Gå til innhold

Klærne lukter surt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

30 graders vask på klær som stinker? kjør heller 60 grader på de. også 90 til bomull går bra. da vet du at bakteriene er drept. :)

men hvordan sentrifugerer maskinen? viktig at den ikke lar klærne bli alt for våte, syns jeg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 21.27):

Håndklær og undertøy på 60 grader. Klærne som lukter vaskes ofte på 30 grader (av og til 40), men det er kanskje ikke nok. 

Anonymkode: 6237f...bf5

Det er jo innlysende hva du gjør feil. Hvor lærer folk at man vakser klær på 30 og 40 grader? Det er jo ikke nok til å få slutt på bakterieveksten, som forårsaker den sure lukten. Klær skal vaskes på 60 grader. Hvis klær ikke tåler det, er ikke dette klær som er egnet for daglig bruk

Anonymkode: bf0a0...8bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo innlysende hva du gjør feil. Hvor lærer folk at man vakser klær på 30 og 40 grader? Det er jo ikke nok til å få slutt på bakterieveksten, som forårsaker den sure lukten. Klær skal vaskes på 60 grader. Hvis klær ikke tåler det, er ikke dette klær som er egnet for daglig bruk

Bruker man riktig vaskemiddel så blir det rent på 30 og 40 grader også

Anonymkode: 68449...d1c

Skrevet

Lar treningsklær tørke, og samler opp?

Innså for noen år siden at en av kostnadene ved å trene daglig er at vi må vaske klær daglig. For om svettelukten setter seg i syntetiske klær, da er det gjort... 

Vasker forøvrig på 40. Ellers blir denne typen klær ødelagt. 

Anonymkode: b2936...355

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor vi lærer det? Nei, kanskje på vaskelappen, idiot. 

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det viktigste for å unngå sur lukt i klærne, er å henge dem opp med én gang. Dernest å la dem tørke i et rom som er varmt nok/luftig nok til at de tørker fort. Det beste er å tørke dem ute. De bør også henge litt unna hverandre for å få nok luft til å tørke - bruk to tørkestativ framfor å klemme dem sammen på ett.

At klærne ligger i maskinen (eller i en kurv) lenge når de er våte, eller at de henger i et kaldt eller tett rom, med lite mellomrom/luft mellom hvert plagg, er det som gir sur lukt i klærne etter min erfaring.

Jeg bruker aldri skyllemiddel. Det er i så fall bare å kamuflere den vonde lukta - akkurat som å spraye seg med parfyme når man lukter svette.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vasker kun håndklær, sengetøy og undertøy på 60 grader. 30 grader er helt greit til bukser, gensere osv. Så lenge maskinen får en vask på minst 60 grader i blant - ellers kan det begynne å gro bakterier i maskinen. Det er det at klærne ligger lenge før de blir hengt opp som gir bakterievekst (og sur lukt).

Ikke alle klær tåler 60 grader. Ikke alle klær som er ment til daglig bruk heller, men man må jo vaske dem likevel. 

Skrevet

Å vaske på 40 grader er greit, men når lukta først har satt seg må det gjerne en 60 vask til (med bløtlegging i eddikvann først). 

Anbefaler også luktavfukter hvis man ikke kan tørke ute. 

Skrevet

Jeg opplever av og til at noen plagg begynner å lukte surt, da gjerne treningstøy eller andre plagg som har blitt svette og klamme. Eneste som får det bort, er en runde med 60 graders vask. Du kan også henge det ut til lufting, og bruke eddik som skyllemiddel for å forebygge lukt. 

Anonymkode: 1e8a9...d18

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (På 11.8.2022 den 22.22):

Så lenge maskinen får en vask på minst 60 grader i blant

90

Anonymkode: 06077...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 21.44):

Det eneste som har hjulpet mot det her i huset er å bruke en Laundry cleanser/desinfectant. Den fjerner all surmulte. Gubben sine klær lukter innmari surt om han er mye varm/svetter.

De selges noen ganger på Normal og så selges de på dollarstore på nett.

Anonymkode: 97bc8...16b

Hva er dollarstore? Er det en nettbutikk?

Anonymkode: 2fad4...c5e

Skrevet

Siden det er noen av klærne som lukter, vil jeg tro lukta har satt seg en gang de ble liggende for lenge med fuktighet. Den lukta kan bli veldig vanskelig å bli kvitt, har selv opplevd å prøve alt som er på sånne enkeltplagg, men endt opp med å måtte kassere dem.

Anonymkode: 1793f...288

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er dollarstore? Er det en nettbutikk?

Anonymkode: 2fad4...c5e

https://dollarstore.no/

Anonymkode: 68449...d1c

Skrevet

Skittentøy bør oppbevares tørt. Pass på at det ikke blir fuktig og blir liggende for lenge før det vaskes. Vask med kun vaskemiddel, unngå tøymykner/skyllemiddel. Heng opp/tromle tøyet straks vasken er ferdig. Tøm trommel straks den er ferdig. Tøy som henges til tørk bør strekkes ut, ikke henge for tett og rommet bør være luftig - åpne gjerne et vindu. Tørk utendørs om du har mulighet.

Anonymkode: 88f9a...64b

Skrevet

Da har klærne sikkert hatt sur lukt lenge, og parfymen har kamuflert det. Jeg får bare sur lukt i klærne om jeg somler med å henge dem opp, og den lukta går ut igjen i neste vask. Har aldri brukt skyllemiddel, og har aldri hatt harde og stive håndklær eller noe. Jeg bruker enten Neutral eller Änglamark-vaskemiddelet uten parfyme.

Anonymkode: 1caa3...0af

• Liker 1
Skrevet

Nå har maskinen fått seg en grundig vask fra topp til tå med klor, og kjørt renseprogram på 90 grader. Klærne skal få seg en vask på 60 grader og tørkes ordentlig. Så får jeg se om jeg klarer å holde klærne luktfri 😅

Ts. 

Skrevet

Klærne mine kan lukte surt hvis de ikke tørker raskt nok, så jeg må spre ting godt nok på tørkestativet og sørge for at det ikke er rå luft i rommet de tørkes. 

Anonymkode: bea56...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...