snagglepusnos Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Har aldri vært så glad for å ha fått mensen noengang jeg! Har gått 3 mnd nesten uten å ha fått det, og angsten har vært ganske stor til tider ja, men idag fikk jeg den heldigvis :D
Holly Hobbie Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Saa bra. Har du sjekket om det er noen grunn til at du ikke fikk den foer naa? Hvis det var et engangstilfelle at den kom sent ville jeg ikke bekymret meg, men hvis du har uregelmessig menstruasjon ellers ogsaa ville jeg kanskje bestilt en time hos legen.
snagglepusnos Skrevet 22. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2005 Saa bra. Har du sjekket om det er noen grunn til at du ikke fikk den foer naa? Hvis det var et engangstilfelle at den kom sent ville jeg ikke bekymret meg, men hvis du har uregelmessig menstruasjon ellers ogsaa ville jeg kanskje bestilt en time hos legen. ← Jeg har hatt det litt turbulent de siste mnd, med flytting og litt familieproblemer og sånne ting, så tror jeg bare trengte litt tid til å få stabilisert meg og venne meg til nye omgivelser og slikt. Men jeg skal ta meg en tur til legen snart uansett, greit å vite med sikkerhet at det ikke er noe annet alvorlig liksom.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Saa bra. Har du sjekket om det er noen grunn til at du ikke fikk den foer naa? Hvis det var et engangstilfelle at den kom sent ville jeg ikke bekymret meg, men hvis du har uregelmessig menstruasjon ellers ogsaa ville jeg kanskje bestilt en time hos legen. ← Hva kan en lege gjøre med det? Ikke mye annet enn å skrive ut p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Hva kan en lege gjøre med det? Ikke mye annet enn å skrive ut p-piller. ← En lege kan f eks sende deg videre til spesialist for å sjekke at det fakstisk ikke er noe galt med deg!
Malama Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 p-piller kurer jo ikke bakenforliggende årsaker til ustabil syklus, og er jo i seg selv en idotisk løsning. Det bør jo heller utredes for problemer (ikke på bakgrunn av en gang slik som dette, men dersom syklusene generelt er på bærtur gang på gang) Det kan være hormonell ubalanse, pco/pcos kanskje, eller noe annet. Diverse sykdommer kan gi syklusforstyrrelser enten manglende/skjelden el eller laaaaaaaange sykluser, eller bare ustabile sykluser, og dette kan en lege undersøke/utrede. Å skrive ut p-piller er å behandle symptomet, ikke sykdommen. Omtrent som å gi smertestillende til en som har brukket foten, uten å behandle bruddet. Når det tar slutt på de smertestillende preparatene er foten like ikke. Det samme med syklusene. Om man "kurerer" ustabile sykluser med p-piller vil syklusene være like håpløse når man slutter med p-pillene. (og når man slutter med dem er det gjerne fordi man vil ha barn kanskje? Da må man kanskje til med utredning for ufrivillig barnløshet pga disse probleme, som heller burde vært orsøkt løst tidligere, ikke "behandlet" med p-piller.) P-piller er prevensjon. Ikke behandling for ustabile sykluser. Men, for en slik, som du selv sier kommer av disse omstendighetene, så er det selvsagt ikke noe å bekymre seg for sånn med en gang. Om det fortsetter er det mer grunn til å kontakte legen. Og sien du likevel skal dit om en måned, så kan du jo nevne det, bare sånn for å ha gjort det, det virker lurt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå