Gå til innhold

Vet du hva "naturlig smak", "aroma" eller "natural flavor" er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en god sjanse for at du ikke vet det, i og med at bare produsenten selv vet hva det består av. Tror du at "sitronsmak" er laget av sitron? Feil. Ingen vet hva som er i det unntatt produsenten. Samme gjelder alle slike smakstilsetninger.

"På svært mange matvarer vil du nemlig finne «aroma». Dette er ikke én bestemt ingrediens, men som oftest mange stoffer i små kvanta, som er tilsatt for å gi bestemte smaker.
Og matinformasjonsforskriften gir produsentene lov til å holde de bestemte aromastoffene hemmelige, og bare oppgi samlebetegnelsen «aroma»."
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/hvor-far-vann-med-smak-smaken-sin-fra/61046314

F.ex. om man leser om Farris Lime på Ringnes' nettside, så står det "nyt den naturlige smaken av lime". Men er det faktisk lime i den tilsetningen? Det aner vi ikke, da smaken er "naturlig aroma".
Og om man ser på Toro Betasuppe, så er det det samme der også, "aroma". Ingen vet hva det er.

Det er heller ikke de som lager selve produktet du kjøper som lager "aromaen". Farris lager ikke mangoaromaen, det bestiller de fra et annet selskap,.
Det er slike fabrikker som den under som lager disse smakene, her får man litt innsikt i hvordan, og hva som er i dem:

"Both natural and artificial flavors are synthesized in laboratories, but artificial flavors come from petroleum and other inedible substances, while “natural flavor” can refer to anything that comes from a spice, fruit or fruit juice, vegetable or vegetable juice, edible yeast, herb, bark, bud, root, leaf—yes, we’re still going—meat, seafood, poultry, eggs, dairy products, or anything fermented from those foods, according to Food and Drug Administration spokesperson Deborah Kotz."
https://www.bonappetit.com/story/truth-about-natural-artificial-flavors

Anonymkode: e097e...ed7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk så mye hemmelighet rundt dette at mange produsenter ikke vil fortelle hvem de får sine aromaer fra en gang:

"Several years ago, a Givaudan employee attending a convention accidentally let slip to a reporter for Beverage World that the company had made a vanilla flavor for Coca-Cola. After the comment was published, Givaudan executives acted as if a state secret had been breached: they investigated the leak, restricted all information about their business with Coke to employees working directly for the company, and flew to Atlanta to visit the Coca-Cola headquarters and apologize in person. In the world of flavor, it is not enough to keep secret a chemical formula. (...) The Givaudan employee who attended the convention had broken a more fundamental rule. Few of the companies that sell processed foods or drinks want the public to know that outside laboratories supply them with flavors."
https://www.newyorker.com/magazine/2009/11/23/the-taste-makers

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullstendig klar over at det er meget sjeldent i dag med ‘ekte’ smak. Når det står ‘smaken av vanilje’, ‘vaniljesmak’ og likende så er det kunstig smak. 

Men konkret hvor alt dette får sin smak fra, er ikke lett å finne ut av. 

Det er ikke uten grunn at matindustrien tjener så sinnsykt med penger, for er det en sted det er mye dårlig kvalitet er det nettopp her. De pøser ut med mat som er skadelig for mennesker kun for sin egen profitt. 

Mitt tips til alle: kjøp så lite bearbeidet mat som mulig. Feks: Lag heller egen vaniljesaus framfor å kjøpe ferdiglaga. Den ferdiglagde inneholder karreganan (e407) som det ser ut til at er skadelig for tarmfloraen. Dette stoffet er godkjent av eu og alle steder, men er lite forsket på. 

Anonymkode: 8a857...9ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe alle med et snev av nysgjerrighet vet at de ikke vet. 

Anonymkode: b9d4b...453

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er noe alle med et snev av nysgjerrighet vet at de ikke vet. 

Anonymkode: b9d4b...453

Men visste du også at ingrediensene er hemmelige? TS

Skrevet

Alle som er gamle nok til å huske at sitronbrusen skiftet navn til brus med sitronsmak vet dette. Tråden får meg til å føle meg gammel! 

Anonymkode: 6573d...aa4

• Liker 3
Skrevet

Hahaha skulle dette være noe nytt for oss? Slik har det vært i åresvis.. best å unngå prosessert mat og drikke. Drikk vann! 

Anonymkode: 2eb30...721

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha skulle dette være noe nytt for oss? Slik har det vært i åresvis.. best å unngå prosessert mat og drikke. Drikk vann! 

Anonymkode: 2eb30...721

Men visste du at oppskriften er hemmelig?

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg tror faktisk de fleste på ikke vet at man kan tilsette "naturlig smak" og holde ingrediensene hemmelige. Det er alltid noen som kommer og "vet alt" i tråder på KG, men også på KG vet nok de fleste ikke dette, eller tenker aldri over det.

I "naturlig smak" kan det altså gjemme seg hundrevis av ingredienser som ingen vet hva er.

Det vil si også MSG, som det mest sannsynlig er i ALL "naturlig smak" i og med at det er avhengighetsskapende. Dette ordet forsvant fra alle produkter en gang på - var det 90-tallet? Hvor ble dette avhengighetsskapende produktet av? Og hvilken matprodusent vil ikke ha noe avhengighetsskapende i produktene sine? Dessuten vet de ikke hva som er i "naturlig smak" heller, og de FÅR ikke vite, fordi ingredienslisten i sin helhet er hemmelig.

Jeg lagde forresten et nytt ord ved en feilskrivning mens jeg skrev dette: Avhengigssmakende. Ganske bra ord egentlig. TS

• Liker 1
Skrevet

Tror du det er en konspirasjonsteori TS?

Anonymkode: 59cb7...06e

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo også en av grunnene til at jeg velger å kjøpe økologiske produkter. 

Man vet aldri hva man får i seg, og verst av alt er make-up/hud/hår - produkter. Ta en titt i skapet ditt, hva påfører du kroppen hver dag? I de produktene er det så mange stoffer som ødelegger kroppen, gjør at kvinner og menn sliter med infertilitet, og meste av det er kreftfremkallende. Dette er industrier som er uregulert og som tjener milliarder av kroner. 

Anonymkode: cabea...087

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo også en av grunnene til at jeg velger å kjøpe økologiske produkter. 

Man vet aldri hva man får i seg, og verst av alt er make-up/hud/hår - produkter. Ta en titt i skapet ditt, hva påfører du kroppen hver dag? I de produktene er det så mange stoffer som ødelegger kroppen, gjør at kvinner og menn sliter med infertilitet, og meste av det er kreftfremkallende. Dette er industrier som er uregulert og som tjener milliarder av kroner. 

Anonymkode: cabea...087

Økologiske produkter har også dessverre "naturlig smak" som man slipper å inkludere ingrediensliste for. Og de kan ha en viss mengde med ingredienser i seg som ikke er økologiske, om jeg ikke tar feil. Jeg vet det er slik med GMO (genmanipulerte organismer). Det er ikke lov med GMO i Norge, men maten kan faktisk ha en viss prosent av det uten at det må listes. Og det er GMO i "naturlig smak"  også siden fabrikkene ligger i utlandet og bruker GMO-produkter.
Om du går på en helsekost er det "naturlig aroma" og "naturlig smak" over alt, til og med i mange av teene. Også nesten samtlige av veganerproduktene har det. 

Og ja, make-up og hår-produkter er forferdelige, det er sant. Ingrediensen "parfyme" eller andre ingredienser som "fragrance" som er i de produktene finnes det heller ikke ingrediensliste for, så dette kan være allslags frankenstein-produkter. TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det er en konspirasjonsteori TS?

Anonymkode: 59cb7...06e

Prøver du å avspore?

Gjest Villfisker
Skrevet

Ja, det er enda en troyansk hest, lurt inn av industrien. De får lov å skrive naturlige smaker, selv om smaken ikke er naturlig i det hele tatt.

En kan f.eks blande noe kjemikalier, og framstille maken av jordbær eller appelsin, selv om det ikke inneholder noen av delene. Likevel får produsenten lov til å skrive naturlige smaker, fordi smakene finnes naturlig.

Ganske korrupt og råttent lovverk. Kjøper aldri noe av det drittet der.

Skrevet

Er det så farlig da, så lenge det smaker ok? 

Ekte "naturlig" er vel ikke nødvendigvis alltid bedre. 

Og noen ganger er det bedre å ikke vite. 

Jeg vil heller ha syntetisk vanillin enn vaniljesmak fra beverromper (castoreum), om det er aldri så "naturlig". 

Anonymkode: 31973...2be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det så farlig da, så lenge det smaker ok? 

Ekte "naturlig" er vel ikke nødvendigvis alltid bedre. 

Og noen ganger er det bedre å ikke vite. 

Jeg vil heller ha syntetisk vanillin enn vaniljesmak fra beverromper (castoreum), om det er aldri så "naturlig". 

Anonymkode: 31973...2be

Det kan være naturlig også, poenget er at ingen vet hva det er. Ingen vet hva de putter i "naturlig smak" eller "naturlig aroma" eller "aroma" og alt det der, det kan være hundrevis av ingredienser smørt sammen. Spør du Toro hva aromaen deres er har de ingen anelse. TS

Skrevet

Snork. 

Anonymkode: 5afe5...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...