Gå til innhold

Klærne lukter surt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Please fortell meg hva jeg gjør feil, for jeg forstår det virkelig ikke. Sluttet helt med parfyme i vaskemiddel og tøymykner, men det funker jo ikke her i hus. Vaskemaskinen er renset grundig, om og om igjen, så den kan ikke være problemet. Klærne tørkes enten i tørketrommel eller på egnet rom. Har prøvd eddik, med tøymykner, uten tøymykner. Det er uansett sur lukt i noen av klærne. 

Bruker blenda sensitive og Comfort tøymykner sensitive. Er det bare til å kaste inn håndkle og gå for vaskemiddel med parfyme igjen? 

Anonymkode: 6237f...bf5

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg syns ikke det lukter godt av klærne når jeg bruker Comfort sensitiv. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (31 minutter siden):

Jeg syns ikke det lukter godt av klærne når jeg bruker Comfort sensitiv. 

Føler det har luktet de gangene jeg ikke har brukt den også 🤔 Men kanskje prøve å droppe den og se om det blir bedre. 

Skrevet

Svettelukt er ofte vanskelig å få ut av klærne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Please fortell meg hva jeg gjør feil, for jeg forstår det virkelig ikke. Sluttet helt med parfyme i vaskemiddel og tøymykner, men det funker jo ikke her i hus. Vaskemaskinen er renset grundig, om og om igjen, så den kan ikke være problemet. Klærne tørkes enten i tørketrommel eller på egnet rom. Har prøvd eddik, med tøymykner, uten tøymykner. Det er uansett sur lukt i noen av klærne. 

Bruker blenda sensitive og Comfort tøymykner sensitive. Er det bare til å kaste inn håndkle og gå for vaskemiddel med parfyme igjen? 

Nei. Jeg har brukt parfymefritt vaskemiddel i alle mine 35 år, og det har aldri luktet vondt av ting. Jeg kan ikke si noe om tøymykner. Det tåler nemlig ikke folk med sensitiv hud, som jeg er heldig å ha fått utdelt. :) 

Hva er det som lukter vondt? Og hvordan lukter det vondt?

Erfaringsmessig er det typisk klær som blir våte og ligger våte som mugner. Mugg er der enten du bruker parfyme eller ei, så mugne klær bør du kaste dem. Mugg er lite ålreit for helsa, enten du kjenner lukten eller ei. Uheldigvis setter mugg seg bedre i syntet (som treningstøy ofte er i) enn i ull og bomull. Men det er en ren praktisk ting.  

Problemet kan også vøre dårlig tørke der du henger klærne opp. Altså at selve rommet har mugg. Også noe som kan kamufleres med parfyme. Også et helseproblem.

Sist: har du renset maskinen din? Har du åpnet og tømt lofilteret? Dratt ut og vasket kammeret for vaskemiddel? Dratt til side gumipakingen og vasket inni foldene? Dersom du ikke jevnlig sjekker de stedene her: gjør det nå. Kan skjule seg uggne ting der.

Anonymkode: 3efe9...de0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For sur lukt funker vaskemiddel som er til treningsklær hvertfall, men det lukter mye parfyme da. Eddik skal jo egentlig funke, men kanskje hvis lukta har satt seg ordentlig, så går det kanskje ikke bort. Opplever at håndklær ofte lukter surt, og det tror jeg er fordi det er mye fuktig. Må derfor bytte når de begynner å lukte.

Anonymkode: b9688...123

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler det har luktet de gangene jeg ikke har brukt den også 🤔 Men kanskje prøve å droppe den og se om det blir bedre. 

Kan være at det er Blenda sensitiv som gjør at det ikke lukter godt.

Det er ikke så lenge siden jeg byttet til sensitiv vaskemiddel og tøymykner, og jeg har ikke forsket på hvem av dem som gjør det. Men klærne lukter ikke godt nyvasket lenger etter at jeg byttet 😔

AnonymBruker
Skrevet

Vasker du på 60 grader?

Anonymkode: 83258...9f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper å dusje selv også, bare rene klær og møkkete kropp gir dårlige lukter. Greit at strømmen er dyr,men en dusj innimellom bør du koste på deg.

Anonymkode: 00877...48e

Skrevet

Lar du klærne ligge lenge i maskinen etter at den er ferdig?

Du kan prøve å bløtlegge i eddikvann et par timer før vask, og bruke eddik som skyllemiddel. Det bør ta lukta. 

AnonymBruker
Skrevet
mo1234 skrev (9 minutter siden):

Svettelukt er ofte vanskelig å få ut av klærne.

Det er ofte klærne til sønnen min på 2 år, så er nok ikke svette. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg har brukt parfymefritt vaskemiddel i alle mine 35 år, og det har aldri luktet vondt av ting. Jeg kan ikke si noe om tøymykner. Det tåler nemlig ikke folk med sensitiv hud, som jeg er heldig å ha fått utdelt. :) 

Hva er det som lukter vondt? Og hvordan lukter det vondt?

Erfaringsmessig er det typisk klær som blir våte og ligger våte som mugner. Mugg er der enten du bruker parfyme eller ei, så mugne klær bør du kaste dem. Mugg er lite ålreit for helsa, enten du kjenner lukten eller ei. Uheldigvis setter mugg seg bedre i syntet (som treningstøy ofte er i) enn i ull og bomull. Men det er en ren praktisk ting.  

Problemet kan også vøre dårlig tørke der du henger klærne opp. Altså at selve rommet har mugg. Også noe som kan kamufleres med parfyme. Også et helseproblem.

Sist: har du renset maskinen din? Har du åpnet og tømt lofilteret? Dratt ut og vasket kammeret for vaskemiddel? Dratt til side gumipakingen og vasket inni foldene? Dersom du ikke jevnlig sjekker de stedene her: gjør det nå. Kan skjule seg uggne ting der.

Anonymkode: 3efe9...de0

Takk for langt og utfyllende svar. Synes det lukter litt sur kjøkkenklut. Det er godt mulig det er det at klærne har vært fuktig en stund før vask. Kanskje det er der problemet ligger? Eller så henger de kanskje for tett når jeg tørker 🤔 Det er som oftest 2 åringen min sine klær som lukter, og gjerne rundt halsen på genserne. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vasker du på 60 grader?

Håndklær og undertøy på 60 grader. Klærne som lukter vaskes ofte på 30 grader (av og til 40), men det er kanskje ikke nok. 

AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (2 minutter siden):

Lar du klærne ligge lenge i maskinen etter at den er ferdig?

Du kan prøve å bløtlegge i eddikvann et par timer før vask, og bruke eddik som skyllemiddel. Det bør ta lukta. 

Nei, henger alltid opp rett etter vask. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, henger alltid opp rett etter vask. 

Vasker du aldri noe på 90 grader? En maskin har godt av å brukes på høye temperaturer av og til. Prøv også å henge mindre mengder med klær på stativet slik at det ikke henger så tett da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (3 minutter siden):

Vasker du aldri noe på 90 grader? En maskin har godt av å brukes på høye temperaturer av og til. Prøv også å henge mindre mengder med klær på stativet slik at det ikke henger så tett da

Rengjør trommelen på 90 grader innimellom, eget program på maskinen. Skal prøve mindre klær på stativet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for langt og utfyllende svar. Synes det lukter litt sur kjøkkenklut. Det er godt mulig det er det at klærne har vært fuktig en stund før vask. Kanskje det er der problemet ligger? Eller så henger de kanskje for tett når jeg tørker 🤔 Det er som oftest 2 åringen min sine klær som lukter, og gjerne rundt halsen på genserne. 

Håndklær og undertøy på 60 grader. Klærne som lukter vaskes ofte på 30 grader (av og til 40), men det er kanskje ikke nok. 

60 grader pleier å løse det. Alt jeg har prøvd det på har tålt det, og får du ikke ut lukten er klærne uansett ubrukelige.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som har hjulpet mot det her i huset er å bruke en Laundry cleanser/desinfectant. Den fjerner all surmulte. Gubben sine klær lukter innmari surt om han er mye varm/svetter.

De selges noen ganger på Normal og så selges de på dollarstore på nett.

Anonymkode: 97bc8...16b

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke rart klærne lukter surt om de konstant vaskes på 30 grader og tørkes tett! Ligger de i tillegg fuktige i skittentøyet i dagesvis er det jo ikke rart det lukter surt. Ikke legg våre klær i skuttentøyet. Vask de på 60 grader og sørg for at de tørker på max 6-8 timer så skal du se at lukta forsvinner. Ikke bruk eddik, alle kjenner lukta bortsett fra de som sverger til edfik, de er immune mot stanken!

Anonymkode: 2e8f8...775

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du sier "noen av klærene". Er det bare enkelte klesplagg, og de samme som er gjengangerne? 

Noen ganger kan surlukt sette seg i et plagg. Da kan det hjelpe å vaske det på 60 grader. Om du uansett har prøvd å vaske det med andre vaskemidler, osv, og det ikke virker, ville jeg vasket de aktuelle plaggene på høyere varme, og se om det hjelper. 

Her har mannen noen fleece-gensre han bruker under regntøy, og de lukter surt noen ganger i året (sikkert fordi de blir så klamme under regntøyet). Da hjelper som regel en 60-vask. 

Vi har også noen håndklær som er alt for tykke, som blir sure, og må vaskes på 90 et par ganger i året. 

Anonymkode: 8c51c...467

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøv 60 grader. Det dreper flere bakterier. 30 er kaldvask og funker ikke.

Hvordan er det med håndklærne dine? Lukter de noe også? Jeg vasker alle håndklær og kluter på 90. Helt luktfrie, og jeg bruker også Blenda Sensitive og Comfort sensitive (parfymefrie) på alt, inkl håndklær men også klær.

Det kan være at klærne dine henger for tett og er for lenge fuktige på stativet. Da bruker de så lang tid på å tørke at det blir mugglukt og sur lukt av dem. Jeg anbefaler at du kjøper deg en DeLonghi luftavfukter som tørker klærne på få timer, de blir tørre og fine kjempefort. Jeg bruker alltid det til klestørking. Maskinen tørker luften i rommet, så det ikke blir dugg på vinduene eller fukt i rommet. Dør og vindu til rommet der det tørkes klær skal lukkes, så maskinen får et begrenset antall kubikk med luft å tørke. Anbefales!

PS! Det er anbefalt å alltid la døren til vaskemaskinen stå åpen når den ikke er i bruk, sånn at den tørker inni og ikke begynner å lukte!

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde sjekke filteret på vaskemaskinen. 

Oftest i bunnen nede i front bak et panel. 

Anonymkode: cd6ce...0b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...