Gå til innhold

PTSD etter vanskelig samboerskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få PTSD etter vanskelig samboerskap? Etter ofte å bli satt i situasjoner der jeg måtte dekke over forsikringssvindel og være falskt alibi. Dette pågikk i 20 år. Nå er jeg kommet meg ut av forholdet, men gjenopplever dette besten hver natt. Følelsen av å bli satt i umenneskelige situasjoner. Drømmer at jeg må dekke over for hans kriminelle aktivitet. Grave ned døde kropper, politijakt, narkotika osv

Tør ikke nærme meg byen vi bodde i sammen pga angst, klarer ikke enkelte lukter(forbundet med han)  uten å bli fysisk dårlig.

kan jeg få en diagnose for dette? Eller er jeg i ferd med å bli gal?

Anonymkode: 935a7...5d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man få PTSD etter vanskelig samboerskap? Etter ofte å bli satt i situasjoner der jeg måtte dekke over forsikringssvindel og være falskt alibi. Dette pågikk i 20 år. Nå er jeg kommet meg ut av forholdet, men gjenopplever dette besten hver natt. Følelsen av å bli satt i umenneskelige situasjoner. Drømmer at jeg må dekke over for hans kriminelle aktivitet. Grave ned døde kropper, politijakt, narkotika osv

Tør ikke nærme meg byen vi bodde i sammen pga angst, klarer ikke enkelte lukter(forbundet med han)  uten å bli fysisk dårlig.

kan jeg få en diagnose for dette? Eller er jeg i ferd med å bli gal?

Hei. Vi kan ikke hjelpe deg med dette. Ta kontakt med legen din og få henvisning til psykolog. Har ptsd og mange ting som trigger. Som steder, ting,folk og lukter. Flashbacks, mareritt. Angst, unngår steder osv. Godt mulig du har fått det om det var mye traumatisk. Men søk hjelp så får du svar :) Og en ting, bytt psykolog om du ikke er fornøyd. En god en har alt og si! Jeg byttet 8 ganger før jeg ble fornøyd. 

Anonymkode: 9f526...cee

AnonymBruker
Skrevet

En må igjennom en utredning fra en profesjonell som psykolog/psykriater for å få en diagnose. PTSD er en ganske omfattende diagnose med en del symptomer, og det er ikke noe andre mennesker på et nettsamfunn kan gjette seg til om du har eller ikke.

Det kan være du har det, det kan være du ikke har det men det kan ingen av oss vite. 

Anonymkode: 345f3...f99

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med overdrevne spenninger i kroppen, slitenhet osv etter mindre vanlige påkjenninger. Spesielt etter folk har vært irritert/ passive aggressive eller lignende. Ikke nødvendigvis rettet mot meg, men i samtale med meg i omtale av andre osv. Jeg tror det kommer av store belastninger med en sint/syk/kverulerende far og tidligere eks jeg har hatt. Har slitt med dette i mange år og selv om jeg ikke lar dette gå ut over mine nærmeste direkte (jeg er vennlig og positiv likevel) så går det ut over dem (og meg) på den måten at jeg tappes for energi og blir veldig passiv. Jeg tror det er en form for PTSD, men lurer på hvordan psykologen kan hjelpe meg. Jeg går til psykolog.

Noen som kjenner seg igjen og har blitt bedre med tiden?

Jeg sliter med dårlig pust og sterke spenninger pga dette.

Anonymkode: 5a393...be5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg sliter også med overdrevne spenninger i kroppen, slitenhet osv etter mindre vanlige påkjenninger. Spesielt etter folk har vært irritert/ passive aggressive eller lignende. Ikke nødvendigvis rettet mot meg, men i samtale med meg i omtale av andre osv. Jeg tror det kommer av store belastninger med en sint/syk/kverulerende far og tidligere eks jeg har hatt. Har slitt med dette i mange år og selv om jeg ikke lar dette gå ut over mine nærmeste direkte (jeg er vennlig og positiv likevel) så går det ut over dem (og meg) på den måten at jeg tappes for energi og blir veldig passiv. Jeg tror det er en form for PTSD, men lurer på hvordan psykologen kan hjelpe meg. Jeg går til psykolog.

Noen som kjenner seg igjen og har blitt bedre med tiden?

Jeg sliter med dårlig pust og sterke spenninger pga dette.

Anonymkode: 5a393...be5

Ts her

jeg går også til psykolog, men føler ikke noe hjelp. Dette tar over hverdagen min. Jeg blir fysisk syk av å kjenne lukter som kan minne om situasjoner. Fungerer ikke i jobb lengre. Ligger på en måte å halvsover hele natta, og har horrible mareritt om drap og forbrytelser jeg må dekke over. Føler meg aldri uthvilt, og bruker angstdempende/beroligende medisiner og antidepressiva.

jeg skulle ønske jeg kunne komme meg videre i livet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

jeg går også til psykolog, men føler ikke noe hjelp. Dette tar over hverdagen min. Jeg blir fysisk syk av å kjenne lukter som kan minne om situasjoner. Fungerer ikke i jobb lengre. Ligger på en måte å halvsover hele natta, og har horrible mareritt om drap og forbrytelser jeg må dekke over. Føler meg aldri uthvilt, og bruker angstdempende/beroligende medisiner og antidepressiva.

jeg skulle ønske jeg kunne komme meg videre i livet.

Spørre psyk om hen vil henvise til traumebehandling,og få informasjon om den behandlingen. Traumebehandling hjalp meg i tiden etter brudd 💜

Anonymkode: e5b38...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...