AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Del Skrevet 9. august 2022 Jeg er usikker på om jeg har tørt hår eller ei? Jeg har prøvd å google tegn på tørt hår, men får bare opp hva man kan gjøre med det om man har det.. Håret mitt er fint, men veldig tett, type 2a (tror jeg), og lav porøsitet. Det er veldig blankt og mykt, men myyye frizz og fluff og småhår som stikker ut i hytt og gevær. Anonymkode: 52b55...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magalu Skrevet 9. august 2022 #2 Del Skrevet 9. august 2022 Spørs på hårtypen, om du har krøllete eller slett hår, men har du mye frizz har du kanskje tørt hår. Tørt hår er også ganske flatt og har mange slitte tupper. For meg som har 2c/3a hår, og veldig tørt hår men oljete hodebunn, så ser ikke håret mitt flatt ut, men det kan jo ha noe med at håret mitt er tykt og krøllete, og at jeg har veldig mye hår. Du kan prøve å ta ett hårstrå fra hodet, klype hver ende med fingrene og dra forsiktig i det. Hvis håret strekker seg og deretter går tilbake til sin opprinnelige lengde, skal det være sunnt. Hvis det strekker seg, men ikke kommer tilbake, er det tørt. Vet ikke helt om dette metoden er 100% korrekt da, men du kan jo prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 9. august 2022 #3 Del Skrevet 9. august 2022 Hvordan vite om håret er tørt? «Splittede tupper Tørt hår ser ofte flatt og krusete ut. Tørt hår er ofte skjørere enn hår med mye fuktighet, som betyr at håret brekker og du ender opp med slitte tupper.» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #4 Del Skrevet 9. august 2022 Det kan være du mangler protein. Les for eksempel denne bloggposten: https://curlmaven.ie/10-things-you-should-do-if-you-have-fine-hair/ Anonymkode: 8d783...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magalu Skrevet 9. august 2022 #5 Del Skrevet 9. august 2022 Magalu skrev (2 timer siden): Spørs på hårtypen, om du har krøllete eller slett hår, men har du mye frizz har du kanskje tørt hår. Tørt hår er også ganske flatt og har mange slitte tupper. For meg som har 2c/3a hår, og veldig tørt hår men oljete hodebunn, så ser ikke håret mitt flatt ut, men det kan jo ha noe med at håret mitt er tykt og krøllete, og at jeg har veldig mye hår. Du kan prøve å ta ett hårstrå fra hodet, klype hver ende med fingrene og dra forsiktig i det. Hvis håret strekker seg og deretter går tilbake til sin opprinnelige lengde, skal det være sunnt. Hvis det strekker seg, men ikke kommer tilbake, er det tørt. Vet ikke helt om dette metoden er 100% korrekt da, men du kan jo prøve. Glemte også å nevne at du kan ta en porøsitetstest. Jeg kommenterte på et annet innlegg om hvordan man gjør dette, så kan kopiere det inn her også. Finn fram et glass med vann, og putt ett hårstrå i det. Synker det til bunnen har du høy porøsitet, er det under overflaten men flyter likevell har du normal porøsitet, og dersom det flyter til toppen har du lav porøsitet. høy porøsitet kjennetegnes ved at håret er tørt, du mister mye hår, og håret «brekker» ofte (hair breakage på engelsk) noe som resulterer i mange slitte tupper. Du må «retain and repair», kommer ikke på hva det heter på norsk😅 Dette kan du gjøre ved å bruke oljer, hårkur, og andre produkter som hjelper mot lite fuktighet og slitt hår. Du trenger kort sagt MYE fuktighet. Her er det viktig at du unngår parabener, sulfater, silikoner, sodium laureth, varmebehandling, mye kjemikalier og andre behandlinger (eks: farging av hår). normal porøsitet kjennetegnes ved at håret ditt trenger ikke å jobbes så mye med, men du kan likevel (og kanskje du burde også) bruke deep conditioning produkter og detox masker/hårkurer. Dette vil hjelpe håret å ta vare på fuktigheten/holde på fuktighet, og den egenskapen i å få fuktighet. Lav porøsitet kjennetegnes ved at håret ikke tar opp fuktighet enkelt. Du må hjelpe håret i å holde på fuktighet. Dette kan du gjøre ved å bruke jojoba olje, avokado olje (før vask), og andre fuktighetsbehandlinger (eks: hårkur). Minimer bruken av sjampo og balsam, og før du vasker håret burde du bruke olje til å låse inn fuktighet. Et lurt tips er å påføre hårprodukter mens det er dampet (vått, håndkletørket), og påføre hårproduktene jevnt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Del Skrevet 10. august 2022 Magalu skrev (12 timer siden): Glemte også å nevne at du kan ta en porøsitetstest. Jeg kommenterte på et annet innlegg om hvordan man gjør dette, så kan kopiere det inn her også. Finn fram et glass med vann, og putt ett hårstrå i det. Synker det til bunnen har du høy porøsitet, er det under overflaten men flyter likevell har du normal porøsitet, og dersom det flyter til toppen har du lav porøsitet. høy porøsitet kjennetegnes ved at håret er tørt, du mister mye hår, og håret «brekker» ofte (hair breakage på engelsk) noe som resulterer i mange slitte tupper. Du må «retain and repair», kommer ikke på hva det heter på norsk😅 Dette kan du gjøre ved å bruke oljer, hårkur, og andre produkter som hjelper mot lite fuktighet og slitt hår. Du trenger kort sagt MYE fuktighet. Her er det viktig at du unngår parabener, sulfater, silikoner, sodium laureth, varmebehandling, mye kjemikalier og andre behandlinger (eks: farging av hår). normal porøsitet kjennetegnes ved at håret ditt trenger ikke å jobbes så mye med, men du kan likevel (og kanskje du burde også) bruke deep conditioning produkter og detox masker/hårkurer. Dette vil hjelpe håret å ta vare på fuktigheten/holde på fuktighet, og den egenskapen i å få fuktighet. Lav porøsitet kjennetegnes ved at håret ikke tar opp fuktighet enkelt. Du må hjelpe håret i å holde på fuktighet. Dette kan du gjøre ved å bruke jojoba olje, avokado olje (før vask), og andre fuktighetsbehandlinger (eks: hårkur). Minimer bruken av sjampo og balsam, og før du vasker håret burde du bruke olje til å låse inn fuktighet. Et lurt tips er å påføre hårprodukter mens det er dampet (vått, håndkletørket), og påføre hårproduktene jevnt. Som sagt, har lav porøsitet. Den strekke-testen du nevnte over får jeg ikke vil, jeg klarer rett og slett ikke helt se hva hårstrået mitt driver med :s Jeg har veldig fint hår, så stråene er veldig tynne. Jeg kan ihvertfall dra MYE før det ryker, da, det strekker seg veldig før det til slutt ryker. Så det er kanskje et godt tegn? Det brekker ikke lett, tror jeg. JEg vet ikke helt hva folk mener med brekking, og det er vel kanskje et tegn på at jeg ikke opplever slikt? Jeg kan bøye det alle mulige veier uten at det brekker. Jeg får heller ikke floker, med mindre jeg har vært ute i vinden med håret løst, da er det et helsike 😛 Anonymkode: 52b55...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Del Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det kan være du mangler protein. Les for eksempel denne bloggposten: https://curlmaven.ie/10-things-you-should-do-if-you-have-fine-hair/ Anonymkode: 8d783...850 Takk for link. Men urg, det nettstedet der sier jo det stikk motsatte av hva jeg leser alle andre steder om lav porøsitet? Det står at lav porøsitet gjør at håret tørket fortere, mens høy porøsitet gjør at det tørker kjempesakte? Mens alle andre steder jeg leser om porøsitet, er det stikk motsatt, at lav porøsitet hår tar eviglang tid å tørke.. Anonymkode: 52b55...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magalu Skrevet 10. august 2022 #8 Del Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står at lav porøsitet gjør at håret tørket fortere, mens høy porøsitet gjør at det tørker kjempesakte? Mens alle andre steder jeg leser om porøsitet, er det stikk motsatt, at lav porøsitet hår tar eviglang tid å tørke.. Anonymkode: 52b55...448 Jeg har høy porøsitet, og håret mitt bruker evigheter på å tørke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magalu Skrevet 10. august 2022 #9 Del Skrevet 10. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): JEg vet ikke helt hva folk mener med brekking Brekking, eller hairbreakage på engelsk, er når håret får splittede tupper og blir litt fillete, i stedet for å holde seg friskt og sunt fra hodebunnen og ned til tuppene. Har du mye splittede tupper, er det et tegn på at håret ditt er tørt, at du har feilbehandlet det, eller at det ikke er godt nok tatt vare på. Jeg vil tro, etter forklaringene dine i denne tråden, at du har tørt hår. Du skriver at du har lav porøsitet, og slikt type hår sliter med å ta opp fuktighet. Du skriver også at du sliter med frizz, og etter min erfaring trenger brusete hår mye fuktighet. En ting du kan gjøre er å passe på å ikke bruke produkter med protein, da hår med lav porøsitet er veldig sensitiv til protein. Endret 10. august 2022 av Magalu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 10. august 2022 #10 Del Skrevet 10. august 2022 On 8/9/2022 at 11:32 AM, AnonymBruker said: Jeg er usikker på om jeg har tørt hår eller ei? Jeg har prøvd å google tegn på tørt hår, men får bare opp hva man kan gjøre med det om man har det.. Håret mitt er fint, men veldig tett, type 2a (tror jeg), og lav porøsitet. Det er veldig blankt og mykt, men myyye frizz og fluff og småhår som stikker ut i hytt og gevær. Anonymkode: 52b55...448 Hvis det ikke drypper av det vil jeg si det er tørt nok hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå