AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 I nærheten av der vi bor er det hvert år hester på sommerbeite. I år har det kommet opp skilt om at man ikke skal gå inn til de (da det er unghester), og at vi ikke skal gi hestene mat. Hestene er kontaktsøkende, og kommer bort til gjerdet når folk kommer bort. Vi har tidligere år pleid å gi de (ferskt) gress fra rett utenfor gjerdet. Jeg har tolket det nye skiltet slik at vi ikke skal gi hestene gulrot/sukkerbit og sånt, og vi har derfor gitt de gress også i år. Det er hyggelig for både voksne og barn å ha kontakt med hestene. Og som nevnt er hestene kontaktsøkende, og de ser ut til å like å få litt gress og en klapp. Men en dame mente vi ikke skulle gi gress til hestene. Hun har ikke tilknytning til hestene eller jordet. Men det fikk meg til å tenke på om jeg har tolket skiltet feil? Ja, jeg gir jo mat til hestene når jeg gir de gress. Men gresset som gror på den ene siden av gjerdet er «det samme» som på andre siden av gjerder. Så i mitt hode gir det ikke mening at vi ikke skal kunne plukke opp en tust med gress og gi til hestene. Derfor vil jeg høre om det er noen som eier hest eller driver med hest som kan opplyse meg om hva det betyr at hestene ikke skal mates. Hvis det er slik at vi ikke skal gi gress fra utsiden av gjerdet - hva er begrunnelsen? Jeg er åpen for at det kan være gode grunner til det som jeg ikke har tenkt på. Men da trengs det litt folkeopplysning rundt dette, for jeg er ikke den eneste som gir hestene gress. Anonymkode: 5dd16...cce
Populært innlegg HerKommerMummi Skrevet 9. august 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 9. august 2022 Ikke gi det mat betyr selvfølgelig også gress. 44 12
Chiubi Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Hvilken del av "Ikke mat hestene" er det du ikke skjønner? 38 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Hvorfor må dere absolutt gi de noe??? Holder det ikke med å klappe dem??? Dette er forferdelig irriterende som heste eier at folk ikke klarer å respektere det som står på sånne lapper. Vær så snill og respekter!!! Anonymkode: fc6ac...73d 23 6
Gjest Villfisker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 Kan dere ikke lese, eller har dere aldri lært å respektere andre?
Kratt_ Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men en dame mente vi ikke skulle gi gress til hestene. Hun har ikke tilknytning til hestene eller jordet. Men det fikk meg til å tenke på om jeg har tolket skiltet feil? Ja, jeg gir jo mat til hestene når jeg gir de gress. Men gresset som gror på den ene siden av gjerdet er «det samme» som på andre siden av gjerder. Så i mitt hode gir det ikke mening at vi ikke skal kunne plukke opp en tust med gress og gi til hestene. Hvis det er slik at vi ikke skal gi gress fra utsiden av gjerdet - hva er begrunnelsen? Jeg er åpen for at det kan være gode grunner til det som jeg ikke har tenkt på. Men da trengs det litt folkeopplysning rundt dette, for jeg er ikke den eneste som gir hestene gress. Anonymkode: 5dd16...cce Du tenker ikke at det er pga mennesker og ikke gresset at det er forbudt? 🤣 Endret 9. august 2022 av Kratt_ 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 HerKommerMummi skrev (2 minutter siden): Ikke gi det mat betyr selvfølgelig også gress. Chiubi skrev (1 minutt siden): Hvilken del av "Ikke mat hestene" er det du ikke skjønner? Fordi? Har dere hest? Den eneste grunnen til at en hest evt ikke kan spise gress er jo om den er forfangen eller noe sånt, men det argumentet utgår om den står på et beite med akkurat samme gress. Jeg har hatt hest ved populære turveier og tidligere, og satt opp skilt, men det var selvsagt for å unngå frukt, grønnsaker, sukker, brød og annet rart folk finner på å gi. Hadde tolket det likt som deg jeg TS, sunn fornuft liksom. Anonymkode: 124bb...32b 25 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Står det "ikke mat", så ikke mat.. Gress er mat, så å gi dem gress er å mate dem. Du trenger ikke vite hvorfor for å respektere skiltet. Anonymkode: 55c2d...eac 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Kratt_ skrev (2 minutter siden): Du tenker ikke at det er pga mennesker og ikke gresset at det er forbudt? 🤣 Det er nok ingen av delene, med all sannsynlighet for å hindre at de får alt mulig annet rart (ikke høy/gress/det de spiser store mengder av i døgnet og er laget for å fordøye). Anonymkode: 124bb...32b 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Jeg ser at det er flere som har svart, men ikke svart på hvorfor. Hva er grunnen til at de ikke kan få gress fra utsiden? Jeg trodde jeg fikk frem at jeg spør for å lære hvorfor. Og at det i såfall er lurt å opplyse andre også om hvorfor. Det er nå en gang slik at regler/forbud som ikke gir mening lettere blir brutt. Hvis noen kan gi meg en god grunn til hvorfor hesten ikke kan spise gresset som er en halvmeter utenfor gjerdet deres, og som kommer fra akkurat samme frø som det gresset hestene har innenfor gjerdet, så setter jeg pris på det. Anonymkode: 5dd16...cce 5 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi? Har dere hest? Den eneste grunnen til at en hest evt ikke kan spise gress er jo om den er forfangen eller noe sånt, men det argumentet utgår om den står på et beite med akkurat samme gress. Jeg har hatt hest ved populære turveier og tidligere, og satt opp skilt, men det var selvsagt for å unngå frukt, grønnsaker, sukker, brød og annet rart folk finner på å gi. Hadde tolket det likt som deg jeg TS, sunn fornuft liksom. Anonymkode: 124bb...32b Kanskje de er redd gresset utenfor gjerdet er sprøytet eller kontaminert på annen måte. Men man trenger altså ikke vite hvorfor for å respektere et skilt. På samme måte som at om når du tilbyr noen et kakestykke, og de svarer neitakk, så kan du da bare godta det, uten å spørre om de slanker seg. Anonymkode: 55c2d...eac 8 4
Apis Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I nærheten av der vi bor er det hvert år hester på sommerbeite. I år har det kommet opp skilt om at man ikke skal gå inn til de (da det er unghester), og at vi ikke skal gi hestene mat. Hestene er kontaktsøkende, og kommer bort til gjerdet når folk kommer bort. Vi har tidligere år pleid å gi de (ferskt) gress fra rett utenfor gjerdet. Jeg har tolket det nye skiltet slik at vi ikke skal gi hestene gulrot/sukkerbit og sånt, og vi har derfor gitt de gress også i år. Det er hyggelig for både voksne og barn å ha kontakt med hestene. Og som nevnt er hestene kontaktsøkende, og de ser ut til å like å få litt gress og en klapp. Men en dame mente vi ikke skulle gi gress til hestene. Hun har ikke tilknytning til hestene eller jordet. Men det fikk meg til å tenke på om jeg har tolket skiltet feil? Ja, jeg gir jo mat til hestene når jeg gir de gress. Men gresset som gror på den ene siden av gjerdet er «det samme» som på andre siden av gjerder. Så i mitt hode gir det ikke mening at vi ikke skal kunne plukke opp en tust med gress og gi til hestene. Derfor vil jeg høre om det er noen som eier hest eller driver med hest som kan opplyse meg om hva det betyr at hestene ikke skal mates. Hvis det er slik at vi ikke skal gi gress fra utsiden av gjerdet - hva er begrunnelsen? Jeg er åpen for at det kan være gode grunner til det som jeg ikke har tenkt på. Men da trengs det litt folkeopplysning rundt dette, for jeg er ikke den eneste som gir hestene gress. Anonymkode: 5dd16...cce Det er fordi hesteeier ønsker å ha kontroll på hva hestene spiser, vis hesten får i seg feil eller formye mat, kan de bli syke, feks bli forfangne 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser at det er flere som har svart, men ikke svart på hvorfor. Hva er grunnen til at de ikke kan få gress fra utsiden? Jeg trodde jeg fikk frem at jeg spør for å lære hvorfor. Og at det i såfall er lurt å opplyse andre også om hvorfor. Det er nå en gang slik at regler/forbud som ikke gir mening lettere blir brutt. Hvis noen kan gi meg en god grunn til hvorfor hesten ikke kan spise gresset som er en halvmeter utenfor gjerdet deres, og som kommer fra akkurat samme frø som det gresset hestene har innenfor gjerdet, så setter jeg pris på det. Anonymkode: 5dd16...cce Det er da ingen av oss som kan vite hva den som satt opp skiltet tenkte? Kanskje de er redd sprøytemidler/kontaminering av gresset utenfor inngjerdingen. Anonymkode: 55c2d...eac 5 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 Populært innlegg #14 Skrevet 9. august 2022 Hvis dette er unghester så vil jeg tippe det er fordi de ikke vil at hestene skal læres opp til å få mat fra hånden. Man kan da risikere å få en hest som går og napper ved stell, fordi den vil ha noe fra hånden. Så jeg tror det er det som er grunnen. Man lærer hesten en uvane. Anonymkode: 0a82f...e68 46 18
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Kratt_ skrev (3 minutter siden): Du tenker ikke at det er pga mennesker og ikke gresset at det er forbudt? 🤣 Den forsto jeg ikke helt. Kan du forklare hva du mener? Det er jo lov å klappe hestene. Anonymkode: 5dd16...cce 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 En av årsakene til at man ikke skal drive å gi mat over gjerdet er at hestene kan begynne å forvente at de som kommer bort til gjerdet har noe godt, og dermed begynner å nappe etter de som ikke har noe (plutselig får eier beskjed om «aggressive og farlige» hester). Det er en uvane mange hester har nettop fordi folk ikke klarer å dy seg. Er det så vanskelig å bare ikke mate hestene? Anonymkode: f29db...cfd 34 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 Det står ikke mat hestene. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Du klarer jo forstå skiltet om at dere ikke skal gå inn til dem. Du tror jo ikke dere kan gå inn dersom dere er helt rolige? Anonymkode: eb5f4...a2e 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står ikke mat hestene. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Du klarer jo forstå skiltet om at dere ikke skal gå inn til dem. Du tror jo ikke dere kan gå inn dersom dere er helt rolige? Anonymkode: eb5f4...a2e Virker som trass. «Jammen jeg VIL « Anonymkode: f29db...cfd 10 2
Shutterflyx Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 For min del handler det også om at hestene ikke skal få mat fra hånda til folk eller over gjerdet. Det blir lett en uvane med napping/biting etter godbiter eller at de lener seg på gjerdet. Hestene trenger ikke klapp eller godis av fremmede selv om de virker kontaktsøkende og interessert. Beundre dem heller fra avstand eller spør eier direkte om å få lov til å klappe hesten under trygge omstendigheter -Shutterfly- 15 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Kos hesten, ikke mat den. Flere steder det ugress i gresset, for å ikke ha ansvar for å ha forgiftet hesten så bare la være å gi den noe å spise. Anonymkode: ab17d...c29 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå