AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 I vårt nabolag er det mange barn i tidlig skolealder. Disse leker kjempefint sammen som en gjeng, med ett unntak. Det er et barn i gruppen som har en veldig «splitt og hersk» holdning, som gjerne går ut på å prøve å holde en eller flere utenfor lek. Dette barnet er også ganske utspekulert og regelrett lyver eller finner på ting for å vende de andre barna mot hverandre. Nå har familien til dette barnet vært på sommerferie, og det har vært noen fantastiske uker i sommer hvor alle de andre har lekt og kost seg sammen.. nå har de vært tilbake noen få dager, og sirkuset er igang igjen… flere voksne har forsøkt å snakke med barnet og fortalt både hyggelig og litt strengere at «sånn oppfører man seg ikke» «alle må leke sammen når dere er ute» osv men til ingen nytte.. foreldrene har dessverre en litt slapp holdning til å følge opp barnas lek, så de griper aldri inn selv hvordan kan vi ta opp dette med barnet det gjelder slik at ingen andre blir holdt utenfor eller gjort til syndebukk for noe som ikke er sant? Anonymkode: 64c84...b3b 1
ostekaker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 (endret) Jeg hadde vurdert å flytte. Endret 9. august 2022 av ostekaker 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Det beste er jo om de andre barna selv regulerer dette. At de setter barnet ned og sier «slutter du ikke så gidder vi ikke leke med deg» er 100 ganger mer effektivt enn om dere voksne kommer med tomme trusler. Lær barna å si «sånt kan du ikke si om x, da får du ikke være med» heller enn å tro på løgn gjentatte ganger. Vi hadde et sånt barn her og. Det endte med at barnet satt alene mens de andre lekte. Jeg vil tro det er en utviklingsforstyrrelse eller personlighetsforstyrrelse inne i bildet, men det må jo foreldre følge opp. I valget mellom å oppføre seg og å gå hjem valgte barnet alltid å gå. Anonymkode: 94ad8...991 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Du må huske på at de fleste mennesker i utgangspunktet er lite empatiske. Så er ''problemet'' større for ditt barn, enn for andres, så ikke anta at de får med seg hva som skjer. Har vært i lignende situasjoner tidligere, både når mitt eget barn og andres, min erfaring er at mange andre foreldre ikke ser hva som skjer rett foran de. Anonymkode: 66a03...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 ostekaker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde vurdert å flytte. Da tar du ting fryktelig tungt om dette er grunn til å flytte😂 Anonymkode: 64c84...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må huske på at de fleste mennesker i utgangspunktet er lite empatiske. Så er ''problemet'' større for ditt barn, enn for andres, så ikke anta at de får med seg hva som skjer. Har vært i lignende situasjoner tidligere, både når mitt eget barn og andres, min erfaring er at mange andre foreldre ikke ser hva som skjer rett foran de. Anonymkode: 66a03...4b0 Dessverre veldig sant! I dette tilfelle gjelder det jo flere enn mitt eget barn, og vi er flere voksne som reagerer.. men er nok som du sier at enkelte tenker at «så lenge det ikke plager mitt barn får det bare være» ts Anonymkode: 64c84...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Eller at man vet hvor skadelig det kan være for barnet og familien. Anonymkode: 6d63d...c03
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det beste er jo om de andre barna selv regulerer dette. At de setter barnet ned og sier «slutter du ikke så gidder vi ikke leke med deg» er 100 ganger mer effektivt enn om dere voksne kommer med tomme trusler. Lær barna å si «sånt kan du ikke si om x, da får du ikke være med» heller enn å tro på løgn gjentatte ganger. Vi hadde et sånt barn her og. Det endte med at barnet satt alene mens de andre lekte. Jeg vil tro det er en utviklingsforstyrrelse eller personlighetsforstyrrelse inne i bildet, men det må jo foreldre følge opp. I valget mellom å oppføre seg og å gå hjem valgte barnet alltid å gå. Anonymkode: 94ad8...991 Selvfølgelig hadde det vært det beste! Men ikke alltid like lett for såpass «små» barn å sette seg ned å ta en rasjonell prat på den måten.. ting skjer veldig i øyeblikket i den alderen Her skulle selvfølgelig foreldrene til barnet det gjelder kommer på banen og lært folkeskikk.. men det skjer neppe Anonymkode: 64c84...b3b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller at man vet hvor skadelig det kan være for barnet og familien. Anonymkode: 6d63d...c03 Hva er skadelig her? Og hvorfor? bortsett fra amper stemning barna i mellom tror jeg ingen tar permanent skade av situasjonen! Er ikke grov mobbing det er snakk om Anonymkode: 64c84...b3b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Jeg ville gitt grei beskjed til foreldrene til dette barnet at det lager problemer, fortalt om hvordan de andre barna lekte mens de var bortreist, og bedt de ta aktivt ansvar for å holde oppsyn med deres barn oppførsel slik at dere skal slippe å måtte holde det barnet ute fra felleslek. Men vær klar på at oppførselen er uakseptabel. Anonymkode: 3fa19...fea 1
ostekaker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må huske på at de fleste mennesker i utgangspunktet er lite empatiske. Så er ''problemet'' større for ditt barn, enn for andres, så ikke anta at de får med seg hva som skjer. Har vært i lignende situasjoner tidligere, både når mitt eget barn og andres, min erfaring er at mange andre foreldre ikke ser hva som skjer rett foran de. Anonymkode: 66a03...4b0 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dessverre veldig sant! I dette tilfelle gjelder det jo flere enn mitt eget barn, og vi er flere voksne som reagerer.. men er nok som du sier at enkelte tenker at «så lenge det ikke plager mitt barn får det bare være» ts Anonymkode: 64c84...b3b Nemlig. Jeg hadde faktisk vurdert å flytte. Spesielt hvis det går direkte spesielt på akkurat ditt barn. Foreldre kommer ikke til å bry seg eller blande seg.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er skadelig her? Og hvorfor? bortsett fra amper stemning barna i mellom tror jeg ingen tar permanent skade av situasjonen! Er ikke grov mobbing det er snakk om Anonymkode: 64c84...b3b Jo, det er det. Anonymkode: 6d63d...c03 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Og du... Jeg synes du kan være litt hyggeligere mot de som velger å svare i tråden din for hjelpe deg. Anonymkode: 6d63d...c03 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I vårt nabolag er det mange barn i tidlig skolealder. Disse leker kjempefint sammen som en gjeng, med ett unntak. Det er et barn i gruppen som har en veldig «splitt og hersk» holdning, som gjerne går ut på å prøve å holde en eller flere utenfor lek. Dette barnet er også ganske utspekulert og regelrett lyver eller finner på ting for å vende de andre barna mot hverandre. Nå har familien til dette barnet vært på sommerferie, og det har vært noen fantastiske uker i sommer hvor alle de andre har lekt og kost seg sammen.. nå har de vært tilbake noen få dager, og sirkuset er igang igjen… flere voksne har forsøkt å snakke med barnet og fortalt både hyggelig og litt strengere at «sånn oppfører man seg ikke» «alle må leke sammen når dere er ute» osv men til ingen nytte.. foreldrene har dessverre en litt slapp holdning til å følge opp barnas lek, så de griper aldri inn selv hvordan kan vi ta opp dette med barnet det gjelder slik at ingen andre blir holdt utenfor eller gjort til syndebukk for noe som ikke er sant? Anonymkode: 64c84...b3b Her er det sånn og . Sommeren gikk fint, ale lekte fint sammen. Både 2,3 og 10. Men så kommer denne ene og ødelegger. I tilegg får du foreldre på tlf eller døren for han er jo så uskyldig! Eller meldinger fra lærere når skolen begynner igjen! Stakkars liten, ingen ser hvor utspekulærte enkelte er.. Anonymkode: abfe5...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå