Gå til innhold

Streber alle barnefamilier etter å kjøpe hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei.

Målet er å bo et sted vi trives og har stor nok plass for oss.

Om det er enebolig eller noe annet spiller ingen rolle.

Anonymkode: c1e2f...dda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har rekkehus, og der var egentlig ikke målet da vi trives godt i leilighet og har null interesse for oppussing og vedlikehold. Vi er ihvertfall tilknyttet borettslag som har ansvar for det utvendige. Når barna flytter ut skal vi ha leilighet i byen med vaktmester og trappevask! 

Enebolig blir for mye vedlikehold for oss, men vi setter pris på hage, nok soverom til alle og et veldig barnevennlig boligområde nå som barna er små. 

Anonymkode: e7b1b...209

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, vi har leilighet i tremannsbolig og svær hage. Vi har kun ett barn og kommer ikke til å få flere. Leiligheten er nedbetalt og vi kommer til å kjøpe hytte iløpet av neste år. Vi prioriterer hytte og utenlandsreiser framfor hus. Hver familie er ulik, for oss holder det med leilighet. 

Anonymkode: 7b21b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det føles mye tryggere å eie egen bolig. Man ønsker å bli værende i samme skolekrets/ barnehagesone og være sikker på at man ikke må ut å lete etter ny leiebolig midt i ett skoleår for eksempel. Så vi arbeidet mot å kjøpe bolig før vi fikk barn. 

Anonymkode: 5472c...050

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både ja og nei. Det er en stor drøm og av og til blir jeg "lei meg" for at vi "bare" leier. Men velger å prioritere familieaktiviteter, opplevelser og ferier. Hus kan vi kjøpe når ungene flytter ut. Mens barna har bare en oppvekst, og vil gi di minner for livet fremfor sparing. Vi bor likevel i et flott og trygt område.

Anonymkode: fcb18...f4c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi jobbet hardt for å komme oss inn på boligmarkedet før vi ble foreldre. Det var ikke aktuelt å leie da vi fikk barn. Hus  var derimot ikke så viktig. 

Anonymkode: b9053...21b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi jobbet hardt for å komme oss inn på boligmarkedet før vi ble foreldre. Det var ikke aktuelt å leie da vi fikk barn. Hus  var derimot ikke så viktig. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 30931...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, vi har så liten bolig som mulig.

Heller bruke penger på å leve.

Anonymkode: 40b86...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i leilighet i blokk og trives veldig godt med det. Så ingen drøm om hus. Det var dog viktig for oss å eie vår egen bolig, og jeg innrømmer at det er uforståelig for meg at ikke alle som har barn prioriterer slikt. Da vi kjøpte, i 2019,endte vi også opp med mye lavere boligutgifter enn da vi leide, så vi har mer å bruke på å gi ungene fine opplevelser. 

Anonymkode: 573a2...f92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 30931...232

Stabilitet. Som en over her nevner: det å vite at man ikke må flytte, at man vet man kan bli i skolekretsen. Det at det blir vanskeligere å få lån med barn enn uten etc. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men det forblir dessverre en ønskedrøm.

Drømmen er en bolig med nok plass til familien, uten å måtte bekymre oss for om naboen vegg i vegg har fest hele helgen og med inngjerdet hage med plass til trampoline og huskestativ slik at jeg kan følge med på barna fra kjøkkenvinduet. 

Anonymkode: fe294...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor i leilighet i blokk og trives veldig godt med det. Så ingen drøm om hus. Det var dog viktig for oss å eie vår egen bolig, og jeg innrømmer at det er uforståelig for meg at ikke alle som har barn prioriterer slikt. Da vi kjøpte, i 2019,endte vi også opp med mye lavere boligutgifter enn da vi leide, så vi har mer å bruke på å gi ungene fine opplevelser. 

Nettopp, i blokk så slipper man vedlikeholdet som med hus....totalt bortkastet tid.

Anonymkode: 40b86...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hus med utleieleilighet. Husleien dekker hele huslånet. Har jobbet redusert alle årene barna var små pga den inntekten. Hadde aldri kunnet det hvis vi leide.

Anonymkode: 1670c...954

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi bor i Oslo (fordi jobb), og har 1,2 mill i inntekt.

Bankene nektet å ha møte med oss fordi vi ikke hadde EK på 15%, noe som er en ganske høy sum for boliger i Oslo å skulle spare i tillegg til leiekostnader.

Hadde vi fått lån når vi flyttet hit hadde vi fått være med på prisøkningen som har doblet seg, og vi ville hatt omtrent 3-4 millioner i EK.

Nå leier vi fortsatt, fordi når vi har klart å spare nok - så er prisene steget MYE mer. 
Og sånn fortsetter det 🙃

Så vi flytter åpenbart herfra når vi får jobb i hjembyen, men det viser seg å ikke være helt enkelt med arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 507c3...f68

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange trives med å bo i leilighet selv om de har barn, så det tviler jeg på. Selv bor vi i enebolig, men var ikke noe vi strebet etter. Har kun bodd i enebolig i mitt liv, så det var ganske naturlig å fortsette med det. 

Anonymkode: 50c7b...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi flyttet fra Oslo til en annen storby i Norge. Fikk stor , arkitekttegnet enebolig med hage og barnevennlig nabolag for pengene. Er veldig glad i huset da det har særpreg og selv om det ikke er nybygg så var det godt ivaretatt og lite å gjøre. Litt vedlikehold blir det (beising, litt plenklipping og vanne blomster osv..) og litt mer husarbeid men utover det så syns jeg ikke det er så mye verre enn da vi bodde i leilighet. 

Dog er jeg et leilighetsmenneske. Elsker å være nær på storby, sitte å drikke kaffe på cafe , gå tur i nabolag osv, så vi kommer definitivt til å selge dette og kjøpe leilighet i oslo igjen når ungene flytter ut🥳

Anonymkode: 384b8...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bor i Oslo (fordi jobb), og har 1,2 mill i inntekt.

Bankene nektet å ha møte med oss fordi vi ikke hadde EK på 15%, noe som er en ganske høy sum for boliger i Oslo å skulle spare i tillegg til leiekostnader.

Hadde vi fått lån når vi flyttet hit hadde vi fått være med på prisøkningen som har doblet seg, og vi ville hatt omtrent 3-4 millioner i EK.

Nå leier vi fortsatt, fordi når vi har klart å spare nok - så er prisene steget MYE mer. 
Og sånn fortsetter det 🙃

Så vi flytter åpenbart herfra når vi får jobb i hjembyen, men det viser seg å ikke være helt enkelt med arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 507c3...f68

Vi bor også i Oslo, og var heldige med at vi klarte å spare opp nok egenkapital. Men hadde vi måttet fortsette å leie, hadde vi heller flyttet ut av Oslo, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stabilitet. Som en over her nevner: det å vite at man ikke må flytte, at man vet man kan bli i skolekretsen. Det at det blir vanskeligere å få lån med barn enn uten etc. 

Enig. Vi kjøpte også hus før vi fikk barn. Nå er de ungdommer, og dette huset vil alltid være barndomshjemmet deres. 
Jeg har et helt spesielt forhold til mitt barndomshjem. Et hus er mer enn et hus. 
De barna som flytter hele tiden får ikke noe barndomshjem.. dette har vært viktig for meg 

Anonymkode: de710...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det føles mye tryggere å eie egen bolig. Man ønsker å bli værende i samme skolekrets/ barnehagesone og være sikker på at man ikke må ut å lete etter ny leiebolig midt i ett skoleår for eksempel. Så vi arbeidet mot å kjøpe bolig før vi fikk barn. 

Anonymkode: 5472c...050

Man kan da eie uten å ha hus. 

Anonymkode: 52d1a...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...