AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Hvordan er det å være innlagt på psykiatrisk? Er det forskjellige avdelinger etter alvorlighetsgrad og hvor ustabil man er? Blir på innlagt på DPS? Får man enerom og samtaler hver dag? Jeg har bare gått til dps på dagtid, så vet ingenting. Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Er man fri til å gå inn og ut av døra som man vil? Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Og serverer de glutenfri og melkefri mat der? Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Det er helt forskjellig fra sted til sted og avdeling til avdeling. Gi beskjed om allergener, så skal du få mat tilpasset det. Anonymkode: 68a5a...f13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er helt forskjellig fra sted til sted og avdeling til avdeling. Gi beskjed om allergener, så skal du få mat tilpasset det. Anonymkode: 68a5a...f13 Hvordan er din erfaring? Fikk du god hjelp? Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Dette er et stort felt, om man kan si det slik. Man kan bli innlagt på lukket, akutt post. Det finnes også langtidsposter, som er lukket. Det finnes åpne poster, hvor man kommer og går som man vil (eller etter avtale). Det finnes behandlingsopplegg hvor man er innlagt kun på ukedagene, og er hjemme i helgene. Jeg har opplevd flere av dem. Man kan gå fra ekstreme ytterpunkter her, etter hva problematikken er. Fra belterom/sikkerhetsceller, låste dører og gitter foran vinduene, til store, fine rom med eget bad og vanlige vinduer. Anonymkode: 77de2...c44 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Hva maten angår, så er min erfaring at det også varierer, men det har alltid vært best på lukket, akutt post (som er en del av sykehuset her jeg bor). Da har det vært mulig å velge mellom to retter, mens på andre poster har det vært en fast meny med kun én type middag hver dag. Noen steder har vi laget gode lunsjer sammen, andre steder hadde ikke pasienter lov til å være på kjøkkenet. Men i all hovedsak, det er "sykehusmat". Anonymkode: 77de2...c44
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et stort felt, om man kan si det slik. Man kan bli innlagt på lukket, akutt post. Det finnes også langtidsposter, som er lukket. Det finnes åpne poster, hvor man kommer og går som man vil (eller etter avtale). Det finnes behandlingsopplegg hvor man er innlagt kun på ukedagene, og er hjemme i helgene. Jeg har opplevd flere av dem. Man kan gå fra ekstreme ytterpunkter her, etter hva problematikken er. Fra belterom/sikkerhetsceller, låste dører og gitter foran vinduene, til store, fine rom med eget bad og vanlige vinduer. Anonymkode: 77de2...c44 Jeg kan nok komme og gå som jeg vil, men trenger behandling da jeg sliter veldig., Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan er din erfaring? Fikk du god hjelp? Anonymkode: 9d5b4...c1d På noen av stedene jeg har vært: ja. På andre: nei. Anonymkode: 68a5a...f13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Er man fri til å gå inn og ut av døra som man vil? Anonymkode: 9d5b4...c1d Det spørs helt på hvorfor du er innlagt, men generelt må man si ifra/avtale uansett, så personalet vet om det. Anonymkode: 77de2...c44
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva maten angår, så er min erfaring at det også varierer, men det har alltid vært best på lukket, akutt post (som er en del av sykehuset her jeg bor). Da har det vært mulig å velge mellom to retter, mens på andre poster har det vært en fast meny med kun én type middag hver dag. Noen steder har vi laget gode lunsjer sammen, andre steder hadde ikke pasienter lov til å være på kjøkkenet. Men i all hovedsak, det er "sykehusmat". Anonymkode: 77de2...c44 Jeg var innlagt på sykehus en gang, på hudavdeling, og syns maten var ok. Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva maten angår, så er min erfaring at det også varierer, men det har alltid vært best på lukket, akutt post (som er en del av sykehuset her jeg bor). Da har det vært mulig å velge mellom to retter, mens på andre poster har det vært en fast meny med kun én type middag hver dag. Noen steder har vi laget gode lunsjer sammen, andre steder hadde ikke pasienter lov til å være på kjøkkenet. Men i all hovedsak, det er "sykehusmat". Anonymkode: 77de2...c44 Har man dokumentert allergi har man krav på mat man kan spise. Da kommer dette spesifikt til den pasienten, så hvis det ikke er noen med allergi der vil det heller ikke være allergimat der. Anonymkode: 68a5a...f13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg kan nok komme og gå som jeg vil, men trenger behandling da jeg sliter veldig., Anonymkode: 9d5b4...c1d Snakk med lege eller psykiater. Kanskje du kan henvises til en post med behandling som er riktig for deg. Du sier ikke noe om problematikken, men BET-behandling er noe mange som har slitt lenge har hatt nytte av. For å nevne noe. Modum er vanskelig å komme inn på, men tar veldig alvorlige tilfeller og har forskjellige behandlingsløp. Anonymkode: 77de2...c44
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var innlagt på sykehus en gang, på hudavdeling, og syns maten var ok. Anonymkode: 9d5b4...c1d Ja, det er jo klart en subjektiv greie, på samme måte som at noen liker mcdonalds mens andre hater det. Poenget mitt var at på sykehuset var det større valgfrihet enn på en ren psykiatrisk post, som jo DPS har en del av rundt om. Det jeg mener med "sykehusmat" er masseprodusert mat, som ofte blir levert i poser fra sykehuset og varmes opp på posten. Ikke akkurat flymat, men ikke et restaurantmåltid heller 😄 Anonymkode: 77de2...c44
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan er det å være innlagt på psykiatrisk? Er det forskjellige avdelinger etter alvorlighetsgrad og hvor ustabil man er? Blir på innlagt på DPS? Får man enerom og samtaler hver dag? Jeg har bare gått til dps på dagtid, så vet ingenting. Anonymkode: 9d5b4...c1d Ja det er forskjellige avdelinger. Pasienter som er farlig for seg selv eller andre er ikke på dpsene/blir overført om de havner der. Man får enerom. Det er ikke nødvendigvis samtaler hver dag. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er man fri til å gå inn og ut av døra som man vil? Anonymkode: 9d5b4...c1d Nei. Alt avtales. Noen har ikke utgang, noen har noe utgang, noen kommer å går som de vil så lenge de sier fra. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Og serverer de glutenfri og melkefri mat der? Anonymkode: 9d5b4...c1d De som har allergier/religiøs overbevisning som legger føringer osv får spesialmat. Ved brødmåltider er der stort sett likevel glutenfritt alternativ. Anonymkode: 9c037...b73
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Snakk med lege eller psykiater. Kanskje du kan henvises til en post med behandling som er riktig for deg. Du sier ikke noe om problematikken, men BET-behandling er noe mange som har slitt lenge har hatt nytte av. For å nevne noe. Modum er vanskelig å komme inn på, men tar veldig alvorlige tilfeller og har forskjellige behandlingsløp. Anonymkode: 77de2...c44 Hva er BET behandling? Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, det er jo klart en subjektiv greie, på samme måte som at noen liker mcdonalds mens andre hater det. Poenget mitt var at på sykehuset var det større valgfrihet enn på en ren psykiatrisk post, som jo DPS har en del av rundt om. Det jeg mener med "sykehusmat" er masseprodusert mat, som ofte blir levert i poser fra sykehuset og varms opp på posten. Ikke akkurat flymat, men ikke et restaurantmåltid heller 😄 Anonymkode: 77de2...c44 Litt sånn som mat på sykehjem? 😄 Huff, har jobbet på sykehjem, og klarte aldri smake på noe av den maten. Var nok bedre mat på sykehus da de har eget kjøkken der, og man får spesialtilpasset kost ved behov. Jeg fikk iallfall glutenfri mat den gangen siden jeg hadde cøliaki. Anonymkode: 9d5b4...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er BET behandling? Anonymkode: 9d5b4...c1d Les litt om det her, eller søk på nett. Her jeg bor så foregår det slik at man er innlagt på ukedagene, men hjemme i helgene. Har hørt at mange har fått det bedre etterpå, men har ikke selv vært igjennom det, da jeg ikke har problematikk som gjør at det passer for meg. Det var bare et eksempel på "innlagt behandling" om man kan si det slik. https://vestreviken.no/avdelinger/klinikk-for-psykisk-helse-og-rus/psykiatrisk-avdeling-blakstad/bet-seksjon-blakstad Anonymkode: 77de2...c44
Gjest Warrior Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 (endret) Det varierer nok fra sted til sted. Der jeg har vært så fikk jeg enerom og eget bad. Var ikke samtaler hver dag, men kunne gi beskjed til noen av de som jobbet der når jeg trengte å snakke med noen og ting ble vanskelig. Kunne gå ut når jeg ville for å møte folk eller kjøpe noe på butikken. Fikk trene når jeg ville for jeg liker å trene hver dag. Når deg gjaldt mat fikk vi for eksempel til frokost velge mellom havregrøt, brødmat, knekkebrød. Middag kunne vi ikke velge men kunne gi beskjed om det var noe vi absolutt ikke spiste. Måtte også gi beskjed om man hadde allergier osv. Endret 9. august 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Litt sånn som mat på sykehjem? 😄 Huff, har jobbet på sykehjem, og klarte aldri smake på noe av den maten. Var nok bedre mat på sykehus da de har eget kjøkken der, og man får spesialtilpasset kost ved behov. Jeg fikk iallfall glutenfri mat den gangen siden jeg hadde cøliaki. Anonymkode: 9d5b4...c1d Hehe, jeg antar det kan sammenlignes. Men det også varierer sikkert fra sted til sted, får man håpe. Og ja, har man allergier og lignende så får man tilpasset kosthold. Anonymkode: 77de2...c44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå