AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Jeg har i snart tre år leaset en elbil til 2000 kr pr mnd. Den har litt for liten rekkevidde til at jeg ønsker å beholde denne. Jeg vet ikke hva som vil lønne seg for meg: A: Kjøpe helt ny elbil - må være en av "billige" som f.eks. nissan leaf eller annen i samme prisklasse B: Kjøpe brukt elbil, men da kommer liten rekkevidde sikkert inn i bildet, ikke så praktisk C:Kjøpe ny, "billig" bensinbil - hvor lav pris kan jeg få egentlig? D:Kjøpe brukt bensinbil, er det mulig å få en ok bil til rundt 50 000 kr? Og, om jeg kjøper en ny bil, må jeg jo evt. ta opp billån - hvor vanskelig er det å få innvilget det når jeg allerede har boliglån? Vil ikke og kan ikke bruke mer enn ca. 50 000 kr av sparepengene mine på bil. Håper noen som har litt peiling på bil kan komme med noen kloke tanker her. Anonymkode: ca0de...795
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Dette er akkurat som om jeg kunne ha skrevet det selv😱 Følger! Anonymkode: f29f5...d9b 2
Sofakona Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Det finnes masse billig el biler der ute. Men det kommer an på om du har lader hjemme? Om ikke må du ut med 13000 kroner. Men det er billigere med el bil med tanke på strøm og vedlikehold
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har i snart tre år leaset en elbil til 2000 kr pr mnd. Den har litt for liten rekkevidde til at jeg ønsker å beholde denne. Jeg vet ikke hva som vil lønne seg for meg: A: Kjøpe helt ny elbil - må være en av "billige" som f.eks. nissan leaf eller annen i samme prisklasse B: Kjøpe brukt elbil, men da kommer liten rekkevidde sikkert inn i bildet, ikke så praktisk C:Kjøpe ny, "billig" bensinbil - hvor lav pris kan jeg få egentlig? D:Kjøpe brukt bensinbil, er det mulig å få en ok bil til rundt 50 000 kr? Og, om jeg kjøper en ny bil, må jeg jo evt. ta opp billån - hvor vanskelig er det å få innvilget det når jeg allerede har boliglån? Vil ikke og kan ikke bruke mer enn ca. 50 000 kr av sparepengene mine på bil. Håper noen som har litt peiling på bil kan komme med noen kloke tanker her. Anonymkode: ca0de...795 En del av de 50 000 du har kommer sikkert til å gå ut når du leverer tilbake bilen du har nå, alle blir like overrasket hver gang de leverer tilbake en leasingbil og inbiller seg at det ikke vil koste noe. Billig elbil tror jeg er en dårlig løsning,få med deg noen med litt kunnskaper og kjøp deg en bruktbil til 50000,det er rimeligste bilholdet du kan ha (om du ikke er maks uheldig med kjøpet,vel og merke.) Anonymkode: 2a14b...c2d
C-girl Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Bilabonnement, fast pris i mnd for bil med kort oppsigelsestid. Ingen risiko som ved leasing, og du får mest sannsynlig bil ila et par dager. Sjekk ut de forskjellige tilbyderne og hvilke biler de kan tilby.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Men kjøp kurant merke til 50 000....ikke renault,fiat,kia og slike ting....der kommer du mye feil når bilene er noen år gamle. Kjøp f.eks golf,passat...kurante merker. Har du den bilen i 2 år,så har den kostet deg 25 000 pr.år...men den er helt sikkert verdt 15-20 000 om to år også,da har du hatt et billig bilhold. Lykke til. Anonymkode: 2a14b...c2d 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Har du tenkt deg ny bil, så må du forvente ganske lang leveringstid. Ser selv på elbil om dagen, og har fått forespeilet 6 mnd leveringstid på de med KORT leveringstid, og 1 år på de med "lang" leveringstid. Det er ekstremt ustabilt i markedet, på alle nye biler, både el og fossil. Anonymkode: 6c592...ef6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Skal du langt da? Jeg kjøpte en brukt leaf. Går 140 km. Betalte 60 000. Hekt super bil. Anonymkode: ea589...69d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men kjøp kurant merke til 50 000....ikke renault,fiat,kia og slike ting....der kommer du mye feil når bilene er noen år gamle. Kjøp f.eks golf,passat...kurante merker. Har du den bilen i 2 år,så har den kostet deg 25 000 pr.år...men den er helt sikkert verdt 15-20 000 om to år også,da har du hatt et billig bilhold. Lykke til. Anonymkode: 2a14b...c2d Kia lager noen av de mest pålitelige bilene i markedet og har lengst garanti av alle merker - mens Volkswagen er viden kjent for biler full av småfeil. Merkelig råd, det der! Leasing og leie av bil er svært kostbare alternativer, ville sett bort fra de to. Hvilke krav stiller du til bil, bortsett fra rekkevidde? Antar at du kan lade hjemme? Ny Leaf er forbigått av markedet for flere år siden. Du kunne få en ny Visis for 219k for en stund siden; kjempebillig, men bare fordi det er en utdatert elbil. Bruktprisene er gått opp så mye nå at det som var en 40k Leaf for litt siden, ligger nå ute for 90k. Det er helt sprøtt. Så om du bare vil bruke 50k, tenker jeg Honda Jazz eller en liten Kia eller Hyundai er tingen. Men fossilbiler har betydelig høyere driftskostnader, så du må jo vurdere selv om du vil legge i mer i en elbil med forventet lave driftskostnader, eller lite i en liten fossilbil med høyere løpende kostnader. Finn også ut hva nøyaktig du egentlig vil ha bilen for. Anonymkode: a4d44...897 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Hvilken rekkevidde trenger du da? Anonymkode: 44afd...a42
