AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 https://www.dagen.no/nyheter/ingen-vet-prisen-pa-10-000-skilsmisser/ Hvorfor skal de som holder saman vere med å finansiere dem som velger samlivsbrudd igjennom eit nettverk av ulike økonomiske støtteordninger fra NAV. ? Burde det ikkje vera på tide å heller begynne å premiere økomomisk dem som holder saman. ? De aller fleste samlivsbrudd har sin pris, og ingen vet idag de eksakte kostnader for den enkelte, og storsamfunnet. Kanskje en innskjerpelse av de ulike økonomiske støtteordninger hadde vert en bidragsyter til å legge lista høyere for samlivsbrudd. Velger man å inngå samliv ,og få barn må ein også i langt større grad ta de økonomiske konsekvenser av sine valg å bryte ut av samlivet. Anonymkode: 7fe2e...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Hmm. Blir ikke gifte allerede preimert mtp. skatt og sånt? Anonymkode: 39a3f...a30 7 2
ekkoet Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Men ville det hjelpe? Dersom jeg har lyst til å gå fra konen ville ikke det motivere meg om jeg fikk 10 000 for å bli - dersom jeg uansett ikke ville gått fra familien hadde jeg bare tatt i mot pengene uten at det ble noe bedring i samfunnet av den grunn. En annen ting er at det er 2 parter i et samliv - skal man straffe begge selv om den ene er en konemishandler? Eller hva hvis det var ensidig utroskap? 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 ekkoet skrev (4 minutter siden): Men ville det hjelpe? Dersom jeg har lyst til å gå fra konen ville ikke det motivere meg om jeg fikk 10 000 for å bli - dersom jeg uansett ikke ville gått fra familien hadde jeg bare tatt i mot pengene uten at det ble noe bedring i samfunnet av den grunn. En annen ting er at det er 2 parter i et samliv - skal man straffe begge selv om den ene er en konemishandler? Eller hva hvis det var ensidig utroskap? Ja, i en del tilfeller vil det være problematisk å gjøre det vanskeligere å gå. Anonymkode: 39a3f...a30
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 ekkoet skrev (1 minutt siden): Men ville det hjelpe? Dersom jeg har lyst til å gå fra konen ville ikke det motivere meg om jeg fikk 10 000 for å bli - dersom jeg uansett ikke ville gått fra familien hadde jeg bare tatt i mot pengene uten at det ble noe bedring i samfunnet av den grunn. En annen ting er at det er 2 parter i et samliv - skal man straffe begge selv om den ene er en konemishandler? Eller hva hvis det var ensidig utroskap? Det handler ikkje om å straffe noen for deres valg om å avslutte eit samliv ,men at det er på tide å sjå på dei ulike økonomiske støttordninger ved samlivsbrudd. Anonymkode: 7fe2e...5eb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Det er ikke spesielt lukrativt å være alene altså, så jeg tenker allerede at de som holder sammen har det mye bedre økonomisk sett. Anonymkode: 042e8...062 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Nei premeier de som velger det beste for seg og sine barn i stedet for å følge en oppdiktet kristen fasit. Anonymkode: 414af...a6d 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Så barn skal vokse opp med foreldre som holder sammen til en hver pris? Hva vil det føre til i økte konstnader for psykriatrien på sikt tror du? Anonymkode: 0dd6f...68e 2 1
Nymerïa Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler ikkje om å straffe noen for deres valg om å avslutte eit samliv ,men at det er på tide å sjå på dei ulike økonomiske støttordninger ved samlivsbrudd. Anonymkode: 7fe2e...5eb La meg først si at jeg aner ikke hvilken bruker du er. Det er overhodet ikke noe spesielt med måten du skriver på. Så til HI, artikkelen du refererer til nevner ikke støtteordninger spesielt. Personene som intervjues snakker mer om indirekte kostnader som at man har sykedager ifbm med brudd og at folk har dårligere økonomi etterpå. Det er vel ikke så vanvittig mange støtteordninger at det er lukurativt å skille seg. I tillegg blir jo samboende premiert i forhold til enslige. Det er mye mer økonomisk å være to voksne i husholdningen enn en. Man trenger strengt tatt ikke spesielt større bolig og man bruker ikke veldig mye mer strøm. Jeg er gift selv men har ingen problemer med at enslige får noen fordeler. Jeg tror ikke de kommer bedre ut totalt sett. 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Ingen vet kostnaden på å vokse opp i et ustabilt konfliktfylt hjem som holder sammen til en hver pris heller. Anonymkode: 68e3a...dc3 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Synes det ofte blir fremstilt som at par velger å gå fra hverandre. Ikke alltid det er et "vi" her gitt. Og det kan være jævlig dyrt å bli alene med barn, selv om man har både utdannelse og jobb. Noen mister også jobben, blir syke eller sliter med å få fast jobb. Anonymkode: b5950...861 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det handler ikkje om å straffe noen for deres valg om å avslutte eit samliv ,men at det er på tide å sjå på dei ulike økonomiske støttordninger ved samlivsbrudd. Anonymkode: 7fe2e...5eb Ikke alle har valgt brudd, bli syke eller miste jobben! Anonymkode: b5950...861 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei premeier de som velger det beste for seg og sine barn i stedet for å følge en oppdiktet kristen fasit. Anonymkode: 414af...a6d Pussig holdning ! Anonymkode: 7fe2e...5eb
ekkoet Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det handler ikkje om å straffe noen for deres valg om å avslutte eit samliv ,men at det er på tide å sjå på dei ulike økonomiske støttordninger ved samlivsbrudd. Anonymkode: 7fe2e...5eb Hvilke økonomiske støtteordninger tenker du på da, og hva kan gjøres? (spør fordi jeg ikke kan så mye om emnet)
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 NymeriaRhoynar skrev (9 minutter siden): La meg først si at jeg aner ikke hvilken bruker du er. Det er overhodet ikke noe spesielt med måten du skriver på. 😆 Anonymkode: 39a3f...a30 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 NymeriaRhoynar skrev (8 minutter siden): La meg først si at jeg aner ikke hvilken bruker du er. Det er overhodet ikke noe spesielt med måten du skriver på. Så til HI, artikkelen du refererer til nevner ikke støtteordninger spesielt. Personene som intervjues snakker mer om indirekte kostnader som at man har sykedager ifbm med brudd og at folk har dårligere økonomi etterpå. Det er vel ikke så vanvittig mange støtteordninger at det er lukurativt å skille seg. I tillegg blir jo samboende premiert i forhold til enslige. Det er mye mer økonomisk å være to voksne i husholdningen enn en. Man trenger strengt tatt ikke spesielt større bolig og man bruker ikke veldig mye mer strøm. Jeg er gift selv men har ingen problemer med at enslige får noen fordeler. Jeg tror ikke de kommer bedre ut totalt sett. Ja, det er sjølvsagt bedre økonomisk for samfunnet at 2 deler bolig til fordel for bare 1. Det er langt bedre for barn som vokser opp at de har 1 hjem isteden for 2. Mange økonomiske støtteordninger i NAV er vel i stor grad målrettet mot barn ved samlivsbrudd. ? Det koster å bygge boliger i Norge, og hva hadde kostandene blitt om alle skulle ha hver sin bolig ? Anonymkode: 7fe2e...5eb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 Samtidig straffe dem som velger å få barn alene også, bruke det som premiepenger til de andre? Anonymkode: 5fc2f...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Nei, det er ingen prestasjon å holde sammen. Anonymkode: ebd96...36e 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er sjølvsagt bedre økonomisk for samfunnet at 2 deler bolig til fordel for bare 1. Det er langt bedre for barn som vokser opp at de har 1 hjem isteden for 2. Mange økonomiske støtteordninger i NAV er vel i stor grad målrettet mot barn ved samlivsbrudd. ? Det koster å bygge boliger i Norge, og hva hadde kostandene blitt om alle skulle ha hver sin bolig ? Anonymkode: 7fe2e...5eb Det er mange som deler bolig, ikke alle av de som deler bolig er gift. Feks studenter eller venner deler bolig, eller folk bor med søsken/voksne barn. Og iblant er folk gift, men deler ikke bolig (særboere). Det kan være ulike grunner til det. Feks jobbhensyn, sykdom eller personlighet. Anonymkode: b562f...350
AprilLudgate Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Om du har en 20 mill + liggende tar jeg dem gjerne altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå