AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Jeg har lavt stoffskifte og går på Levaxin. Levaxin får jeg på blå resept, men jeg føler likevel jeg har en del utgifter pga. av sykdommen. Jeg tar f.eks kontrollprøver hver 3. måned der jeg betaler over 100 kr for hver blodprøve. Er det vanlig at legekontorene tar seg betalt for dette? Anonymkode: 49e3c...968
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Ja, selvfølgelig. Det koster jo for den som utfører prøven, materiell og analysering av prøver. Mine prøveresultat sendes også til nærmeste sykehus for vurdering, så det er jo mye jobb for 100 kr. Anonymkode: df698...83d 7 3
Leo Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Ja, så lenge du ikke har frikort må du betale egenandel for blodprøver. Grensen for frikort i 2022 er 2.921 kroner og opp til dette taket må man dekke egenandelene selv. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Legekontor kan kreve utgifter til materialer uansett om man har frikort. Behandling og medisiner på blå resept er man fritatt fra ved frikort. Anonymkode: 0b988...664 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, selvfølgelig. Det koster jo for den som utfører prøven, materiell og analysering av prøver. Mine prøveresultat sendes også til nærmeste sykehus for vurdering, så det er jo mye jobb for 100 kr. Anonymkode: df698...83d Hvorfor er det så selvfølgelig? Hele poenget med blå resept er jo at alle skal ha råd? Det jeg sparer på medisiner, taper jeg jo på blodprøvene. Og jeg betaler det samme for ett blodprøveglass som andre betaler for 7 i alle tilfeller. Anonymkode: 49e3c...968
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 100 kroner hver tredje måned. Det er hele 400 kroner per år, det. Eller 33 kroner per måned. Det er faktisk så lite at man må regne med at alle klarer det. Selv er jeg på legekontoret annenhver uke for en injeksjon. Jeg betaler 50 kroner i materiell hver gang. Anonymkode: 05e8a...838 14 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Når du blir stabilisert blir det sjeldnere. Jeg tar en gang i året. Det å betale for en blodprøve er en selvfølge, og det er en utgift du vet kommer Anonymkode: 1894f...f48
Million Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Unnskyld, har jeg oppfattet dette riktig? Men klager du over å måtte betale en hundrelapp hver tredje måned for helsehjelp? Vi er utrolig bortskjemte og godt vant i dette landet når det kommer til helsetjenester, når vi til og med klager over et snitt på litt over 30 kr i måneden... Det er jo så godt som gratis. 9 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Million skrev (21 minutter siden): Unnskyld, har jeg oppfattet dette riktig? Men klager du over å måtte betale en hundrelapp hver tredje måned for helsehjelp? Vi er utrolig bortskjemte og godt vant i dette landet når det kommer til helsetjenester, når vi til og med klager over et snitt på litt over 30 kr i måneden... Det er jo så godt som gratis. Så jeg er bortskjemt fordi jeg har lite penger? Jaja, da har jeg hørt det og. Takk for hjelpen. Den var helt uvurderlig! Anonymkode: 49e3c...968
Million Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så jeg er bortskjemt fordi jeg har lite penger? Jaja, da har jeg hørt det og. Takk for hjelpen. Den var helt uvurderlig! Anonymkode: 49e3c...968 Jeg har ikke sagt noe som helst om at DU er bortskjemt. Jeg sa at VI i Norge generelt er det, fordi vi går rundt og forventer at alt skal være gratis. Og det må du da være enig i? Du mottar en tjeneste men mener den skal være gratis.... Legger du til side 33 kroner i måneden, noe alle ville fått til, så har du til den blodprøven. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Million skrev (9 minutter siden): Legger du til side 33 kroner i måneden, noe alle ville fått til, så har du til den blodprøven. Hun kommer til å mangle en krone. Anonymkode: aa05a...e61 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Jeg har flere kroniske sykdommer. Men får ikke alle medisiner jeg er helt avhengig av på blå resept. Så jeg bruker 700 kr i måneden på medisiner jeg får på hvit resept. Og jeg har atopisk eksem som er ganske ille, så må bruke en god del på kremer og olje hver måned der og. Anonymkode: e289e...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det så selvfølgelig? Hele poenget med blå resept er jo at alle skal ha råd? Det jeg sparer på medisiner, taper jeg jo på blodprøvene. Og jeg betaler det samme for ett blodprøveglass som andre betaler for 7 i alle tilfeller. Anonymkode: 49e3c...968 Det stemmer ikke. Du sparer masse på blå resept og blodprøver er kun hver tredje måned til du er på riktig dose. Vær litt nøye på at du tar medisinene riktig så stabiliseres du raskere. Anonymkode: 681c1...16f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har flere kroniske sykdommer. Men får ikke alle medisiner jeg er helt avhengig av på blå resept. Så jeg bruker 700 kr i måneden på medisiner jeg får på hvit resept. Og jeg har atopisk eksem som er ganske ille, så må bruke en god del på kremer og olje hver måned der og. Anonymkode: e289e...fb8 Samme her. 900 i mnd og 600 av de er medisiner jeg skal ha på blå men legen nekter (helt vanlig medisin som andre med fibromyalgi får på blå). I tillegg kommer salver og kremer pluss truser som blir ødelagt av kortison salven. Jeg har ikke ei truse som ikke er gråflekkete og de råtner i stoffet og må kastes. Anonymkode: 681c1...16f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Det vil gå på opptjening til frikort, som er sikkerheten for at ingen kronikere skal få uforholdsmessige store utgifter til egenandeler. Før var det ganske greit å få grunnstønad, men det er blitt strammet inn og gjort vanskeligere å søke. Kan være verdt det å sjekke ut likevel, om du kvalifiserer. Var også særfradrag på skatten for store sykdomsutgifter, men det holdes vel på å fases ut, så spørs om det er mulig om en ikke har fått det før 😕 Det er blitt dyrere å være kronisk syk, merker det godt selv. Flere ordninger og tiltak er blitt borte eller dårligere over årene siden jeg først ble kroniker Anonymkode: a77d9...ded 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 Selvfølgelig skal du betale for dette, du er heldig som bare trenger prøver hver tredje mnd. Anonymkode: b47ce...ff8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer ikke. Du sparer masse på blå resept og blodprøver er kun hver tredje måned til du er på riktig dose. Vær litt nøye på at du tar medisinene riktig så stabiliseres du raskere. Anonymkode: 681c1...16f Hva mener du? Jeg måtte ta blodprøver hver 6. uke, når jeg ble justert til dose og har fått beskjed om kontrollprøver hver 3. måned? Hvis jeg ikke trenger det, så kutter jeg selvsagt bare ut kontrollprøver. Mener du at jeg bare kan droppe dem? Anonymkode: 49e3c...968
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Jeg har frikort og må ta blodprøver hver uke, men jeg betaler ikke noe på blodprøvene etter at jeg har fått frikort. Anonymkode: cb8fd...24d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har flere kroniske sykdommer. Men får ikke alle medisiner jeg er helt avhengig av på blå resept. Så jeg bruker 700 kr i måneden på medisiner jeg får på hvit resept. Og jeg har atopisk eksem som er ganske ille, så må bruke en god del på kremer og olje hver måned der og. Anonymkode: e289e...fb8 Men hvis sykdommene oppfyller krav til blå resept, hvorfor går du ikke på medisinene som er på blå-resept? Jeg skjønner ikke hva dette har med min problemstilling å gjøre. Der er jo masse ulike stoffskiftemedisiner som er på hvit resept også. Anonymkode: 49e3c...968
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Dette kjenner jeg provoserer meg litt. Du klager på 100 kr hver tredje mnd??? Jeg har en far som har vært veldig dårlig i 25 år. De finner ikke ut hva som feilene han og han bruker nå medisiner som må importeres til Norge fordi vi ikke lenger fører dem. Han har prøvd utallige varianter, men denne er den eneste som fungerer. Gudene vet hvor mye han har brukt på dette, men det er snakk om mange tusen hvert eneste år… Man får nemlig ikke alle medisiner på blå resept selv om man tenger det, så være takknemlig. Anonymkode: 0d4b5...c0e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå