Gå til innhold

Barnet får ikke til å bæsje og er urolig og sutrete

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

3.5 år gammel gutt. Spiser greit. Har avføring en gang daglig eller annenhverdag. Aldri vært forstoppet før. Sist bæsjet han på søndag, i går ville han bæsje igjen etter middagen men klarte ikke. Han satt litt på toalettet og reiste opp. Etter det har han følt at han må bæsje løper mot doen men ingen ting skjer. 

Sov bra om natta. Våknet en time tidligere idag enn vanlig fordi han måtte bæsje. Men ingen ting kom bortsett fra tiss. Han løper mot doen fordi han må bæsje sitter max 5 sekunder og reiser seg opp. Jeg har bedt han om å sitte litt og vente men begynner å hylgråte😪 Slik har han holdt på siden kl 18 i går. Han må "bæsje" 2-3 ganger i timen men har ennå ikke fått det til. Er urolig og sutrete. Vil ikke gå eller leke. Vil bare sitte i fange til mamma eller pappa. Har gitt han duphalac også. Han har spist godt til både frokost og lunsj. Når vi tar på magen hans så føles den hard. Drikker greit med vann/saft/juice.

Hva kan jeg gjøre? Mannen vil ta med til legevakten men hva kan de gjøre? De skal også si at gi duphalac og det har vi gitt to ganger

Endret av Ayesh
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Ayesh skrev (1 minutt siden):

3.5 år gammel gutt. Spiser greit. Har avføring en gang daglig eller annenhverdag. Aldri vært forstoppet før. Sist bæsjet han på søndag, i går ville han bæsje igjen etter middagen men klarte ikke. Han satt litt på toalettet og reiste opp. Etter det har han følt at han må bæsje løper mot doen men ingen ting skjer. 

Sov bra om natta. Våknet en time tidligere idag enn vanlig fordi han måtte bæsje. Men ingen ting kom bortsett fra tiss. Han løper mot doen fordi han må bæsje sitter max 5 sekunder og reiser seg opp. Jeg har bedt han om å sitte litt og vente men begynner å hylgråte😪 Slik har han holdt på siden kl 18 i går. Han må "bæsje" 2-3 ganger i timen men har ennå ikke fått det til. Er urolig og sutrete. Vil ikke gå eller leke. Vil bare sitte i fange til mamma eller pappa. Har gitt han duphalac også. Han har spist godt til både frokost og lunsj. Når vi tar på magen hans så føles den hard. Drikker greit med vann/saft/juice.

Hva kan jeg gjøre? Mannen vil ta med til legevakten men hva kan de gjøre? De skal også si at gi duphalac og det har vi prøvd

Miniklystér?

Anonymkode: 4f0ba...210

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Miniklystér?

Hva er det? Er ikke det noe gravide før?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe fastlege eller legevakt og forhøre deg. Antagelig er han ganske forstoppet eller avføring vanskelig å få ut. 

Anonymkode: 151ff...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ayesh skrev (3 minutter siden):

Hva er det? Er ikke det noe gravide før?

Kjøpes på apotek. Ikke bare gravide som får klystér nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøpes på apotek. Ikke bare gravide som får klystér nei. 

Jeg tror ikke han vil ta den 😮💨

Anonymkode: 6fef0...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ringe fastlege eller legevakt og forhøre deg. Antagelig er han ganske forstoppet eller avføring vanskelig å få ut. 

Anonymkode: 151ff...b38

Holder på å ringe dem

AnonymBruker
Skrevet

Uff det er kjedelig. Vi har brukt microlax klyster da vårt barn var sånn. Fungerer på 5-20 min. Du kan gjerne ringe fastlegen/legevakt for å sjekke først om det er noe grunn til å ikke gi det. 

Anonymkode: 52b5e...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd dere ikke har kontaktet fastlege i åpningstiden..

Ville bare ringt legevakten og hørt med dem om de kan vurdere om dere bør komme dit, eller kan avvente. 

Anonymkode: 7716e...583

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synd dere ikke har kontaktet fastlege i åpningstiden..

Ville bare ringt legevakten og hørt med dem om de kan vurdere om dere bør komme dit, eller kan avvente. 

Anonymkode: 7716e...583

Forstoppelse er nok noe de neppe prioriterer på legevakta med mindre det er kraftige smerter i tillegg.  Dette bør tas med fastlegen og alle fastleger skal ha hastetimer samme dag om man ringer med en gang telefonen åpner.

Anonymkode: 39195...c64

AnonymBruker
Skrevet

Gi miniklyster virker på 20 min stort sett. Så sitt på badet med han i tilfelle det er vondt når bæsjen endelig kommer ut. Den kan være hard og vondt når det er flere dager siden 

Anonymkode: a3a21...e67

AnonymBruker
Skrevet

Movicol!

Anonymkode: 02e86...061

AnonymBruker
Skrevet

Microlax har vi brukt (med klarsignal fra lege) i sånt tilfelle.  Trengte bare ei runde, så kom det. Gjort to ganger på to forskjellige unger. 

Anonymkode: 9e725...e07

AnonymBruker
Skrevet

Forstoppelse er ingen oppgave for legevakten, gå heller på nærmeste apotek og få hjelp der til remedier som kan hjelp for barn. Miniklyx, movicol eller rett og slett sviskegrøt med fløte. 

Anonymkode: 60f73...301

Skrevet

Prøv movicol eller lactulose. Å ikke ha bæsjet på to dager er ikke noe legevakten bruker tid på selvom det er ubehagelig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lactulose gjør vel bare at avføringen er mykere når den først kommer, den får vel ikke avføringen ut? Vi har satt microlax på vår én gang da vi hadde akkurat samme problemet. Ikke noe moro der og da, men det funka som ei kule!

Anonymkode: a5b55...803

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lactulose gjør vel bare at avføringen er mykere når den først kommer, den får vel ikke avføringen ut? Vi har satt microlax på vår én gang da vi hadde akkurat samme problemet. Ikke noe moro der og da, men det funka som ei kule!

Anonymkode: a5b55...803

Jo det er mulig, vi har ikke prøvd men fikk det anbefalt. Har en 3åring som har gått fast på movicol en stund.

Men mykere gjør det vel lettere å få ut? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke han vil ta den 😮💨

Det er ikke et valg en 3.5 åring får.

Anonymkode: 9d24e...8aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du skal gi miniklyster uten å ha snakket med lege/helsepersonell.

Gi maxdose for barnets vekt/alder av Laktulose/Dulcolax (dette står på doseringen på flasken), og pass på å gi MASSE drikke, hvis ikke vil dette ikke fungere. 

Har et barn som har slitt masse med fortsoppelse hele livet, og vil absolutt si at dette er noe man går til legen med. Går det for langt blir avføringen forsteinet oppover i tarmen, derfor er det lurt å ta tidlig tak i dette. 

Anonymkode: e6ffd...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Han bæsjet jo på søndag. I dag er det tirsdag. Jeg tenker ingen grunn til panikk enda, og dere må jo la duphalac tid til å virke også. Hvis du leser på pakningsvedlegget står det at det kan være behov for å ta startdose flere ganger. 

Anonymkode: b27ee...70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...