AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Jeg trodde "søsterskapet" skulle være en ting? Anonymkode: 04a8a...bea
Trolltunge Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Jeg tror at omtanke, medfølelse og redsel for at unge kvinner skal måtte oppleve tilsvarende ubehagelige ting som vi eldre kvinner måtte oppleve i stor grad tolkes, feil, som at vi misliker yngre kvinner Det stemmer absolutt ikke, veldig ofte. Vi vil bare så gjerne at yngre kvinner skal få lov til å ha et bedre forhold til seg selv, til sin kropp, til sin frihet, til det seksuelle og til menn enn hva vi opplevde, som ødela så mye for så mange. Vi ønsker dem lykke, og trygghet. Det er ikke å mislike, det er å bry seg om. 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Da jeg var ung jobbet jeg som pleiemedhjelper på et sykjehjem og aldri har jeg blitt så mye mobbet av "eldre damer" på 40 + som da..de på samme alder og de utenlandske damene var greie men de norske eldre var virkelig herskesyke , baktalende og stygg i munnen. Anonymkode: 1582a...169 2
Bacteria Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da jeg var ung jobbet jeg som pleiemedhjelper på et sykjehjem og aldri har jeg blitt så mye mobbet av "eldre damer" på 40 + som da..de på samme alder og de utenlandske damene var greie men de norske eldre var virkelig herskesyke , baktalende og stygg i munnen. Anonymkode: 1582a...169 Tja… ikke alle var slik men det har nok sine grunner. Da jeg begynte på min første jobb (vasket på en slik institusjon) ble jeg formant av den kloke, eldre oversykepleieren (med hette og alt!) om at jeg ville møte slike ting. «Du må huske på at disse damene har tre jobba. Først har dæm arbeidet sitt, som e tøft nok. Så har dæm jobb nr 2 når dæm kjæm heim. Så har du den 3.jobben, dæm ska hjæm og hjelpe gamle foreldre. Så det e ikje noka rart at det koke litt over av og te. Du må ikje ta det personlig. « (sett inn nordnorsk tonefall, slutten på 80-tallet) 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette, verken som ung eller mer moden. Kan hende jeg blir ei heks når jeg blir gammel, kan evt revurdere saken da. Hvem er det som sier at eldre kvinner misliker sine yngre medsøstre? Anonymkode: 4906e...6c0 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Trolltunge skrev (17 timer siden): Jeg tror at omtanke, medfølelse og redsel for at unge kvinner skal måtte oppleve tilsvarende ubehagelige ting som vi eldre kvinner måtte oppleve i stor grad tolkes, feil, som at vi misliker yngre kvinner Det stemmer absolutt ikke, veldig ofte. Vi vil bare så gjerne at yngre kvinner skal få lov til å ha et bedre forhold til seg selv, til sin kropp, til sin frihet, til det seksuelle og til menn enn hva vi opplevde, som ødela så mye for så mange. Vi ønsker dem lykke, og trygghet. Det er ikke å mislike, det er å bry seg om. Dette. Så mange som har blitt skadet av menn! Vil så gjerne spare yngre kvinner for det. Åpenbart en del menn som tolker det som bitterhet og misunnelse, ja. Anonymkode: a33be...25c 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Kjenner meg ikke igjen i dette. Anonymkode: c7a29...f49 4
Pås Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Er så lei av å høre dette! Som en nå eldre kvinne som en gang har vært ung har jeg aldri opplevd dette på et systemisk nivå. Som ung opplevde jeg eldre AV BEGGE KJØNN som prøvde å sette meg på plass, nå som "eldre" kvinne må jeg si at jeg ALDRI har mislikt noen pga. alder. HVORFOR skulle jeg mislike en yngre kvinne? Hvis nå noen svarer at det er fordi jeg er misunnelig på deres vakre ytre og stramme kropp så... 😠 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Jeg jobbet på flere kvinnedominerte arbeidsplasser da jeg var yngre. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. De godt voksne damene var greie mot oss yngre. Noen av dem kunne lage litt av et drama seg i mellom, men det er ikke det du tar opp. De hjalp meg og var støttende hvis det var noen trasige kunder. De verste menneskene jeg har jobbet med er menn i finansbransjen. Anonymkode: 15ba9...4c4 3
Pissmaur Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Aldri vært borti dette fenomenet. Både eldre og unge kvinner får stort sett fint til å behandle hverandre med respekt og omtanke 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Kjenner meg ikke igjen. Utover å være utsatt når jeg begynte i jobb. Det virket ikke som de tålte at jeg var flink og selvgående. Spurte jeg dem om noe, svarte de for å sabotere og ikke lære bort. Så jeg valgte heller å finne ut av det selv. Da de fant ut at hg hadde funnet ut av det selv fikk jeg så øra flaggret. Da de mente jeg hadde ødelagt ting. Noe jeg ikke hadde gjort. Dessuten så hadde de sett på det i to mnd, uten å si noe. Så kjeften kom jo når de fant ut at jeg hadde funnet ut av det selv. Men jeg ble forbanna på ei ung ei. Ikke pga alder. Men fordi hun ikke godtok som ekstrahjelp at jeg ikke ville bytte hrlgevakta mi med henne. Som jeg hadde hatt i 6 år pga et barn jeg var stemor for passet inn i de helgene. Hun hadde fleksitid 50٪ men måtte jobbe annenhver lørdag fast pga vakt på jobben skulle gå opp. Hun gadd ikke komme til avtalte dager med kundene. Dvs hun kom kanskje 30% og ikke 50%. Oppførte seg ganske barnslig og bortskjemt. Vi tok også matpause bare en og en, men når jeg skulle ha men pause , så kom hun etter og bablet i fantasier om kjøleskap til 200K ol. Så sa til henne at vi tar pause bare en og en, så vi har folk i butikken. Og hun ble veldig furt bla. Så når hun prøvde å skrike til seg helgene mine, da fortalte jeg høylytt i klartekst, at deg er ok å spørre, men ikke ok å skrike kreve meg i fleisen.og at fikk tåle å få et nei, når det ikke passer. Og at det er normalt å dra på jobb, når man har gjort avtaler med kundene sine. Så i den grad dette handlet om alder , var vel mer at hun var sjukt umoden til å vøre midt i 20årene Anonymkode: a426f...b47 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Kjenner meg ikke igjen, hvor har du det fra? Anonymkode: 853b5...50b 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De verste menneskene jeg har jobbet med er menn i finansbransjen. Det skal du få meg til å tro! Anonymkode: c7a29...f49
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Jobber på sykehjem,er 45 og elsker å jobbe med unge jenter. De har så masse energi! Har masse å prate om og opplever at jeg ofte "netter "bedre nedover i alder enn oppover . Anonymkode: 3d736...fa4 5
Gjest AprilRyan Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Dette skjer jo helt sikkert, men jeg opplever at det ikke nødvendigvis har noe med alder å gjøre. Kanskje mer det at man er ny og som ung kan man være litt usikker eller man kan være litt verdensmester. I hvert fall det jeg har sett selv og jeg synes ikke at mannsdominerte arbeidsplasser er så mye bedre. Jeg har litt varierende opplevelser og har selv vært ung på kvinnedominerte arbeidsplasser. Der ble jeg stort sett godt tatt imot. Jeg har ingenting imot yngre kvinner og ser ikke helt hvorfor jeg skal ha det, men opplever at folk kommer med misunnelseskortet med en gang man kritiserer en ung og pen kvinne eller når man tar unge kvinner i forsvar i debatter om veldig stor aldersforskjell for eksempel. Da er man visstnok sjalu fordi de mennene heller vil ha de unge kvinnene. Jeg ser ikke helt hva det er å være sjalu på. Å ikke få seksuell oppmerksomhet fra menn som kunne vært ens far, bestefar osv ser ikke jeg helt hva man skal være sjalu på. Dette er jo heller ikke menn voksne kvinner ønsker seg. Jeg liker godt å jobbe med unge kvinner. De er ofte nysgjerrige og kommer med ny kunnskap og/eller nye perspektiv, men selvfølgelig er ikke alle like hyggelige der heller.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Trolltunge skrev (20 timer siden): Jeg tror at omtanke, medfølelse og redsel for at unge kvinner skal måtte oppleve tilsvarende ubehagelige ting som vi eldre kvinner måtte oppleve i stor grad tolkes, feil, som at vi misliker yngre kvinner Det stemmer absolutt ikke, veldig ofte. Vi vil bare så gjerne at yngre kvinner skal få lov til å ha et bedre forhold til seg selv, til sin kropp, til sin frihet, til det seksuelle og til menn enn hva vi opplevde, som ødela så mye for så mange. Vi ønsker dem lykke, og trygghet. Det er ikke å mislike, det er å bry seg om. Det tolkes bare sånn av menn. Jeg ser ikke eldre kvinner shame yngre her, det jeg ser er kjønnskrigerske menn som i klassisk stilt tolker all kritikk som misunnelse. Intet nytt under solen. Anonymkode: 7a3d7...88a 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Jeg har sagt det før ; dette handler om at unge lar seg lett krenke og tror de er verdensmestre i alt. Og så aksepterer de ikke at livsvisdom i form av år faktisk er et faktum. Anonymkode: 49ab6...887 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Bacteria skrev (3 timer siden): Tja… ikke alle var slik men det har nok sine grunner. Da jeg begynte på min første jobb (vasket på en slik institusjon) ble jeg formant av den kloke, eldre oversykepleieren (med hette og alt!) om at jeg ville møte slike ting. «Du må huske på at disse damene har tre jobba. Først har dæm arbeidet sitt, som e tøft nok. Så har dæm jobb nr 2 når dæm kjæm heim. Så har du den 3.jobben, dæm ska hjæm og hjelpe gamle foreldre. Så det e ikje noka rart at det koke litt over av og te. Du må ikje ta det personlig. « (sett inn nordnorsk tonefall, slutten på 80-tallet) Så du forsvarer og unnskylder mobbing og trakkasering med at de voksne damene har slemme menn og barn å ta seg av ???Og det skal en ung jente få lide for.... Anonymkode: 1582a...169
Blåjojo Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber på sykehjem,er 45 og elsker å jobbe med unge jenter. De har så masse energi! Har masse å prate om og opplever at jeg ofte "netter "bedre nedover i alder enn oppover . Anonymkode: 3d736...fa4 Har opplevd akkurat det samme. Så jeg har omgang med folk som er 15-20 år yngre enn meg og i utgangspunktet kunne vært (og er!) venner med mine barn😊
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Jeg er også 45 og elsker de i 20-åra på jobb! Anonymkode: c7a29...f49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå