Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar feirer felles jubileum og har invitert til fest. Folk har spurt hva de ønsker seg så nå har det gått ut melding om at de ønsker seg tilskudd til reisekasse for en weekendtur (men vet ikke hvor). Begge har gode jobber. 

Jeg merker at det kjennes rart å komme med en konvolutt med penger i gave til voksne med høy inntekt. Og litt vanskelig å vite hvilket beløp man skal legge seg på, 500? 800? 1000?
(Lokale er gratis og enkelt, men det serveres mat og antrekk er mørk dress så helt uformelt er det ikke, om det har noe å si)

Alle kan jo estimere verdien av en gave om man gidder, men føler at verdi blir litt mer underordnet om det er en tanke eller innsats bak. Men jeg forstår at de ikke ønsker seg flere ting, så jeg hadde tenkt å gi dem noe annet i «opplevelseskategorien» (delikatesser i matveien, revy/teaterbilletter el noe annet som blir «brukt opp»)

Er det innafor å ignorere parets ønske om reisetilskudd, og om ikke - hva er «going rate» på pengegave ved jubileum?

Anonymkode: 31a9f...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er innafor å gi noe annet. Til vennepar synes jeg 500kr som singel eller lavlønnet par eller 1000kr fra par med vanlig/ høy inntekt. 

Anonymkode: c2afc...295

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er innafor å gi noe annet. Til vennepar synes jeg 500kr som singel eller lavlønnet par eller 1000kr fra par med vanlig/ høy inntekt. 

Enig i fordeling single vs par.

Men hva er bryllups-raten - 1500 for par/700-800 for single?
Tenkte å legge det litt under bryllupsnivå..

(Hadde ikke tenkt så mye på beløpet om jeg fant akkurat de konsertbillettene eller liknende som de hadde digget, men nå blir det bare det å spille på)

Skrevet

Noe annet er selvsagt akseptabelt. Jeg pleier å gi noen flasker god vin. Hvor dyr gave avhenger av flere forhold. Blir de 30 og skal ha fest med enkel servering eller 50 og har leid fine lokaler med treretters middag? Og så gir man etter evne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i fordeling single vs par.

Men hva er bryllups-raten - 1500 for par/700-800 for single?
Tenkte å legge det litt under bryllupsnivå..

(Hadde ikke tenkt så mye på beløpet om jeg fant akkurat de konsertbillettene eller liknende som de hadde digget, men nå blir det bare det å spille på)

Nå la jeg raten ca på bryllupsnivå i min omgangskrets (lavtlønnede/middelklasse). Gå etter egen lommebok og hva du er komfortabel med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er en uting at voksne folk med god inntekt ønsker seg penger. Jeg tenker at gaver er en symbolsk ting etter man er voksen, og man gir noe for å vise at man setter pris på vedkommende. Da er det rart å gi penger. Hadde heller gitt en flott blomst eller plante (kommer jo fort opp i 500 - 800 det også). 

Anonymkode: 12987...6f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gi en flaske vin og/eller en blomst. Jeg vil ikke sponse fester velstående folk holder for å feire seg selv - det er min 'hill to die on'. 

Anonymkode: b0209...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De bør være interesserte i planter/blomster for å gi dem det. Ellers dør de bare og er til irritasjon for mottager. Jeg HATER når folk kommer slepende med blomster de vil gi meg. 

Anonymkode: 7c92b...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. Hadde jeg bare visst hvor de skulle - at turen var bestilt - kunne man jo gitt et slags gavekort på skikkelig roomservice eller bruk av spa el.l, 

Det blir enten noe annet eller noe annet  + et beløp. Men ikke bare et kort i en konvolutt med penger.

AnonymBruker
Skrevet

200 kr hadde vært nok for min del.

200 er bedre en 0, og dem blir 200 kr rikere.

Anonymkode: 1f594...5b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De bør være interesserte i planter/blomster for å gi dem det. Ellers dør de bare og er til irritasjon for mottager. Jeg HATER når folk kommer slepende med blomster de vil gi meg. 

Anonymkode: 7c92b...645

Enig. Jeg har i tillegg en katt som elsker å spise på blomster, så jeg kan uansett ikke ha de stående fremme når jeg ikke er hjemme

Anonymkode: 1ebe0...38b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...