Gå til innhold

Omskolering gjennom Nav - dekkes skolebøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått omskolering via Nav på AAP. Dekker Nav skolebøkene? Jeg har sendt melding og spurt men de har ikke svart.

Anonymkode: a4aee...cf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellige stønader har forskjellige tilskuddsordninger, så hva slags stønad går du på? (Dagpenger, aap, tiltakspenger?) 

du vil nok ikke få tilskudd til å dekke alle bøker, det er også dette lånekassen er til for. Du kan søke begrenset lån om du kun trenger til bøker. 

Anonymkode: 1ea1c...39e

Skrevet

Du får dekket utgifter til bøker og transport (buss). Lånekassen støtter ikke omskolering via nav (nå regner jeg med du snakker om AMO kurs) dessverre. Har du fått innvilget «vanlig» omskolering som gjelder flere år, da kan du søke i lånekassen som vanlige studenter 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om tilleggsstønad. Om du er under AAP og fått utdanning som tiltak så vil du mest sannsynlig få noe til bøker. 

Anonymkode: 4bf0f...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nav har sagt tidligere at de dekker utdanning inntil 57000 (?) årlig og jeg lurer på om det dekker skolebøker i tillegg til prisen på skolen. Har fått beskjed om at bolig/overnatting dekkes ettersom at skolen er 2t unna. Hvis drivstoff /transport dekkes også er dette utmerket. Det er treårig bachelor på aap. Hilsen ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Nav har sagt tidligere at de dekker utdanning inntil 57000 (?) årlig og jeg lurer på om det dekker skolebøker i tillegg til prisen på skolen. Har fått beskjed om at bolig/overnatting dekkes ettersom at skolen er 2t unna. Hvis drivstoff /transport dekkes også er dette utmerket. Det er treårig bachelor på aap. Hilsen ts. 

Du har Lånekassen som du kan kombinere med AAP fra NAV. Du kan få noe stipend av de om du leser på inntektsgrensa Lånekassen har for trygd, blant annet som gjelder AAP og ufør.  

Trykk på "Trygd" til høyre i den menyen, så står det at du kan ha 299.385 kroner i trygd for året 2022, noe som betyr at hvis du låner penger for dette høstsemesteret 2022, så kan det bli noe stipend på deg. 

Da får du stipend om du låner for et semester per kalenderår.

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Men låner du for hele året, så får du ikke noe stipend. Da er alt lån, for da gjelder den grensa på 106.793 kr i trygd.

Anonymkode: d67af...866

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...