AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 .....er tydeligvis en vanskelig kombinasjon. Jeg finner ingenting som fungerer for håret mitt! Håret mitt blir fort brusete, men samtidig kan jeg ikke bruke produkter med for mye fukt, for da blir insta-fett. Må vaske håret annenhver dag, kan strekke det til hver tredje, men da ser det grusomt ut. Har prøvd så mye forskjellig av shampoo og balsam nå, men finner ikke noe som bare funker! Skulle så gjerne ønske at håret så freshere ut liiitt lenger av gangen, og også at krøllene fikk det se trengte for å være myke og spretne. Noen forslag til produkter? Og ja, jeg har sett på Curl Girl, men jeg har faktisk ikke tid til å la uka mi kretse rundt når håret skal vaskes og low-poo og co-wash osv osv osv. Må ha noe enkelt og greit. Anonymkode: 3d189...2ff
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Hva har du prøvd da? Er resten av håret tørt, bare hodebunnen som er ekkel? Har du prøvd å ha fukt-produkter bare fra øret og ned? Hva slags type hår har du? Fint/grovt? Høy/lav porøsitet? Type (som i hvor krøllete er det, alt fra 2a-4c). Slitt, farget? Anonymkode: 7b1d5...553
Magalu Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 (endret) Heihei! Jeg slet med det samme i flere år. Hadde oljete hodebunn og tørt hår. Jeg har også krøller, en mellomting av 2c og 3a hår. Du kan prøve Cantu sin avocado sjampo, synes den er fenomenal for oljete hodebunn. Jeg har også brukt sjampo fra sheamoisture som funker bra, men føler cantu sin sjampo har gjort underverker for meg. Jeg har prøvd mange av sheamoisture balsamene, og har kommet fram til at jeg liker best den Raw Shea Butter Deep Moisturizing Conditioner. Jeg brukte å vaske håret annenhver dag før, men nå vasker jeg det hver 3-4 dag. Du skriver at håret er frizzy, men du kan ikke bruke mange produkter. Jeg forstår deg godt her. Hvordan håret ditt er er et resultat av hvilke produkter du bruker, og hvordan du behandler håret, både i dusj og etter. Når jeg dusjer bruker jeg sjampo 2 ganger, for så å gå inn med balsam (ikke høyere enn opp til ørene). Før jeg skyller ut balsamen børster jeg håret med en denman børste. Så skyller jeg balsamen ut av håret mens jeg fortsatt børster litt. Noen ganger avslutter jeg dusjen i litt kaldt vann, da det hjelper mot frizz. Så håndduktørker jeg håret. Husk å vær forsiktig med hvordan du bruker håndkleet. Ikke gnikk og gnu, du trenger bare å «klappe» med håndduken for å presse ut vannet. Så liker jeg å ta oppi litt av sheamoisture sin hårsmoothie. Jeg begynner med endene og jobber meg opp mot håret nærme hodebunnen. Jeg bruker ikke alt for mye, bare bittelitt. så børster jeg håret igjen, for så å påføre hårolje i hele håret. Her begynner jeg også i endene og jobber meg oppover. På denne måten bruker jeg mest produkt på endene, og bruker «restene» på håret nærmest hodebunnen. Så liker jeg å bruke hårgelé i endene for å låse inn fuktighet og definere krøllene mine (jeg bruker ECO sin argan oil hair gel). Neste morgen, dersom håret er litt frizzy og kanskje krøllene ikke er like definerte, bruker jeg å ta litt vann på fingrene mine for så å «smøre» inn endene mine med det. Jeg tar også litt vann på ei børste (jeg liker denman) og grer håret. Så bruker jeg litt hårgelé. Du kan også bruke «restene» av hårgelé som du har på hendene til å dra over toppen av hodet, slik at frizzen der forsvinner litt. Et annet pro tip er å sove i beskyttende hårfrisyrer. Jeg for eksempel sover alltid med en hårklipe eller scrunchie. *kjøper alle hårproduktene mine på normal, forutenom håroljen som jeg kjøper på VITA (mulateiro oil). Denne har silikon i seg, men det vasker du ut lett når du dusjer, så det går bra* Endret 9. august 2022 av Magalu Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Jeg er nok en mellomting mellom 2c og 3a - hårtype utover det vet jeg ikke. Hvordan vet man om man har porøst eller grovt hår, egentlig? Ufarget, ikke veldig slitt. Bruker shampoo to ganger, balsam én, og kun fra ørene og ned. Har prøvd diverse merker, alt fra Head and Shoulders til Aussie til by Veira til Joico, dyrt og billig, og volum og fukt og krøll, og med og uten sulfat og silikon Kan virke som om du og jeg har mange like "utfordringer", Magalu! Skal absolutt sjekke ut mer av Cantu osv. Har Cantu curl cream og gelé, men synes ikke dette gjør noe positivt for håret mitt. Men kan alltids prøve igjen! Anonymkode: 3d189...2ff
Magalu Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan vet man om man har porøst eller grovt hår, egentlig? Anonymkode: 3d189...2ff Finn fram et glass med vann, og putt ett hårstrå i det. Synker det til bunnen har du høy porøsitet, er det under overflaten men flyter likevell har du normal porøsitet, og dersom det flyter til toppen har du lav porøsitet. høy porøsitet kjennetegnes ved at håret er tørt, du mister mye hår, og håret «brekker» ofte (hair breakage på engelsk) noe som resulterer i mange slitte tupper. Du må «retain and repair», kommer ikke på hva det heter på norsk😅 Dette kan du gjøre ved å bruke oljer, hårkur, og andre produkter som hjelper mot lite fuktighet og slitt hår. Du trenger kort sagt MYE fuktighet. Her er det viktig at du unngår parabener, sulfater, silikoner, sodium laureth, varmebehandling, mye kjemikalier og andre behandlinger (eks: farging av hår). normal porøsitet kjennetegnes ved at håret ditt trenger ikke å jobbes så mye med, men du kan likevel (og kanskje du burde også) bruke deep conditioning produkter og detox masker/hårkurer. Dette vil hjelpe håret å ta vare på fuktigheten/holde på fuktighet, og den egenskapen i å få fuktighet. Lav porøsitet kjennetegnes ved at håret ikke tar opp fuktighet enkelt. Du må hjelpe håret i å holde på fuktighet. Dette kan du gjøre ved å bruke jojoba olje, avokado olje (før vask), og andre fuktighetsbehandlinger (eks: hårkur). Minimer bruken av sjampo og balsam, og før du vasker håret burde du bruke olje til å låse inn fuktighet. Et lurt tips er å påføre hårprodukter mens det er dampet (vått, håndkletørket), og påføre hårproduktene jevnt. Endret 9. august 2022 av Magalu Føyet til litt på lav porøsitet
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Kast hårbørsten! Hilsen Krølltoppen Anonymkode: c4496...97b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Har du forsøkt med en rensesjampo feks Bumble and Bumble sin Sunday Shampoo? Da blir du kvitt evt produktrester som har bygget seg opp i håret - kan være årsaken til at du får fet hodebunn. Jeg synes også Lush sin Sea salt sjampo er god innimellom for å få håret skikkelig rent. Anonymkode: 92534...fad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå