Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg ønsker ikke noe skjenneprek vær så snill. 

jeg har vært så dum å havnet i en situasjon hvor jeg ikke klarer å tenke klart.

jeg fikk nettopp vite at jeg har 200 000 i gjeld pga min ex samboer har tatt opp lån i mitt navn og at jeg må betale det. 

jeg har ikke klart å tenke på 3 uker, og har da vært så dum når jeg jobber i matbutikk at jeg har unnlatt å scanne et par varer for meg selv for en verdi av kanskje 500.

nå klarer jeg ikke leve med meg selv og har en stor klump i magen.

Jeg ønsker å si ifra at jeg har gjort dette og skjønner selv at jeg får sparken.

hvordan si dette til arbeidsgiver?

Anonymkode: 624ca...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Viss du har ein elles god tone med arbeidsgjevar ville eg rå deg til å snakke med hen og legge alle kort på bordet. Det at det gneg så hardt på samvitet ditt at du fortel det frivillig viser at du er ærleg og at hen kan stole på at det ikkje skjer igjen, og viss du jobbar fulltid og elles gjer jobben din godt, vil dei ha meir å tape på å gje deg sparken og måtte tilsette nokon andre. Då kan f. eks. beløpet det gjeld bli trekt frå neste lønnsutbetaling. 

Viss du er organisert, kan du ta det opp med tillitsvalt og evt. be hen vere med på samtale med sjefen. 

Lukke til ❤️ 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Begynn med å gjøre opp for deg - betal tilbake pengene. Så gir du det noen dager/uker og ser hvordan du har det.

Gjelden din forsvinner ikke av at du mister jobben. Om du fremdeles ikke greier å leve med deg selv etter 3 nye uker så kan du si i fra om hva du har gjort.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare scan inn varene igjen og betal og legg varene tilbake i hyllene og aldri stjel mer 

Anonymkode: e49f2...e15

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er oppsigelsesgrunn. Enten så holder du kjeft om det. Ellers så sier du at noe ikke har stemt og du tror noe ikke ble scannet inn ved en feil, og betaler tilbake. Men aldri si du har stjålet med overlegg. 

Anonymkode: a1131...77e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tatt opp lån i ditt navn? Hvordan har han klart det? Du må da anmelde det! 

Anonymkode: 4bb2b...6a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det der er oppsigelsesgrunn. Enten så holder du kjeft om det. Ellers så sier du at noe ikke har stemt og du tror noe ikke ble scannet inn ved en feil, og betaler tilbake. Men aldri si du har stjålet med overlegg. 

Anonymkode: a1131...77e

Det er grunn til avskjedigelse, faktisk.

Det er ikke mange måter man kan si det på. Jeg ville styrt unna å forklare for mye hvorfor, her er det nok lite sympati å hente uansett.

Men, eksen din må jo anmeldes. Ingen har lov til å ta opp lån i andres navn.

Anonymkode: e3b27...ecd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare oppsigelsesgrunn, det er grunn til å bli avskjediget og anmeldt. Det er jo snakk om en kriminell handling. Det blir fort oppdaget så jeg ville vært ærlig eller evt sagt at du kanskje har gjort en feil for så å betale tilbake. Men aldri prøv å skjule det, for da sitter du dypt i det når det blir oppdaget. 

Jeg har gjort det samme da jeg var ungdom (ca 20 år siden). Ble avskjediget men ikke anmeldt siden jeg viste såpass med anger. Da var det snakk om et mindre beløp enn du har tatt. Ting har utviklet seg siden da, mtp sikkerhet og overvåkning. 

Anonymkode: 87ace...5f7

• Liker 1
Skrevet

Eksen din må anmeldes.

Deretter skal du ikke si noe til sjefen din. Du kan heller scanne samme varer, betale og sette varene tilbake i hylla slik en annen bruker har skrevet over her. Hvis det var snakk om kjøtt med ulik vekt og verdi så finn noe som veier og koster ca det samme. Er du usikker så bare ta noe.

Ikke si noe! Du risikerer å miste jobben og sette deg selv i en mye mer elendig situasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anmeldt eksen og undersøkt om forsikringen din dekker noe knyttet til id-tyveri. 

Politiet kan se tidspunktet lånet tas opp, hvilken maskin/mobil som er brukt og hvor pengene ble utbetalt. 

Anonymkode: ea8e0...ba3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bare oppsigelsesgrunn, det er grunn til å bli avskjediget og anmeldt. Det er jo snakk om en kriminell handling. Det blir fort oppdaget så jeg ville vært ærlig eller evt sagt at du kanskje har gjort en feil for så å betale tilbake. Men aldri prøv å skjule det, for da sitter du dypt i det når det blir oppdaget. 

Jeg har gjort det samme da jeg var ungdom (ca 20 år siden). Ble avskjediget men ikke anmeldt siden jeg viste såpass med anger. Da var det snakk om et mindre beløp enn du har tatt. Ting har utviklet seg siden da, mtp sikkerhet og overvåkning. 

Hvis TS skulle blitt oppdaget så hadde hun allerede fått vite om det. Sjefen til ts kommer aldri i livet til å se igjennom overvåkingen for å finne ut om hun har stjålet, ingen sjefer gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare scannet varene og lagt de tilbake. Ingen vil merke noe og du vil føle deg bedre. Du trenger ikke å si noe til sjefen eller noen andre. 

Jeg har gjort det samme når jeg har jobbet i butikk, men da skannet varene inn selv uten at kollega så på. Altså ikke stjålet varene før da. 

Anonymkode: 3beb9...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Blåttvann said:

Hvis TS skulle blitt oppdaget så hadde hun allerede fått vite om det. Sjefen til ts kommer aldri i livet til å se igjennom overvåkingen for å finne ut om hun har stjålet, ingen sjefer gjør det.

Enkelte har samvittighet, andre lever godt uten.

Jeg hadde tenkt på dette hver eneste dag jeg kom på jobb, så jeg hadde blitt nødt til å si ifra. Men vi er forskjellige alle sammen.

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (Akkurat nå):

Du er ganske naiv om du tror overvåkningskamera er det eneste sikkerhetstiltaket en leder har. Jeg vet ikke når dette skjedde men 3 uker er ingenting når det gjelder slike ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

det er 3 år siden han tok opp kredittkort + forbrukslån. Han tok opp 2 kredittkortlån og bestilte kort og betalte ned kort med forbrukslånet og brukte det opp igjen. Jeg har anmeldt det men jeg må betale det selv, det ble klart for 3 uker siden.

Jeg har nok bestemt meg for å stå fram med det jeg har gjort, men er det best å si opp selv? Og hvordan gå fram i samtalen?

jeg skammer meg så fælt, jeg trodde ikke jeg hadde det i meg. Og jeg veit at det ikke finnes noe for å gjøre det godt igjen, men jeg skjønner ikke hva som fikk meg til å gjøre det.

Anonymkode: 624ca...e70

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er ganske naiv om du tror overvåkningskamera er det eneste sikkerhetstiltaket en leder har. Jeg vet ikke når dette skjedde men 3 uker er ingenting når det gjelder slike ting. 

Jeg har jobbet i butikk, vet hva jeg snakker om.

Jeg skal love deg én ting og det er at ts allerede hadde fått sparken dersom sjefen visste hva ts hadde gjort. Man må ikke vente til de ansatte har stjålet for store summer. Stjeler man en klementin så kan man få sparken og bli anmeldt. Altså ser jeg det som usannsynlig at sjefen til ts vet hva hun har gjort.

Og det er ingen sjef i verden som bruker ressurser på å overvåke de ansatte konstant dersom man ikke mistenker noe. Men mistenker man noe og finner noe så sier man opp personen der og da, man venter ikke til personen har stjålet mer...

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å bli oppsagt og politianmeldt og få ganske stor bot

Anonymkode: e49f2...e15

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enkelte har samvittighet, andre lever godt uten.

Jeg hadde tenkt på dette hver eneste dag jeg kom på jobb, så jeg hadde blitt nødt til å si ifra. Men vi er forskjellige alle sammen.

Hallo, jeg sier jo at ts skal betale for varene, så samvittighet har jeg.

Men når hun angrer såpass så sier det seg selv at det går helt fint om ts betaler for varene og gjør opp for seg på den måten, hun kommer aldri til å stjele igjen. Alle mennesker gjør dumme ting. Da handler det om hvordan man gjør opp for seg. Det å si hva man har gjort er faktisk ikke alltid den beste løsningen.

Jeg mener f.eks. at du har gjort urett i å skrive det du gjør, for du setter ts i en situasjon der hun mister jobben. Det er det du gjør mot et annet menneske som opplever en krise. Jeg vil si det er du som burde skamme deg her! Ts vil kunne få problemer med å skaffe seg ny jobb, for hun får selvfølgelig ikke referanser fra nåværende jobb dersom hun sier hva hun har gjort. Stor kredittgjeld og arbeidsløs går sjeldent bra. Og livet kan bli veldig utfordrende for folk som havner i store problemer.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For en forferdelig situasjon du har satt deg i, ts. Håper det ordner seg på alle vis ❤️

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Blåttvann said:

Hallo, jeg sier jo at ts skal betale for varene, så samvittighet har jeg.

Men når hun angrer såpass så sier det seg selv at det går helt fint om ts betaler for varene og gjør opp for seg på den måten, hun kommer aldri til å stjele igjen. Alle mennesker gjør dumme ting. Da handler det om hvordan man gjør opp for seg. Det å si hva man har gjort er faktisk ikke alltid den beste løsningen.

Jeg mener f.eks. at du har gjort urett i å skrive det du gjør, for du setter ts i en situasjon der hun mister jobben. Det er det du gjør mot et annet menneske som opplever en krise. Jeg vil si det er du som burde skamme deg her! Ts vil kunne få problemer med å skaffe seg ny jobb, for hun får selvfølgelig ikke referanser fra nåværende jobb dersom hun sier hva hun har gjort. Stor kredittgjeld og arbeidsløs går sjeldent bra. Og livet kan bli veldig utfordrende for folk som havner i store problemer.

Samvittigheten min hadde ikke gått bort med mindre jeg hadde stått for det jeg hadde gjort.

Og det å "lure meg inn igjen" ved å scanne varene nå, om jeg i det hele tatt hadde husket alt, ville ikke gjort stort med samvittigheten.

Det er ikke hva noen skriver som setter TS i situasjon der hun kan miste jobben. Det er hva TS selv har gjort, som gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...