Gå til innhold

Hvordan leve med skavank og ha det bra med seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er født med en skavank som påvirker meg enormt mye. Det er noe som påfører meg mye smerte mentalt. Det oppleves nesten som en daglig sorg. Hvorfor skulle jeg få dette?. Det er av en slik art at det påvirker hele min hverdag, valg av livsparter, tidsbruk fordi jeg googler og leter hele tiden etter svar, arbeid, sosialt, idrett osv. Livet mitt er ikke som det burde vært, pga denne tingen. Jeg er sterkt deprimert pga dette ,men tør ikke snakke med lege pga det er så vanskelig. Jeg har fått operasjon to ganger, men de er mislykket slik at resultatet nå er hakket værre enn det var fra fødsel av jeg har vondt innom meg hver dag pga dette. Jeg hater meg selv og tenker ofte at det hadde vært bedre om jeg ikke var her. Jeg er deprimert på en slik måte at jeg egentlig bare venter på å bli ferdig med livet pga dette. Jeg finner liten glede i noe som helst nå for tiden. Jeg er så langt nede nå, det er som om hjernen og følelensene mine har hengt seg opp 

Jeg lurer egentlig bare på om det er noen andre som har en lik eller type vanskelig situasjon og som klarer seg fint? Hva har dere gjort for å komme videre i livet og ikke la dette definere dere, eller ødelegge livet ? 

Anonymkode: f84f7...c2b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra full stilling i en krevende jobb til en dag med utmattelse og smerter. Men jeg har søkt hjelp hos psykolog for dette og dermed lært meg å leve bedre med det. Så anbefaler deg bare å søke hjelp. Det er så utrolig verdt det🥰

Anonymkode: c0db9...f0a

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts, du må snakke med legen din ❤️. Han kan henvise deg til psykolog og du vil få det mye bedre hvis du klarer å jobbe deg gjennom dette via psykologisk hjelp. 

Anonymkode: 261e2...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg er født med en skavank som påvirker meg enormt mye. Det er noe som påfører meg mye smerte mentalt. Det oppleves nesten som en daglig sorg. Hvorfor skulle jeg få dette?. Det er av en slik art at det påvirker hele min hverdag, valg av livsparter, tidsbruk fordi jeg googler og leter hele tiden etter svar, arbeid, sosialt, idrett osv. Livet mitt er ikke som det burde vært, pga denne tingen. Jeg er sterkt deprimert pga dette ,men tør ikke snakke med lege pga det er så vanskelig. Jeg har fått operasjon to ganger, men de er mislykket slik at resultatet nå er hakket værre enn det var fra fødsel av jeg har vondt innom meg hver dag pga dette. Jeg hater meg selv og tenker ofte at det hadde vært bedre om jeg ikke var her. Jeg er deprimert på en slik måte at jeg egentlig bare venter på å bli ferdig med livet pga dette. Jeg finner liten glede i noe som helst nå for tiden. Jeg er så langt nede nå, det er som om hjernen og følelensene mine har hengt seg opp 

Jeg lurer egentlig bare på om det er noen andre som har en lik eller type vanskelig situasjon og som klarer seg fint? Hva har dere gjort for å komme videre i livet og ikke la dette definere dere, eller ødelegge livet ? 

Anonymkode: f84f7...c2b

Men er dette en fysisk misdannelse som synes og som plager deg fordi det synes? Halter du? Er du skrev? Eller er du ellers frisk bortsett fra skavanken? 

Jeg håper du ellers er frisk og sterk i kroppen. For det er faktisk det viktigste. Men psykisk helse er også utrolig viktig. Det merker du og jeg også. Dårlig psyke tar fra meg søvn, glede og lykke. 

Uansett… kan det hjelpe å sette ting i perspektiv? Sammenlign deg selv med andre som også har skavanker? Det har hjulpet meg mye at jeg er frisk og selvstendig. Så får de som evt tenker jeg ser rar ut bare gjøre det. 

Jeg kan relatere fordi jeg også har en skavank som til tider plager meg veldig og jeg har fantasert om alt fra å ønske meg en ny kropp og om operasjoner og hva ikke. Men jeg fokuserer på at jeg er frisk og bare «stygg». 

Anonymkode: 4d0c0...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen din! Det er hjelp å få og du er ikke alene om å ha slike tanker.

Det finnes også ulike grupper for det aller meste feks på Facebook som kan være nyttig å melde seg inn i, ihvertfall for en periode. Av egen erfaring synes jeg ihverfall det har vært utrolig "godt" å vite at andre sliter med samme utfordringer/tanker som meg. Ikke sikkert det er riktig for deg, men kan være verdt å prøve. Man trenger ikke selv være aktiv, men man kjenner seg gjerne igjen i problemstillinger og kan ta med seg erfaringer/tips fra andre.

Anonymkode: aef05...ab9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...