Gå til innhold

Si ifra til leder at man skal på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva som er best å gjøre i denne situasjonen. Søkte på en stilling i går og fikk idag mail om at de skulle ha møte i ettermiddag og at jeg kanskje hørte fra dem da. Jeg trives i jobben min og ønsker gjerne å bruke lederen min som referanse. Kom tilbake fra ferie i går og har derfor ikke fått snakket med han enda. Selv om jeg kommer på intervju er det jo ikke gitt at jeg får jobben. Vil derfor ikke si ifra for tidlig, men samtidig ønsker jeg jo en åpen dialog. 
tips? 😊

Anonymkode: 76a43...062

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt nåværende leder som referanse. Men det kommer jo helt an på hvilket forhold dere har. 

Selv om lederen er grei, kan du risikere at han ikke tør å gi deg roller i prosjekter som skal vare litt frem i tid, siden han ikke vet om du kommer til å skifte jobb eller ei. Så du kan risikere at det får negative konsekvenser selv om du har verdens greieste leder. 

Jeg har brukt kolleger i stedet (som jeg vet jeg kan stole på at ikke forteller det videre). 

Anonymkode: 8997b...146

• Liker 1
Skrevet

Tenker at man ikke er tjent med å fortelle det.

• Liker 1
Skrevet

Det har variert hvor åpen jeg har vært og om jeg bruker lederen som referanse.  Kommer helt an på forholdet til lederen og årsaken til at man ønsker seg videre.   Samme gjelder kollegaer av meg. 

Jeg ville kanskje avventet til du blir kalt inn på intervju og de evt. spør etter referanser.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
pingeling skrev (10 minutter siden):

Jeg ville kanskje avventet til du blir kalt inn på intervju og de evt. spør etter referanser.  

Helt enig!

Anonymkode: bff69...71d

AnonymBruker
Skrevet
pingeling skrev (25 minutter siden):

Det har variert hvor åpen jeg har vært og om jeg bruker lederen som referanse.  Kommer helt an på forholdet til lederen og årsaken til at man ønsker seg videre.   Samme gjelder kollegaer av meg. 

Faren med å avvente er at man da må få fatt i folk, få spurt om de vil være referanse, og så få svar, før man kan oppgi referansen. Det kan gi et negativt inntrykk om de som skal intervjue må vente lenge på å få svar på referansene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Faren med å avvente er at man da må få fatt i folk, få spurt om de vil være referanse, og så få svar, før man kan oppgi referansen. Det kan gi et negativt inntrykk om de som skal intervjue må vente lenge på å få svar på referansene. 

De fleste får man tak i løpet av en dag.  Jeg har aldri opplevd det som et problem.   Er de interessert i å ansette deg så mister de ikke interessen fordi det går en dag.  

Har blitt spurt i intervjuer om referanser, og jeg har sagt at jeg ønsker å gi referansen beskjed først.  Har til dags dato aldri opplevd det som et problem eller at jeg ikke har fått jobb pga det.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar  😊 Har et godt forhold til leder og trives, så jeg tror jeg skal spille med åpne kort. 
fikk invitasjon til intervju rett etter jeg skrev dette innlegget! Det er allerede om tre dager. Ble bedt om å ta med referanser til intervjuet, så jeg har jo i grunn ikke noe annet valg enn å være ærlig med sjefen hvis jeg vil bruke han som referanse. I en tidligere jobb hvor jeg ikke trivdes så godt brukte jeg kolleger som referanse og det fungerte også fint. 

Anonymkode: 76a43...062

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke brukt nåværende leder hvis ikke det var snakk om nedbemanning. For meg virker det litt sosialt tilbakestående

ja det kan slå begge veier som i alle slags forhold hvis en viser tegn til å forlate skuta

Anonymkode: bf995...6b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vært åpen når jeg vurderer en annen vei videre. Har utelukkende positive erfaringer med det. Ofte tilbyr de endringer som gjør at jeg trives bedre og med det blir, eller økt lønn. Vil man videre blir prosessen støttet. Mange arbeidsplasser ønsker jo at tidligere ansatte er fornøyde med dem. Både fordi de da vil anbefale tjenestene, og stedet som arbeidsplass. Og innimellom kommer jo folk tilbake, om de slutter uten å mistrives. 

Om man er mer usikker så ville jeg gjort som noen berører over. At nåværende leder først brukes som referanse når du i praksis har fått stillingen, og dette kun er en formalitet. For det er veldig sjeldent det er referansen som velter søknadsprosessen. 

Anonymkode: 42e06...099

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vet ikke om dette er allerede er nevnt, men du kan jo også be om at referanser skal ringes dersom du er innstillt som nummer 1 eller 2 til jobben. Vet om flere som gjør det på denne måten. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...