Gå til innhold

Når babyen får gulsott betyr det alltid at babyen har en annen blodtype enn mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved fødselen? 

Anonymkode: fe433...274

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Etter hva jeg har forstått så var det vanlig før at det oppsto når mor og baby ikke hadde samme rhesus type, men det er ikke vanlig nå. Sikkert fordi man får denne sprøyten?

Gulsott er veldig vanlig, og det oppstår pga stor menge bilirubin i blodet. Ca halvparten av nyfødte barn får det hvis de er født til termin, og enda flere av de født før termin får det. Av hva jeg har forstått så er det fordi de blir født med høy blodprosent, og når de bryter ned de røde blodcellene så dannes bilirubin. Hos de fleste går det over av seg selv, men hvis konsentrasjonen er høy så behandles det med lys.

Vekten på barnet avgjør hvor høye nivåer de "tåler". Midt barn ble født for tidlig, og måtte ha lysbehandling. Hadde hun vært en kilo tyngre så hadde hun ikke trengt det. Det er ufarlig når det ikke skyldes underliggende sykdom, og det hadde jo forsvunnet av seg selv med tiden hvis lyskassene ikke fantes. Det "skylles" vel ut med god ernæring også. 

Anonymkode: 1c8a5...369

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn måtte lysbehandles og vi har samme blodtype. 

Anonymkode: 887f1...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...