Gå til innhold

Måtehold eller avhold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva funker for deg?

For meg tror jeg det er bedre å la være enn å ta bare litt. Jeg klarer sjeldent å gi meg etter én bit, ett lite stykke. 

Måtehold er lett for noen. Spis alt du liker men litt mindre. Moren min er sånn, hun bare spiser en brødskive mindre og tar et mindre kakestykke, så regulerer det seg. Det har jeg aldri fått til å fungere. Men dropper jeg det helt så slutter det å friste så mye, etter hvert er det liksom ikke et alternativ engang.

Anonymkode: 8a87f...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Måtehold er best for meg. Jeg hadde for det første ikke trivdes med avhold, da mat og drikke er noe jeg liker veldig godt. Jeg er litt hedonistisk og vil nyte de dagene jeg har på kloen. For det andre så hadde jeg nok gått på en stor smell med en gang hvis jeg ikke kunne unnet meg noe og heller overspist.

Anonymkode: 985b0...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtehold var vanskelig da jeg skulle ned i vekt, så da droppet jeg det gjerne helt. Nå er det 8 år siden og jeg måtte rett og slett lære meg måtehold. Kjedelig med et liv uten sjokolade og kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avhold. Jeg klarer ikke "bare litt". Suget blir trigget noe så voldsomt om jeg først tar en bit sjokolade, en liten chips, osv. Det er så ille at jeg får helt hjertebank og småpanikk om jeg prøver å ikke ta mer. 

Så for meg fungerer det mye bedre å ikke ta noe. Å begrense anledningene heller enn mengdene. Snop er bare lørdag, men da spiser jeg det jeg vil. Boller og kaker bugner det av på jobben, men jeg spiser bare av det om det er for å feire en av kollegaene på mitt team (vi er bare fem på teamet, så ikke så mange ganger i året det blir). osv. 

Jeg har prøvd dette med at om man tar litt sjokolade hver dag, så skal man etter hvert miste suget siden man da vet at man får det hver dag, og det blir ikke forbuden frukt, osv. Men det fungerer overhodet ikke for meg. 

Anonymkode: 7d43c...3c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før klarte jeg ikke måtehold. det krever veldig kontroll, spesielt i starten hvis man ikke er vant til det. Men etter hvert er det uabsolutt det beste som fungerer for meg. Tror for de fleste hvis de klarer det i en periode før man blir vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enten eller. 

Men jeg er det samme andre veien også, kan fint trene hardt tre dager i uka for så å overspise de tre andre dagene. 

Sånn holder jeg formen og vekta. Trener for å kunne overspise 🙈

Anonymkode: 66880...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (2 timer siden):

Alt med måte, funker for meg. Overspise har jeg aldri klart. 

Da er du heldig. 

Skulle gjerne ønske at jeg klarte måtehold, men det er vanskelig. Det er lettere å holde meg helt unna de matvarene som trigger overspising enn å spise bare litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Avhold. Jeg klarer ikke "bare litt". Suget blir trigget noe så voldsomt om jeg først tar en bit sjokolade, en liten chips, osv. Det er så ille at jeg får helt hjertebank og småpanikk om jeg prøver å ikke ta mer. 

Så for meg fungerer det mye bedre å ikke ta noe. Å begrense anledningene heller enn mengdene. Snop er bare lørdag, men da spiser jeg det jeg vil. Boller og kaker bugner det av på jobben, men jeg spiser bare av det om det er for å feire en av kollegaene på mitt team (vi er bare fem på teamet, så ikke så mange ganger i året det blir). osv. 

Jeg har prøvd dette med at om man tar litt sjokolade hver dag, så skal man etter hvert miste suget siden man da vet at man får det hver dag, og det blir ikke forbuden frukt, osv. Men det fungerer overhodet ikke for meg. 

Anonymkode: 7d43c...3c8

Ja, det tipset hørte jeg på en podcast faktisk. At man skulle velge seg en ting som man er veldig glad i men som man ikke trigges til å overspise på. Så hun dama valgte veldig mørk sjokolade og tok da en rute hver eneste dag. Så da visste hun at hun skulle få littegranne kos den dagen og kunne lettere si nei til alt annet som lett gav sug. Verdt å prøve da, men passer nok ikke alle.

Anonymkode: 8a87f...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både og. Godteri og sukkerholdig brus måtte jeg ha helt avhold fra hjemme, men kunne fint takke ja på besøk. Dette var kun i starten av slankingen. Etter en måned var suget vekke og siden da har måte hold fungert for meg.

Anonymkode: fd616...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...