Gå til innhold

Til dere eldre (født i 1992 eller tidligere), hvordan var samfunnet da dere var unge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på sosiale medier, teknologi og feks sosiale koder.

Anonymkode: a5471...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som starter disse hjernedøde trådene?

Anonymkode: 42ec5...b21

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Født 1967, ingen internett, ingen mobiltlf. Fasttelefon på gangen som alle hadde, vhs kassetter til videospilleren for å se en film, eller moviebox som man leide om man ikke hadde videospiller hjemme. Gikk på videobutikken for å leie film, ofte ca 80 kr filmen om det var nyhet og de måtte leveres tilbake innen kl 17 dagen etter. 

Anonymkode: cf545...309

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldre? 🤣

Anonymkode: 04326...f10

• Liker 37
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Født i 90 og brått klassifisert som eldre😅 øhm, det gikk i msn og nettby her. 

Anonymkode: f7e15...359

• Liker 37
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt bredt spørsmål, eller? Det var vel kanskje fordi poenget med tråden var at noen skulle bite på og si at man ikke kan bli kalt eldre når man er født på 90-tallet.

Jeg irriterer trollet med å svare ordentlig på tråden heller.

Svarer litt teknologi da, sosiale koder er da de samme.

Jeg er født i 1984, kjøpte kassetter da jeg var liten, begynte vel med CD-er da jeg var 13 eller noe?  Vært gjennom walkman, discman, og en liten periode var det også minidisc. Så begynte vi å laste ned, Napster var det store før det ble drept av Metallica. Tok 15 min å laste ned en låt på nettet vårt og hvis mamma tok opp hustelefonen for å ringe så røyk nettet. Av sosiale medier eller hva man kalle det, så brukte jeg msn messenger, litt mirc. Hadde en myspace-side men var ikke aktiv der. Facebook fikk jeg først da jeg begynte å studere. 

Anonymkode: e4360...4ff

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldre når man er 30 år faktisk 😄 

Født i -87, fikk min første mobil som 14-åring, ingen sosiale medier før jeg var nærmere 20 tror jeg. MSN og Nettby var det store. Ganske uskyldig oppvekst sammenlignet med dagens unger vil jeg tro, vi var mer ute og mer fysisk aktive. 

Anonymkode: 0fdeb...df7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Født på 80tallet. Det gikk i mIRC, nettby og msn 👌  sparte og kjøpte selv min første mobil (motorola) som 13åring og det kostet 1,50,- pr sms.. 

Anonymkode: cd6ab...377

Gjest Inverto
Skrevet

Trådstarter mener sikkert eldre en dem selv. Trådstarter er kanskje tenåring

Med andre ord: slutt å vær så butthurt

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg er urgammel født sent på 70-tallet. 

Vi måtte vaske klærne våre i elver, TV, radio og telefon fantes ikke. Vi måtte jobbe på gården fra vi kunne gå og arbeidstiden var fra sola gikk opp til sola gikk ned, vi levde på vassgraut.....

Skrevet (endret)

Født i 90. På tidlig 2000-tallet hadde vi Blink (ala facebook) og senere Nettby. Ellers hadde vi MSN (ala messenger) der vi chatta med folk. Vi var alle sykt kleine på internett, typ 50år gammel dame på facebook i dag klein. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eldre når man er 30 år faktisk 😄 

Født i -87, fikk min første mobil som 14-åring, ingen sosiale medier før jeg var nærmere 20 tror jeg. MSN og Nettby var det store. Ganske uskyldig oppvekst sammenlignet med dagens unger vil jeg tro, vi var mer ute og mer fysisk aktive. 

Nettby var da nedlagt når du var 20? 

Skrevet

Eldre…. 😂 er født i 88 og fikk Facebook i 2007 når det kom. Veldig glad jeg fikk ha nesten hele ungdomsperioden uten some! Vi brukte msn, nettby og jippii (asl? 😂) og personlig synes jeg det var stas i massevis.

Hadde isdn linje hjemme lenge, fikk etterhvert adsl, begge hadde sine begrensninger så fikk 30-60 min tid på nettet hver kveld.

• Liker 1
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)

Nå følte jeg meg som Metusalem :) Eldre når du er født før --92....

Skjønner du mente eldre enn deg altså! 

Endret av Lawyam
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Eldre😂😂😂

Anonymkode: 85635...3d0

• Hjerte 1
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Svart/hvitt tv (ikke alle hadde tv), noen hadde fasttelefon, men husker naboer lånte telefon hos oss siden de ikke hadde selv. Få hadde egen bil også. Platespillere. Ingen pc og ingen sosiale medier  Brevveksling var tingen  60-tallet.

Endret av Lawyam
Gjest Adobyen
Skrevet

Ja, ja 😂 da vi gikk på ungdomsskolen så tenkte vi vel at alle voksne var eldre.  Pjokken her er nok ikke tørr bak øra ennå og vet ikke bedre. Han får spørre besteforeldrene sine om hvordan livet var før alt ble digitalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Beklager - sosiale medier i 1992? 😂Hvilke sosiale medier tenker du på konkret?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1986, oppvokst i Oslo. Fikk mobil på ungdomsskolen, chattet en del med venner på msn osv. Det var nok mer lov å gjøre narr av folk. Tilogmed folk med funksjonshemninger. Harald Eia og Bård Tufte la listen for humoren på den tiden. Dette har jo endret seg veldig (til det bedre) i mine barn sin generasjon. Mye mer toleranse for ulikhet. Men også kanskje mer lettkrenket enn vi var. 
Vi var mye mer uten voksentilsyn, på godt og vondt. Vi gikk ut etter skolen og de visste ikke hvor vi var før vi kom hjem til «innetiden» fra vi var ganske små.
Måten man hørte på musikk var veldig anderledes siden vi kjøpte en og en cd (som man gjerne hørte ihjel). Nå er det mer en og en hit her og der. 
Jeg syns også fritidsaktivitetene har endret seg litt (hvertfall her vi bor). Nå er det omtrent bare idrett barna går på. Jeg gikk på ting som keramikk, fiolin, tegnekurs, sjakk osv.

Ellers er jeg glad for at jeg akkurat slapp å ha en barndom/ungdomstid med some og iPad som skolebøker. Jeg ser definitivt ulempene med dette for mine barn. Men de vet jo ikke om annet.

Anonymkode: 7a19b...e18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (15 minutter siden):

Nettby var da nedlagt når du var 20? 

Nei, var 20 år i 2007, Nettby var aktivt i 2006-2010 ifølge et rask google-søk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...