AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Hei Har ei som begynner i 7. klasse. Hun gruer seg til å starte, og ikke pga det sosiale, men det å lese høyt i klassen, spesielt i engelsk. Siste halve året i 6. trinn hadde hun noe økt fravær pga hun grudde seg til presentasjon, bli spurt om å lese høyt osv. Hun hadde en presentasjon på norsk hun grudde seg veldig til, men hun måtte holde den, og det gikk bra.(selv om hun opplevde å bli rød, klam og fortet seg igjennom presentasjonen). Jeg har prøvd å forklare at vi må snakke med lærer, at flere i klassen nok gruer seg til det samme og at vi må øve på språk og det å lese høyt. Noen med andre gode tips? Orker ikke et skoleår der vi foreldre må «tvinge» barnet på skolen, en som ikke vil gå itilfelle man må lese høyt. Det sliter også på oss foreldre hvis vi må ta «kamper» om morgen rundt dette. Vi foreldre sier at man skal på skolen, hvis man ikke er syk. Anonymkode: 5d09b...0b4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Kan hun trene på det hjemme? Først lese høyt foran dere, dermed foran f.eks tanter og onkler, evt venniner osv. Hun kan bestemme hvem, hvor mange og i hvilken rekkefølge. Starte med de som hun synes det er enklest å lese høyt for og så gradvis gjøre det vanskeligere. Anonymkode: 49557...09e 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Snakk med lærer om dette. Alle elever har rett til tilpasset opplæring på alle plan. Som lærer hadde jeg en gang en elev i femte klasse som aldri hadde lest høyt for klassen sin. Jeg kom som ny kontaktlærer inn i klassen. Da delte jeg inn klassen i to. Tok med meg halve klassen, (de elevene jeg visste ikke ville erte..) og for første gang leste han høyt for disse elevene. Snart leste han høyt for hele klassen. Jeg visste jo at han egentlig kunne lese denne eleven, han var bare så redd. Men uansett, å lese for færre elever i starten er alltid en bedre begynnelse enn å starte med hele klassen. Når det gjelder presentasjoner kan det også ordnes på flere vis. Foran halve klassen, eller bare læreren helt i starten. Slik fikk min sønn ordnet det da han var redd for presentasjoner i sin barndom. Etterhvert fikset han presentasjonene uten for mye angst. Men ingen barn skal ligge å grue seg med angst om kvelden for å gå på skolen fordi de ike får det di har krav på etter skoleloven. Stå på og minn læreren på at eleven har rett til tilpasset opplæring både når det gjelder hvordan han har det psykisk og hvor han ligger an faglig sett. Lykke til og ikke gi deg! Om ikke lærer hører går du høyere opp. Anonymkode: 7b5a9...957 7 4 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med lærer om dette. Alle elever har rett til tilpasset opplæring på alle plan. Som lærer hadde jeg en gang en elev i femte klasse som aldri hadde lest høyt for klassen sin. Jeg kom som ny kontaktlærer inn i klassen. Da delte jeg inn klassen i to. Tok med meg halve klassen, (de elevene jeg visste ikke ville erte..) og for første gang leste han høyt for disse elevene. Snart leste han høyt for hele klassen. Jeg visste jo at han egentlig kunne lese denne eleven, han var bare så redd. Men uansett, å lese for færre elever i starten er alltid en bedre begynnelse enn å starte med hele klassen. Når det gjelder presentasjoner kan det også ordnes på flere vis. Foran halve klassen, eller bare læreren helt i starten. Slik fikk min sønn ordnet det da han var redd for presentasjoner i sin barndom. Etterhvert fikset han presentasjonene uten for mye angst. Men ingen barn skal ligge å grue seg med angst om kvelden for å gå på skolen fordi de ike får det di har krav på etter skoleloven. Stå på og minn læreren på at eleven har rett til tilpasset opplæring både når det gjelder hvordan han har det psykisk og hvor han ligger an faglig sett. Lykke til og ikke gi deg! Om ikke lærer hører går du høyere opp. Anonymkode: 7b5a9...957 Ikke får det de har- Skulle det stå Anonymkode: 7b5a9...957
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei Har ei som begynner i 7. klasse. Hun gruer seg til å starte, og ikke pga det sosiale, men det å lese høyt i klassen, spesielt i engelsk. Siste halve året i 6. trinn hadde hun noe økt fravær pga hun grudde seg til presentasjon, bli spurt om å lese høyt osv. Hun hadde en presentasjon på norsk hun grudde seg veldig til, men hun måtte holde den, og det gikk bra.(selv om hun opplevde å bli rød, klam og fortet seg igjennom presentasjonen). Jeg har prøvd å forklare at vi må snakke med lærer, at flere i klassen nok gruer seg til det samme og at vi må øve på språk og det å lese høyt. Noen med andre gode tips? Orker ikke et skoleår der vi foreldre må «tvinge» barnet på skolen, en som ikke vil gå itilfelle man må lese høyt. Det sliter også på oss foreldre hvis vi må ta «kamper» om morgen rundt dette. Vi foreldre sier at man skal på skolen, hvis man ikke er syk. Anonymkode: 5d09b...0b4 Man sier at alle gruer seg, og sånn er det bare Anonymkode: 79351...89a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Dere må øve med henne hjemme. Ikke bare si at hun skal øve seg, men sitte sammen med henne og øve. Selv 5 minutter om dagen gjør en forskjell. Anonymkode: 8ff08...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Burde nok ikke latt henne slippe i starten, tror jeg. Nå har hun jo lært og fått oppleve at det bare er å trekke seg unna. Det beste er å bli eksponert for det man er litt redd for. Dessverre. Anonymkode: 9834a...0b8 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakk med lærer om dette. Alle elever har rett til tilpasset opplæring på alle plan. Som lærer hadde jeg en gang en elev i femte klasse som aldri hadde lest høyt for klassen sin. Jeg kom som ny kontaktlærer inn i klassen. Da delte jeg inn klassen i to. Tok med meg halve klassen, (de elevene jeg visste ikke ville erte..) og for første gang leste han høyt for disse elevene. Snart leste han høyt for hele klassen. Jeg visste jo at han egentlig kunne lese denne eleven, han var bare så redd. Men uansett, å lese for færre elever i starten er alltid en bedre begynnelse enn å starte med hele klassen. Når det gjelder presentasjoner kan det også ordnes på flere vis. Foran halve klassen, eller bare læreren helt i starten. Slik fikk min sønn ordnet det da han var redd for presentasjoner i sin barndom. Etterhvert fikset han presentasjonene uten for mye angst. Men ingen barn skal ligge å grue seg med angst om kvelden for å gå på skolen fordi de ike får det di har krav på etter skoleloven. Stå på og minn læreren på at eleven har rett til tilpasset opplæring både når det gjelder hvordan han har det psykisk og hvor han ligger an faglig sett. Lykke til og ikke gi deg! Om ikke lærer hører går du høyere opp. Anonymkode: 7b5a9...957 Flere skulle hatt lærere som deg! Jeg hadde samme problem som ts sitt barn. Jeg deltok alltid i timene og presentasjoner. Men siden jeg grudde meg så fælt, så lærte jeg faktisk ingenting. Det var om å gjøre å bare bli ferdig uten å lære. Jeg brukte mye tid hjemme i forkant på å grue meg, og ble veldig sliten av det. Et par ting jeg syns var bedre, var når vi ble delt i grupper på fire og skulle legge frem noe. Eller svare på ulike spørsmål vi selv hadde skrevet ned i forkant. Var også bedre å presenterte i gruppe (feks ok om lærer deler inn så eleven kommer på gruppe med noen hun er trygg på). Da ble inndelingen kortere. Lettere å bli god på/øve når man skal presentere 2 minutter i stedet for 5-10 minutter. Det å snakke høyt foran andre er viktig, men jeg forstår ikke at det er SÅ viktig at alle skal kunne holde en presentasjon på 15-30min alene. Det er ikke slik at man må det i alle yrker. Det man bør klare, er å ta opp ting/svare på spørsmål/diskutere i en større gruppe, men uten å være midtpunktet. Feks slik møter foregår. Anonymkode: 87c4a...842 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Som lærer lar jeg nesten bare de som melder seg frivillig lese høyt for alle. De lærer mye mer (og får lest mye mer) om de leser to og to, eller i små grupper. Lar også elevene mine i blant levere innleste tekster. Snakk med læreren. Vi er ikke tankelesere. Anonymkode: 8bfe5...2c5 1 2
Hactar Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man sier at alle gruer seg, og sånn er det bare Anonymkode: 79351...89a Ikke alle gruer seg like mye, og her er barnet så redd at hun vegrer seg for å gå på skolen i tilfelle hun blir bedt om å lese høyt. Hun har holdt presentasjon, og sett utenfra gikk det «fint», men det høres ut som jenta ikke opplevde mestring, men at opplevelsen bare styrket angsten. Jeg synes læreren over her, (anonym ..957), hadde en konstruktiv fremgangsmåte. Målet må være at hun får lese høyt i en setting hvor hun presses litt, men opplever mestring, om det er med bare lærer eller en liten gruppe elever i starten. Dere foreldre bør være tydelige med skolen om at datteren deres viser tegn til skolevegring, og om slik tilpasning er alt som skal til for at hun går på skolen uten angst, er det relativt liten innsats for å forebygge et potensielt omfattende problem. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Det med å la barnet få slippe alt det gruer seg for er grunnen til at det er oppvokst en generasjon av aspeløv. Når barnet gruer seg må man bistå i å skape mestring, ikke bistår i å slippe det som er ubehagelig. Øv på høytlesing hjemme, kanskje har hun en venninne hun kan øve seg sammen med? Hør med læreren om de kan ha presentasjoner to og to, så tar man litt av støyten og kan øve på fritiden. Hun må regne med å snakke foran folk hele utdanningsløpet, og som regel også i arbeidslivet. Anonymkode: b7bdd...3fa 3
MiominMio Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Snakk med lærer. Hos oss begynte de først kun for lærer og så i små grupper
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Flere skulle hatt lærere som deg! Jeg hadde samme problem som ts sitt barn. Jeg deltok alltid i timene og presentasjoner. Men siden jeg grudde meg så fælt, så lærte jeg faktisk ingenting. Det var om å gjøre å bare bli ferdig uten å lære. Jeg brukte mye tid hjemme i forkant på å grue meg, og ble veldig sliten av det. Et par ting jeg syns var bedre, var når vi ble delt i grupper på fire og skulle legge frem noe. Eller svare på ulike spørsmål vi selv hadde skrevet ned i forkant. Var også bedre å presenterte i gruppe (feks ok om lærer deler inn så eleven kommer på gruppe med noen hun er trygg på). Da ble inndelingen kortere. Lettere å bli god på/øve når man skal presentere 2 minutter i stedet for 5-10 minutter. Det å snakke høyt foran andre er viktig, men jeg forstår ikke at det er SÅ viktig at alle skal kunne holde en presentasjon på 15-30min alene. Det er ikke slik at man må det i alle yrker. Det man bør klare, er å ta opp ting/svare på spørsmål/diskutere i en større gruppe, men uten å være midtpunktet. Feks slik møter foregår. Anonymkode: 87c4a...842 Man trenger ikke Pytagoras i alle yrker heller, men sånn er faktisk skolen lagt opp. Anonymkode: 79351...89a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 Avtal med lærer der hun leser kun det hun er forberedt på og har øvd på. Kjenner meg igjen i datteren din. Måtte alltid på do jeg når det var min tur til å lese engelsk. Anonymkode: 220de...f01
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan hun trene på det hjemme? Først lese høyt foran dere, dermed foran f.eks tanter og onkler, evt venniner osv. Hun kan bestemme hvem, hvor mange og i hvilken rekkefølge. Starte med de som hun synes det er enklest å lese høyt for og så gradvis gjøre det vanskeligere. Anonymkode: 49557...09e Dette hjalp meg veldig. Min mor er psykolog og mens jeg leste høyt for familien stoppet hun meg innimellom og spurte meg: på en skala fra 0-10, hvor redd er du nå? Tallet gikk stadig ned for min del og det hjalp faktisk, slik at jeg kom meg gjennom det. Anonymkode: 2d0bb...686 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 Hvordan er leseferdighetene? Hvor er hun hen i sine leseutvikling? Har leseferdighetene blitt kartlagt? Hvis ikke, be skolen om å gjøre dette, for å sikre at hun f eks ikke har spesifikke lesevansker som går under radaren. Elever som vegrer seg for presentasjoner foran full klasse bør slippe dette. Vurdering av måloppnåelse i norsk muntlig kan innhentes på annet vis, f eks alene med lærer. Hilsen PP-rådgiver Anonymkode: a0f3a...a50
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 Ts her takk for mange gode råd og tanker. Jeg spurte min datter om vi kunne avtale at hun leste litt for meg hver dag, men hun sier; jeg tør ikke…jeg er ikke god….vil ikke at du skal høre på…. Huff! motivasjonen er ikke helt til stede, som jeg opplever som litt rart. Når det gjelder leseferdigheter; hun er veldig god i å lese norsk. Skårer høyt og bra. Tenkte å snakke med lærer om dette ved skolestart, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre? Hun kan ikke la være å gå på skolen de dagene hun skal ha engelsk! Anonymkode: 5d09b...0b4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ts her takk for mange gode råd og tanker. Jeg spurte min datter om vi kunne avtale at hun leste litt for meg hver dag, men hun sier; jeg tør ikke…jeg er ikke god….vil ikke at du skal høre på…. Huff! motivasjonen er ikke helt til stede, som jeg opplever som litt rart. Når det gjelder leseferdigheter; hun er veldig god i å lese norsk. Skårer høyt og bra. Tenkte å snakke med lærer om dette ved skolestart, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre? Hun kan ikke la være å gå på skolen de dagene hun skal ha engelsk! Anonymkode: 5d09b...0b4 Snakk med kontaktlærer og evt inspektør/rektor. Har hun skolevegringstendenser så bør det tas på alvor. Vurder å kople på PPT dersom det ikke bedrer seg med tilrettelegging. Anonymkode: a0f3a...a50
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man sier at alle gruer seg, og sånn er det bare Anonymkode: 79351...89a Nettopp. Barn, som voksne, må øve seg på å tåle, takle og stå i litt ubehag. Anonymkode: 6f901...21e 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spurte min datter om vi kunne avtale at hun leste litt for meg hver dag, men hun sier; jeg tør ikke…jeg er ikke god….vil ikke at du skal høre på…. Anonymkode: 5d09b...0b4 Du må være mere assertorisk. Hun er dårlig til det, ergo skal hun øve seg. Sett deg ned og les sammen med henne. En setning ad gangen. Du leser først, så skal hun gjenta. Anonymkode: 8ff08...ff4 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå