Gå til innhold

Skal jeg forklare kort om hullene i søknadsteksten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mange hull i cv. Men også en god utdanning. Dessverre vanskelig å få jobb på grunn av de hullene, men det siste året har jeg hatt jobb og jobbet ca 100% i en relevant stilling til min utdanning. Søker nå på det jeg er utdannet til. Fortsatt vanskelig å få intervju. 

Men det jeg lurer på er: Skal jeg forklare kort i tekst hvorfor jeg har hull? Eller heller ta det på intervju? Hva ser best ut?

Hva gjør at jeg har best sjanse til å komme på intervju? 

Anonymkode: 907fc...f2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du hull, da? 

Jeg tenker det kan være greit å si noe kort om det. Jeg vet om en som hadde det på cv'en også, der hun hadde hull skrev hun "jan 2017 - mars 2017: hjemmeværende med barn", e.l. 

Anonymkode: 0b0f9...906

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor har du hull, da? 

Jeg tenker det kan være greit å si noe kort om det. Jeg vet om en som hadde det på cv'en også, der hun hadde hull skrev hun "jan 2017 - mars 2017: hjemmeværende med barn", e.l. 

Anonymkode: 0b0f9...906

Sykdom for det meste. Ikke fullt så flott som å føde og passe på babyer. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha svar fra noen som leser søknader og ansetter her. 

AnonymBruker
Skrevet

Bump

Skrevet

Nei, ikke trekk frem hullene og for guds skyld ikke nevn sykdom. Du kan derimot skrive i teksten at du kun har tatt med relevant erfaring og utdannelse i CV’en. Da lyver du ikke, samt at CV’en ser ryddigere ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Nei, ikke trekk frem hullene og for guds skyld ikke nevn sykdom. Du kan derimot skrive i teksten at du kun har tatt med relevant erfaring og utdannelse i CV’en. Da lyver du ikke, samt at CV’en ser ryddigere ut.

Er du en med erfaring i å søke på jobber med hull i cv-en, eller er du en som leser cv-er og ansetter?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du en med erfaring i å søke på jobber med hull i cv-en, eller er du en som leser cv-er og ansetter?

Har masse hull i CV’n selv. Ingen har noensinne spurt om hva jeg gjorde mellom 2002 og 2014. Har utelatt det fra CV’n, ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi det er irrelevant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (8 minutter siden):

Har masse hull i CV’n selv. Ingen har noensinne spurt om hva jeg gjorde mellom 2002 og 2014. Har utelatt det fra CV’n, ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi det er irrelevant.

Ok. Men jeg har blitt spurt på intervju. Sist intervju ble jeg anbefalt å skrive noe om det i søknaden også, så jeg ble så usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Mamma ansetter og leser mye søknader. Vet hun lurer veldig på hull som ikke er begrunnet. Hvordan hun liker at de forklares, altså i teksten eller CVen som dere skriver, er jeg usikker på. Men vet hun bruker kort tid på mye hull uten åpenbar forklaring. De som har forklart stiller likt som andre. 

Hun er for øvrig ganske tydelig på at folk juger over en lav sko, og at lite har rot i virkeligheten når det kommer til alle de gode egenskapene som florerer🤣

Anonymkode: 170e6...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mamma ansetter og leser mye søknader. Vet hun lurer veldig på hull som ikke er begrunnet. Hvordan hun liker at de forklares, altså i teksten eller CVen som dere skriver, er jeg usikker på. Men vet hun bruker kort tid på mye hull uten åpenbar forklaring. De som har forklart stiller likt som andre. 

Hun er for øvrig ganske tydelig på at folk juger over en lav sko, og at lite har rot i virkeligheten når det kommer til alle de gode egenskapene som florerer🤣

Anonymkode: 170e6...579

Ja, lurer hun på om de kanskje har vært i fengsel da? 🤣 Er det større sjanse for at hun tar de inn til intervju om de er forklart?

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, så du svarte på det siste nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man må jo bare skrive noe … piss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man må jo bare skrive noe … piss. 

«Kurs i selvutvikling - egenstudium»

Anonymkode: cb0d8...7c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

«Kurs i selvutvikling - egenstudium»

Anonymkode: cb0d8...7c7

Nei

Skrevet

Ingen erfaring med å motta jobbsøknader. Men hvis hullet er pga sykdom, er vel det beste å skrive ned det fremfor ingenting. Alle kan bli rammet av sykdom, og komme tilbake igjen fra det. Så slipper søknadsmottaker å undre på om årsaken til hullet i CV en er pga fengselsopphold, fått sparken, bedrive dank etc. 

Anonymkode: c3b8d...c31

Skrevet

Lengre hull i nyere tid ville jeg forklart. Kortere hull eller langt tilbake i tid ville jeg droppet.
Dersom du var sykmeldt mens du var i stilling eller under utdanning er det jo ikke hull da, da står bare stillingen/utdanningen der i den tiden. 

• Liker 1
Skrevet

Har masse hull selv, aldri blitt spurt om eller forklart. De ligger tilbake i tid, jeg har vært i jobb i 20 år i bransjen nå og da har det ikke vært noen som har brydd seg.

Anonymkode: 93f54...662

Skrevet

Takk for svar. Intervjuere har jo noen ganger spurt etter hull som ligger 20-25 år tilbake i tid. Etter utdanning fikk jeg heller ikke jobb, men nå har jeg vært i jobb i over ett år. Fortsatt får jeg spørsmål om hullene eller ikke innkalling til intervju på jobber i mitt fagfelt. Synes dette er håpløst. 

Skrevet

Jeg har hull i cv'n fordi jeg fødte et sykt barn og var hjemme i 1,5 år pga det. Har ikke skrevet det i CV eller søknad, skal på jobberintervju neste uke og dersom de spør kommer jeg bare til å si det som det er. 

Anonymkode: d2528...54b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...