Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min reisevei til jobb er en 25 minutter lang togreise etterfulgt av en 10 minutter lang gåtur. Samme tilbake. 

Jeg har stortrivdes med denne reisen der jeg kan gå med musikk i ørene og sitte og slappe av på toget ved å se ut vinduet og bare tenke på alt og ingenting. 

Men nå har har jeg fått en kollega som tar samme tog til samme tid. Det er for få folk på strekningen til at jeg kan gjemme meg i mengden. Vi ser hverandre på perronen uansett og det er skikkelig kleint ikke slå følge til jobb. Men samtidig mister jeg den deilige reiseveien i mine egne tanker. Nå må jeg være sosial fra første stund. 

Jeg kan justere på tiden for hjemreise. Da bare venter jeg til vedkommende går, så tar jeg neste tog. Men noen ganger kommer vedkommende bort til meg og spør når jeg skal dra. Og da er jeg låst. 

Jeg har barn og barnehagerutiner som gjør det vanskelig å ta en annen reisetid til jobb. 

Jeg har sett på alternative reiseveier som buss og bil, men ingen av de frister på grunn av ugunstige avgangstider og parkering. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få reiseveien for meg selv uten å få et dårlig forhold til vedkommende som jeg tross alt tilbringer mye tid med og som stort sett er snill og grei. 

Anonymkode: 0bcd2...cf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var to mistenkelig like problemstillinger her nå. Kanskje den andre tråden har nyttige råd? Øretelefoner eller bare å si fra skal visst være superenkelt. 

Anonymkode: c4804...68e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å være direkte om slikt, men jeg har en god unnskyldning fordi jeg tar et studium på kvelden hvor jeg lytter til forelesningene på vei til og fra jobb. Kanskje du kan bruke min unnskyldning du også..? Det er mulig å si ifra uten å lyve, men dessverre er noen av oss veldig konfliktsky og jeg vet at jeg hadde slitt med å si ifra uten en "god nok" grunn... 

Anonymkode: 21d98...faf

Skrevet

Ta et tidligere tog.

Anonymkode: 5db8f...aa2

Skrevet

Gitt at dere har et normalt godt forhold ellers (som du sier dere har) ser jeg null problem med å si «jeg liker å sitte for meg selv». Så kan dere heller feks gå til og fra sammen og så sette dere fra hverandre.

Husk at din kollega sitt behov for kontakt ikke er verken viktigere eller mer «legitimt» enn ditt behov for alenetid. Det er du som velger å gjøre din kollega sine ønsker viktigere enn dine.

Anonymkode: e668a...8bb

• Liker 1
Skrevet

Du må bare si det sammen med positive ting du oppriktig mener (ikke overdriv). Gjerne en gang dere ikke allerede tar følge, men feks på jobb når hun foreslår å vente på deg. Evnt sende en melding en ettermiddag hvis du er litt konfliktsky eller bare ikke vant til å si så mye på en gang.

For eksempel: "Dette virker kanskje litt rart å be om, for jeg synes  det er veldig hyggelig både å jobbe med og prate med deg, men jeg merker jeg virkelig savner det å bare sitte litt i fred og gå og høre på musikk. Er det greit om vi ofte bare sitter hvert vårt sted, hvertfall på toget? Om det er noe du har lyst til å dele/prate om er det bare koselig innimellom, men trenger egentligen innimellom"

Anonymkode: cfeb3...dbc

Skrevet

Jeg ville bare tatt et tidligere tog. 

Anonymkode: a2004...6b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...