AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Det er jo pr lov slik at en hund som biter eller skader, skal avlives, så om jeg tråkker på en hunds hale ved et uhell og den biter meg lett i leggen eller handa, må jeg oppgi hvilken hund? Ringer legen politiet? Hvis jeg må dit for stivkrampe eller sy. Anonymkode: 11cb2...84e
Miajensen1234 Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo pr lov slik at en hund som biter eller skader, skal avlives, så om jeg tråkker på en hunds hale ved et uhell og den biter meg lett i leggen eller handa, må jeg oppgi hvilken hund? Ringer legen politiet? Hvis jeg må dit for stivkrampe eller sy. Anonymkode: 11cb2...84e Nei, det er politiet som vurderer hver enkelt sak Om hunden skal avlives Eller ikke, men desverre er det slik at hunder ikke har mange rettigheter og ofte blir avlivet uten Gode Nok grunner. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Miajensen1234 skrev (1 minutt siden): Nei, det er politiet som vurderer hver enkelt sak Om hunden skal avlives Eller ikke, men desverre er det slik at hunder ikke har mange rettigheter og ofte blir avlivet uten Gode Nok grunner. Ja, men legen ringer ikke politiet? Jeg vil ikke at en hund som bet i forsvar fordi jeg tråkka på den eller noe sånt skal avlives Anonymkode: 11cb2...84e
Miajensen1234 Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men legen ringer ikke politiet? Jeg vil ikke at en hund som bet i forsvar fordi jeg tråkka på den eller noe sånt skal avlives Anonymkode: 11cb2...84e Litt usikker siden jeg har ikke vært I en slik situasjon, men dette er I Alle fall hva som står iht loven: Etter hundeloven § 18 kan «en hund som har angrepet eller skadet et menneske» bli avlivet. Det er politiet som beslutter om avliving skal foretas. Det er derfor nødvendig å anmelde angrepet. etter hva jeg forstår må du politianmelde forholdet og at du ble Bitt Om du ønsker og lage en sak. så Om det var "din Feil" så ringer du enten lege Eller legevakt og sier at du trenger stivkrampesprøyte. Du trenger ikke og si så mye mer, du trenger ikke og si det var en hund som bet, bare si du trenger og ta stivkrampesprøyte, Om de lurer på hvorfor så sier du bare at du ble Bitt ved uhell og at det var din Feil, Politiet Kan ikke bare avlive en hund uten at noen anmelder det Iht lovverket. Om det var din Feil så sier du at det var din Feil. legen må ha info om hunden for og anmelde saken så så lenge du ikke gir info Om hunden så er det Nok ikke så mye legen Kan anmelde Endret 9. august 2022 av Miajensen1234
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 Miajensen1234 skrev (5 minutter siden): Litt usikker siden jeg har ikke vært I en slik situasjon, men dette er I Alle fall hva som står iht loven: Etter hundeloven § 18 kan «en hund som har angrepet eller skadet et menneske» bli avlivet. Det er politiet som beslutter om avliving skal foretas. Det er derfor nødvendig å anmelde angrepet. etter hva jeg forstår må du politianmelde forholdet og at du ble Bitt Om du ønsker og lage en sak. så Om det var "din Feil" så ringer du enten lege Eller legevakt og sier at du trenger stivkrampesprøyte. Du trenger ikke og si så mye mer, du trenger ikke og si det var en hund som bet, bare si du trenger og ta stivkrampesprøyte, Om de lurer på hvorfor så sier du bare at du ble Bitt ved uhell og at det var din Feil, Politiet Kan ikke bare avlive en hund uten at noen anmelder det Iht lovverket. Om det var din Feil så sier du at det var din Feil. legen må ha info om hunden for og anmelde saken så så lenge du ikke gir info Om hunden så er det Nok ikke så mye legen Kan anmelde Takk for svar, jeg hadde ikke sagt noe, bare var ikke sikker om legen hadde plikt til å melde det eller hva Anonymkode: 11cb2...84e
Miajensen1234 Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar, jeg hadde ikke sagt noe, bare var ikke sikker om legen hadde plikt til å melde det eller hva Anonymkode: 11cb2...84e Akkuratt det vet jeg desverre ikke, men Om du ikke ønsker og risikere at hunden blir avlivd så trenger du ikke og si mer en at du trenger stivkrampesprøyte.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Miajensen1234 skrev (4 minutter siden): Akkuratt det vet jeg desverre ikke, men Om du ikke ønsker og risikere at hunden blir avlivd så trenger du ikke og si mer en at du trenger stivkrampesprøyte. Om det ikke er tydelig etter hund, men om jeg kommer dit og de ser en hund har bitt.. jeg hadde bare sagt at det vet jeg ikke, kjenner ikke hunden. Politiet kan vel ikke tvinge meg til å snakke heller Anonymkode: 11cb2...84e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Min datter ble bitt av en liten chihuahua, hun måtte på sykehus da. ALLE legene spurte hvem sin hund det var som beit! Jeg svarte at det spiller ingen rolle, for han blir avlivet på mandag! De gav seg til slutt med svaret mitt, men de spurte flere ganger. Ja, han ble avlivet noen dager etter, da dette var et nært familiemedlem sin hund, og eier ikke turte å ha han lengre pga mindre barn i familien. Hunden hadde vondt i kroppen i tillegg, så det var egentlig bare spørsmål om tid før han måtte dra... Anonymkode: bcf81...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min datter ble bitt av en liten chihuahua, hun måtte på sykehus da. ALLE legene spurte hvem sin hund det var som beit! Jeg svarte at det spiller ingen rolle, for han blir avlivet på mandag! De gav seg til slutt med svaret mitt, men de spurte flere ganger. Ja, han ble avlivet noen dager etter, da dette var et nært familiemedlem sin hund, og eier ikke turte å ha han lengre pga mindre barn i familien. Hunden hadde vondt i kroppen i tillegg, så det var egentlig bare spørsmål om tid før han måtte dra... Anonymkode: bcf81...ccf Så synd at datteren din ble bitt! skjønner den var gammel og tiden var kommet uansett, likevel. Da vet jeg det, jeg kommer ikke til å si noe med mindre jeg blir angrepet aggressivt eller noe sånn. Anonymkode: 11cb2...84e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så synd at datteren din ble bitt! skjønner den var gammel og tiden var kommet uansett, likevel. Da vet jeg det, jeg kommer ikke til å si noe med mindre jeg blir angrepet aggressivt eller noe sånn. Anonymkode: 11cb2...84e Han var ikke gammel 🙈 men han var ikke helt god i kroppen likevel... hun satt med han på fanget, og plutselig hang han fast med tenna 😳 Anonymkode: bcf81...ccf
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han var ikke gammel 🙈 men han var ikke helt god i kroppen likevel... hun satt med han på fanget, og plutselig hang han fast med tenna 😳 Anonymkode: bcf81...ccf Oi beklager, trodde kroppen hans var sliten av alderdom! Uff, det må ha vært skummelt, de har små skarpe barberblad tenner ofte! Anonymkode: 11cb2...84e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Det holder jo at du sier at du ble bitt av en hund fordi du var uheldig og tråkket på dens hale! Og jo, det er lurt å si hva slags dyr som har bitt deg, men du trenger ikke å fortelle hvilken hund som gjorde det! Anonymkode: f484e...fe9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Var ikke veldig hyggelig akkurat... betennelse, antibiotika, tømming av sår og 20 forskjellige leger 🥵 Men alt endte bra Datter fikk hilst på hunden i etterkant Anonymkode: bcf81...ccf
-venter- Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 Min jente ble uprovosert bitt i ansiktet av en hund som lite barn. Vi anmeldte og det ble tatt bilder på politistasjonen. Likevel ble ikke hunden avlivd…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Vår hund bet datteren min i nesa. Hun fikk hull på huden så vi dro på legevakta. Hun fikk antibiotika for sikkerhets skyld, men slapp stivkrampe fordi det ikke var så lenge siden hun hadde tatt den. Forklarte som sant var at hun snek seg mot hunden for å gi den et nattakyss, hunden skvatt å glefset til. Datteren min var 12 år da det skjedde så det var faktisk helt og holdent hennes egen feil at det skjedde når hun sniker seg innpå en sovende hund på den måten, hun vet bedre. De var enige på legevakta at det var uhell så det ble ingen sak av det. De spurte hva slags rase det var men, det tror jeg er pga at de fører statistikk over hundebitt. Anonymkode: 8d9fa...12a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Lege har ikke meldeplikt når det er hundebitt, og du er ikke pliktig til å opplyse om noe du ikke ønsker å opplyse om. Om legen likevel skulle melde fra, noe noen desverre gjør selv om de egentlig har taushetsplikt her. Så er det ingen som kan tvinge deg til å si noe som helst, og du kan minne de på legens taushetsplikt. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2002-2003/inno-200203-091/13/ For at folk ikke skal vegre seg mot å gå til lege eller bringe barn til lege etter hundebitt, vil departementet ikke følge opp forslaget om at leger skal ha meldeplikt til politiet om slike bitt. Anonymkode: 60021...430
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Det er ikke slik at de kan tvinge deg til å fortelle det, eller nekte deg behandling om du ikke forteller det. Du bare sier at du ikke vil fortelle det om de spør. Anonymkode: 72594...ceb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Om den bare risper i huden trenger du nok ikke gå til lege en gang. Stivkrampebakterier er anaerobe, det må altså være et lukket sår for at du skal behøve å gjøre noe med det. Man går jo heller ikke til lege for å få stivkrampesprøyte om man har et blødende skrubbsår, selv om stivkrampebakterien finnes i jord. "Due to C. tetani being an anaerobic bacterium, it and its endospores thrive in environments that lack oxygen, such as a puncture wound." https://en.wikipedia.org/wiki/Tetanus Anonymkode: 72594...ceb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Da jeg ble bitt av hunden til ei tidligere venninne, spurte legen om hvilken rase det var, men ikke hvem eieren var (de melder inn rase til et register). Jeg fikk stivkrampesprøyte siden jeg uansett skulle hatt påfyll av den for lenge siden. Hundebittet var en av grunnene til at jeg snakker om tidligere venninne her. Jeg krevde avlivning, siden jeg visste at hunden hadde bitt flere andre, bl.a en psykisk utviklingshemmet person. Hun nektet, så jeg snakket med politiet. Og det ble et helvete da det ble oppdaget at to av de tre hundene hennes var ulovlig importert… Anonymkode: a043f...00f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 De spør kanskje, men de melder ikke politiet. Om du vil ha hunden som bet avlivet må du melde selv. Hvis ingen melder vet ikke politiet om det heller. Anonymkode: 20679...8e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå