Gå til innhold

Oppbevaring av tørrvare

apeklatt

Anbefalte innlegg

Vi er heldige eiere av små biller i kjøkkenskapene. Må kaste alt og støvsuge/vaske.

Tenker å kjøpe inn bokser for å ha maten i, men hvor mange trenger man? 

Tenker mel, sukker, havregryn, kaffe, pasta (lang,skruer,penne,plater), ris, frø.

Er det noen jeg har glemt, av sånne typiske "standard tørrvarer"?

Økonomi spiller en rolle her, så har du tips til hvor jeg kan finne rimelige bokser? Gjerne på nett. Har ikke Ikea her.

Endret av apeklatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Claes ohlson har tror jeg :)

Du må nesten telle opp og se hva som er relevant for deg. At jeg har havregryn og sammalt mel i mine bokser betyr jo lite for deg. Men pass på at bakevarer i alle fall er i gode bokser, og så er pasta, nøtter osv en smakssak. Se hva du kaster, tell og start med det, så kan du kjøpe flere senere.

Anonymkode: 96013...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chlas ohlson har noen veldig fine og greie. Vi hadde biller, så fikk vi møll og, for en glede.

Anonymkode: 4584f...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vet du jo best selv? Hvor mye tørrvare akkurat du har, vet bare du. Du trenger ikke en egen boks til hver liten ting. 

Du finner bokser overalt, clas ohlson, europris, ikea, osv. Mål opp skapene dine først og lag en plan, så du ikke gjør bomkjøp. 

Anonymkode: 0b374...005

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg har ihvertfall melis, bakekakao, griljermel, kli i tillegg. Tror jeg har 15 - 20 bokser. 

Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte min, men de er gjennomsiktige plastbokser med hvitt lokk (ligner noen de har på Clas Olsson). Har klistrert på svarte lapper med egenskrevet tekst på boksene for å vite hva det er i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker norgesglass. Glass er bedre enn plastikk. Ikke vet man hva slags kvalitet det er i billige plastbokser, og hvor mye som siver ut i maten, så her valgte vi glass.

Anonymkode: d119d...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 19.54):

Bruker norgesglass. Glass er bedre enn plastikk. Ikke vet man hva slags kvalitet det er i billige plastbokser, og hvor mye som siver ut i maten, så her valgte vi glass.

Hvis plasten er godkjent for oppbevaring av mat, så har du nok ikke så mye annet enn eget hysteri å frykte. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer faktisk litt på det samme.

Hvilke type bokser bruker folk? Jeg vil gjerne at de skal vere praktiske med tanke på helle ut det man skal ha (havregryn feks) men også at fasongen på boksen gjør at de enkelt stables (om nødvendig) i skuffer og skap. 

det flyter over med havregryn og andre frokostblandinger i skoffen her, fordi barna gjerne skal gjøre litt selv. men så rivner posen med havregryn i begge ender etc. Litt unødvendig mye svinn når det gjelder frokostblandinger 😅

Anonymkode: 6e6c2...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bokser fra Europris med klipslokk. De finnes i ulike høyder og kan stables oppå hverandre. De er ikke nødvendigvis gode å helle fra, men det har jeg måleskjeer til - en måleskje på '1 cup' er f.eks god til havregryn og så kan man bare skylle den under krana etter bruk så er den ren nok.

Anonymkode: 3788f...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også clas ohlson sin serie, formen gjør at man utnytter plassen godt. 

Har vel høy/stor boks; hvetemel, havregryn, sammalt hvete, rug grov, rug fin. Mellomstørrelse; linfrø, solsikkekjerner, greskarkjerner, sesamfrø, sukker, krukakli. Har jeg bakeprodukter ut over dette står de bare i posene. Erfaringen er at det er mel på papir som er synderen når det gjelder biller. 

Spiser ikke frokostblandinger, ville ellers også hatt dette. Tilsvarende om det var pasta vi spiste mye av, men her kjøpes det en pakke i ny og ne, så det blir stor boks til liten nytte. Har heller klips, slik at produktet ikke raser ut over alt. 

Har Dynamo, så lager skikkelige merkelapper på alt. 

Anonymkode: c0495...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 19.54):

Det hadde vært katastrofe her i huset.

Størrelsen jeg hadde trengt til melprodukter hadde gjort de veldig vanskelig å handtere. Tyngden på alt ville blitt alt for stor for enhver hylle/skuff. Med benkplate i stein kan jeg raskt tenke meg at det er raskt gjort å knuse/kakke når man jobber med disse. 

Plast som selges i norske butikker er godkjent for matoppbevaring, og er helt trygt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker store oppbevaringsbokser, slike med lokk som mange ofte har på loft eller under senga, der har jeg alt jeg kun bruker ukentlig eller sjeldnere. Alt av pasta og ris i boksene/posene de kom i i én boks, pluss en til for alt jeg bruker til å bake. Så har jeg fire glasskrukker på hylla som har daglige ting; musli, frø og nøtter og havregryn.

Dette ble billigste måten for meg, og det fungerer helt supert fordi de to store boksene passer fint i et av underskapene (jeg tok ut en hylle) og da må jeg ikke flytte på selve boksen. Jeg åpner skapdøra, åpner lokket, og kan ta ut det jeg trenger før jeg lukker igjen. 

Anonymkode: 4c103...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker store oppbevaringsbokser, slike med lokk som mange ofte har på loft eller under senga, der har jeg alt jeg kun bruker ukentlig eller sjeldnere. Alt av pasta og ris i boksene/posene de kom i i én boks, pluss en til for alt jeg bruker til å bake. Så har jeg fire glasskrukker på hylla som har daglige ting; musli, frø og nøtter og havregryn.

Dette ble billigste måten for meg, og det fungerer helt supert fordi de to store boksene passer fint i et av underskapene (jeg tok ut en hylle) og da må jeg ikke flytte på selve boksen. Jeg åpner skapdøra, åpner lokket, og kan ta ut det jeg trenger før jeg lukker igjen. 

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt bokser godkjent for matoppbevaring? Undersøkte selv for en stund tilbake da jeg baker mye, og har sett på youtube hvor praktisk en slik løsning du beskriver er. Men ingen av boksene jeg fant var merket med symbol for at det var sikkert for matoppbevaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 8.26):

Det hadde vært katastrofe her i huset.

Størrelsen jeg hadde trengt til melprodukter hadde gjort de veldig vanskelig å handtere. Tyngden på alt ville blitt alt for stor for enhver hylle/skuff. Med benkplate i stein kan jeg raskt tenke meg at det er raskt gjort å knuse/kakke når man jobber med disse. 

Plast som selges i norske butikker er godkjent for matoppbevaring, og er helt trygt. 

Funker som bare det her i huset. Har ikea kjøkken langskap med uttrekkshyller. Null problem vektmessig. Har ikea 2litersglass i nederste hylle, for mel, havregryn og div pasta.

ingen knust enda, etter ca 10år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Funker som bare det her i huset. Har ikea kjøkken langskap med uttrekkshyller. Null problem vektmessig. Har ikea 2litersglass i nederste hylle, for mel, havregryn og div pasta.

ingen knust enda, etter ca 10år. 

Imponerende, og jeg som sliter selv om glassene kun er oppe i forbindelse med sylting 1-2 ganger i året. Stenbenk er fantastisk til alt, unntatt glass for en som er litt for rask i bevegelsene når alt "koker" på kjøkkenet.

Uansett jeg slik høyskap som trekkes ut for tørrvarer, så vekt er en utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 8/18/2022 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt bokser godkjent for matoppbevaring? Undersøkte selv for en stund tilbake da jeg baker mye, og har sett på youtube hvor praktisk en slik løsning du beskriver er. Men ingen av boksene jeg fant var merket med symbol for at det var sikkert for matoppbevaring. 

Som sagt er alt i emballasjen de er kjøpt i, oppi disse store boksene, så det der har jeg ikke tenkt på å se etter, skal jeg være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...