Gå til innhold

Insektstikk nå ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på hjelp herfra!!

Min sønn på 8 år har fått noen stikk ca 6-8 stk. rundt forbi på kroppen, han har ikke spist noe "uvanlig" og heller ikke oppholdt seg på andre steder enn han pleier - i går morges stod han opp med dette jeg syns ligner på stikk - de klør volsomt!

Inatt våknet han og gråt pga. kløe.

Det skal sies at han reagere litt mer volsomt enn meg/andre på stikk, hovner mer opp og får relativt store "stikk".

Vi bor i Stavanger - ikke mer mygg igjen som jeg vet om.... noen råd om hva dette kan være???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere katt som ligger i sengen? Eller lufter du dyner ute? Det høres ut som fuglelopper. Plagsomt, men absolutt ikke farlig. De stikke og suger litt blod av mennesker, men de kan ikke formere seg på denne føden.

Rist sengetøyet godt og støvsug grundig. Smør Xylocain eller Eurax på stikkene, så tenker jeg du er ferdig med det!

Gjest Madeline
Skrevet

Enig med Brunhilde. Stikkene er sansynligvis fra fuglelopper.

Skrevet

oki, trodde ikke det var fuglelopper nå?

Vi har katt men den ligger ikke i senga hans, og sengetøyet er skiftet :)

Skrevet

Det kan være fuglelopper ennå. Fikk selv et stikk (og så en loppe) for ikke lenge siden (vi har katt). Ltt avhengig av hvor dere bor selvsagt, men hvis katten har mulighet for å komme seg inn i uthus o.l hvor det kan være reir og det ikke er frost kan det alltids bli med lopper.

Skrevet

Vi bor på indre Østland og jeg har fått flere stikk. Ligner på myggestikk og klør som bare #¤%&!!!

Skrevet

det er ingen av dere som har akvarium og forer med mygglarver vel ?

Skrevet

Høyst sannsynlig fuglelopper hvis dere bor landlig til! Det har tross alt vært en mild høst. Har fått stikk på sen høst/tidlig vår mange ganger! Er ikke allergisk mot noe som helst, men disse kan være ille! Fuglelopper tåler mange titalls minusgrader over lang tid (Har sjekket med lege og "Folkehelsa"), så det eneste som hjelper er å kokvaske sengetøyet. Har han/dere et gammelt fuglereir i nærheten av soveromsvinduet, må dette fjernes. Ferdes han i skogen i fritid/lek, kan du bare ta av yttertøyet med en gang han kommer inn og vaske det som vanlig.

Hvis han ferdes i skogen kan det også være det vi her på Østlandet i hvert fall, kaller "hjortelusflue". Et insekt som ikke er farlig for mennesker, men som lar seg "falle ned på" hva som helst. Den flyr dit den tror den skal, men mister vingene umiddelbart etter landing. Som navnet tilsier kan den kun legge eggene sine på/i hjortedyr, men den forsøker seg også på mennesker. Selv merker jeg ingenting til bittene, men jeg kjenner flere andre som gjør. Uansett er den helt ufarlig! Eggene kan rett og slett ikke hverken utvikle seg eller gjøre noen skade i menneskeblod så vidt jeg vet.

Skrevet

Jeg har ikke akvarium. Og det er nesten ingen trær her. Hvordan får man da fuglelopper?

Skrevet

Setter min lit til at det var fulgelopper da, du kan si vi bor både landlig og sentralt :)

Og katten kan ligge i fjøs, så da kommer det nok fra noe sånn - i natt har sønnen sovet godt uten og klø :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...