med barn heller, og i alle fall ikke barn som er mange år unna å flytte hjemmefra. Det er ikke sikkert du finner en ny kjærlighet med det første, så jeg personlig ville i alle fall ikke sittet på leiemarkedet og håpet på det.

Hallgeir Kvadsheim, økonomieksperten fra Luksusfellen, sa i en artikkel jeg leste at skal man bo et sted i minst 3 år, så lønner det seg å kjøpe fremfor å leie. Prisstigningen gjør det verdt det etter tre år, til tross for gebyrer til staten som dokumentavgift og meglerutgifter.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har en ny ja...

Ts

Skrevet

Kanskje det er lurt for deg å leie et år eller to til du finner ut hvor du har lyst til å bo og om det nye forholdet er noe å satse på.

Anonymkode: d41ae...964

Skrevet

Det spørs jo helt hvor du bor. Er du i storby er det stort sett alltid gunstig å kjøpe pga verdistigning. Bor du på småsted må du se på regnestykket.

Anonymkode: 26b95...635

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en ny ja...

Ts

Hvor lenge har du kjent vedkommende? Tenker på dette i forhold til å vite hvor stabilt det er, hvor sannsynlig det er at det går mot samboerskap osv 

Anonymkode: 81f1e...37d

Skrevet

Jeg har omtrent samme lønn som deg, og fikk 1.800.000 i lån så det er ikke sikkert du har noe valg? Mulig du får mer i barnebidrag enn meg og at det kan hjelpe da :)

Anonymkode: 366b0...f89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...