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 9.52): Kia lager noen av de mest pålitelige bilene i markedet og har lengst garanti av alle merker - mens Volkswagen er viden kjent for biler full av småfeil. Merkelig råd, det der! Leasing og leie av bil er svært kostbare alternativer, ville sett bort fra de to. Hvilke krav stiller du til bil, bortsett fra rekkevidde? Antar at du kan lade hjemme? Ny Leaf er forbigått av markedet for flere år siden. Du kunne få en ny Visis for 219k for en stund siden; kjempebillig, men bare fordi det er en utdatert elbil. Bruktprisene er gått opp så mye nå at det som var en 40k Leaf for litt siden, ligger nå ute for 90k. Det er helt sprøtt. Så om du bare vil bruke 50k, tenker jeg Honda Jazz eller en liten Kia eller Hyundai er tingen. Men fossilbiler har betydelig høyere driftskostnader, så du må jo vurdere selv om du vil legge i mer i en elbil med forventet lave driftskostnader, eller lite i en liten fossilbil med høyere løpende kostnader. Finn også ut hva nøyaktig du egentlig vil ha bilen for. Anonymkode: a4d44...897 🤣 🤣 Honda Jazz mannen slår til igjen. Selvfølgelig med Kia Picanto / Rio / Stonic eller Hyundai i20 som "tingen"? 😂 Det er jo til å le av. Selv om det ikke er meg du svarte, så har han du svarte helt rett. VW Golf er kurant og veldig bra. Det er en grunn til at Golf er den mest populære i det segmentet det er i, sammen med Corolla, og ikke den der Honda Jazz og Kia-jalla greier som du forfekter. Han du svarer har også rett i at Fiat og Renault suger hardt, så han har rett igjen. Om du hadde giddet å fulgt med på FINN, så har nyere brukt VW Golf holdt seg utrolig godt i pris de siste 1,5 - 2 årene. Da tenker jeg på ren bensin Golf TSI, og hybrid Golf GTE. Typisk 2018-2019 modell og utover. Honda-ene dine, og Kia-ene dine derimot, har falt ned som en stein når det gjelder verdi. Skal innrømme at det er en litt kul Kia som finnes, nemlig XCeed, men selv den har falt ned som en dass i pris, til tross for å være helt juicet opp til Exclusive utstyrnivå med 140 hester. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=267350422 Sånne Kia-er som XCeed, ble solgt sommeren og høsten 2020 til 450.000 kroner, med det utstyrsnivået. Bilen er knapt nok kjørt, så vidt fylt 2 år med tanke på alderen, og har allerede tapt 152.000 kroner i verdi som følge av å være kjørt kun 4.400 kilometer. Og bilen selges til og med av merkeforhandler, og de pleier å ha litt høyere priser i og med at de garanterer mer for bilene sine og at det ikke skal være noe tull. Så denne XCeed er praktisk talt ny, og den har allerede mistet godt over 152.000 kroner i verdi, eller nærmere 35% etter 2 år. Her har du enda en Kia XCeed, som også selges av en merkeforhandler. Denne XCeed er fra 2019, kjørt 51.000 km, (noe som er helt normalt etter nesten 3 år) og prisen er helt nede i 249.000 kroner. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=265861393 Samme utstyrsnivå på denne også, det høyeste - Exclusive. Spiller ingen rolle at Kia har 7 års nybilgaranti, det har Fiat også, når fakta er at bilen raser fullstendig ned i verdi, selv en grei og fin middels SUV som XCeed med topp utstyrsnivå. Over 200.000 kroner tapt på 3 år, på en slik helt vanlig middels Kia SUV som det XCeed er, der ellers XCeed er betydelig bedre og mer "luksus" enn Kia Stonic. Det er veldig få folk som gidder å ta i en 8 år gammel Kia med ildtang engang. Folk flest anser Kia-er fra 2014 eller (snart 2015) for å være totalt klare for å skrapes. Det samme gjelder Hyundai. Er bare fattige folk som vil sette seg i en Hyundai i20 fra ca 2015 🤣 VW Golf er helt konge. Holder seg ekstremt godt i pris, svært populær og lett omsettelig. Sånn er det bare, i likhet med VW Polo eller Toyota Yaris og Corolla. Du må lære deg at det er VW og Toyota som er sjefen på dette området (Golf, Polo, Passat, Corolla, RAV4, Yaris, C-HR), og det er ikke en dritt den tulle-bilen som heter Honda Jazz, som kan få gjort noe med det. Anonymkode: 7c294...918 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå