Gå til innhold

Kan nav hjelpe meg videre i livet? Med arbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du kan gå innom med søknad og CV og be om å få være «tilkalling», veldig ofte har de behov for det. Det MÅ ikke være en utlyst stilling.

Anonymkode: 103dd...92c

Hva menes med tilkalling? At man må ta jobber som man har erfaring ifra? 

Anonymkode: 32f26...539

AnonymBruker
Skrevet

Du kan registrere deg som arbeidssøker hos NAV og få veiledning. Du får vurdert ditt hjelpebehov når du registrerer deg. Mange NAV-kontor har karriereverktøy. Er det helesmessige årsaker til at du vil bytte bransje bør du få en legeerklæring på det. 

Anonymkode: b0f87...186

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg vurderer og si opp min nåværende jobb og flytte til kjæresten min som bor i et annet fylke. Jeg ser lit etter jobber i ny og ne på finn.no i det aktuelle fylke og noen stillinger virker greie, noen har jeg ikke kvalifikation før etc. Jeg har ikke så mye energi til overs om dagene, og jeg vet ikke hva jeg vil gjøre videre i livet. Søkte på studier før to år siden og studier nå i år, takket nei til studieplass fordi jeg er usikker. Extremt usikker og, på hva jeg vil bli. 

jeg har jobbet i 12 år, med forsjellige jobber. Kjenner jeg trenger en ny start. Så jeg kommer si opp jobben min og flytte. Og jeg ser etter ny jobb, men jeg vil ikke ta hva som helst. Ønsker meg en jobb som faktiskt gir meg noe. Noe nytt. Jeg har spart mye penger og klarer meg fint 1 år uten jobb per dags dato. 

det jeg lurer på er om nav kan hjelpe meg videre? Hjelpe meg og finne en jobb som jeg vil like. Kanskje med hjelp av studieveileder eller karriereveileder. Eller personlighetstest. Eller prøvejobbing. Jeg er stukk og har vart i tenkeboxen i nå snart tre år. Jeg trenger lit hjelp. Er det noen her som veit om nav er hjelpsomme? Som har erfaring?:) 

En karriereveileder kan gi deg en pekepinn men det er du som må finne ut av hva du trives med. Om du har helseplager og ønsker å søke aap må du gjennom fastlegen og masse utredninger og tester. Sier du opp jobben selv får du 2 måneders karantenetid på dagpenger. Ville søkt ny jobb selv om du har mulighet. Og har du helseplager gå til fastlegen og fortell

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://karriere.oslo.no

Hvorfor ikke ta kontakt med noen som driver med karriereveiledning? Finnes et tilbud i de fleste kommuner, så du finner det sikkert der du bor nå eller skal flytte til. La ved link til Oslo, som et eksempel. Google karriereveiledning og kommunen/fylket ditt😊Lykke til med jobbskifte

Anonymkode: 0670f...ab2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leste nokk lit sjappt her… Okei, men jeg er faktisk villig til og jobbe ”gratis” før å finne ut av hva jeg vil drive med. Slik jeg skrev i inlegge har jeg buffert til å leve på et helt år. Og jeg har i tillegg spart opp full bsu. Penger er ikke problem og jeg vil også bo gratis hos kjeresten min :) jeg trenger bare hjelp og komme videre i livet. 

Tror jeg ville oppsøkt en karriereveileder.

Anonymkode: 89db8...4c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dem kan nok hjelpe deg litt, dog vil du nok havne helt bakerst i kø, siden du har både arbeidserfaring og har blitt arbeidsledig av egen vilje. 
De prioriterer de som faktisk har behov for hjelp, og er ufrivillig ute av arbeidslivet. 
Og når de hjelper folk med å få seg jobb, så er det ikke slik at man kan si "neh, det orker jeg ikke jobbe med". Du kan ikke være spesielt kresen om du skal ha hjelp til å finne jobb. 

Nav skal hjelpe folk ut i jobb ja, men de er ikke ett karrieresenter hvor man kan stikke innom for gratis karriereveiledning uten å ha ett veldig reelt behov for det. De bruker tiden på de som ikke har arbeidserfaring, og ikke har nok ressurser til å finne ut av det selv. Det du er ute etter er karriererådgiver/coach, noe du har råd til å betale for selv. 

Anonymkode: f55cd...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://karriere.oslo.no

Hvorfor ikke ta kontakt med noen som driver med karriereveiledning? Finnes et tilbud i de fleste kommuner, så du finner det sikkert der du bor nå eller skal flytte til. La ved link til Oslo, som et eksempel. Google karriereveiledning og kommunen/fylket ditt😊Lykke til med jobbskifte

Anonymkode: 0670f...ab2

Har prøvd å få time hos karriereveileder i Oslo nå å flere månter. Og får kun gå til dem i det fylket jeg bor i. Er kun noen sånne ledige timer over teams. Jeg vil møte opp fysisk. Men takk , ska sjekke ut den linken :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dem kan nok hjelpe deg litt, dog vil du nok havne helt bakerst i kø, siden du har både arbeidserfaring og har blitt arbeidsledig av egen vilje. 
De prioriterer de som faktisk har behov for hjelp, og er ufrivillig ute av arbeidslivet. 
Og når de hjelper folk med å få seg jobb, så er det ikke slik at man kan si "neh, det orker jeg ikke jobbe med". Du kan ikke være spesielt kresen om du skal ha hjelp til å finne jobb. 

Nav skal hjelpe folk ut i jobb ja, men de er ikke ett karrieresenter hvor man kan stikke innom for gratis karriereveiledning uten å ha ett veldig reelt behov for det. De bruker tiden på de som ikke har arbeidserfaring, og ikke har nok ressurser til å finne ut av det selv. Det du er ute etter er karriererådgiver/coach, noe du har råd til å betale for selv. 

Betaler ikke for noe som ska være gratis nei. Og har du sett prisene. Jeg betaler faktisk veldig mye skatt og noen ting burde man få hjelp med i sånne fall : som karriere, helse, jobb. Jeg vil flytte til kjeresten min derfør sier jeg opp. Det får bli enten meg eller han. Og ja jeg har ikke energi lengre til å stå i en turnusjobb, eller en extremt fysisk jobb siden jeg har en sykdom som gjør meg trøtt. Men jeg står i det uansett. Men går ikke lengre snart, og jeg må finne meg en jobb som kan passe for meg eller som jeg trives i. Det er enten det eller gå uten jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Opplever ikke heller at private aktører er seriøse. Dem vil kun ha penger thats it. Mens statlig er mer seriøse, og faktisk vil hjelpe. Var hos sonans fex og helvete hvor mye kontakt dem tokk, og prøvde rett og slett selge meg in. Når jeg sto der og hva usikker på hva jeg ønsket studere. Sen er det ikke bra at kun unge og syke ska få hjelp. Hva med voxne som vil bytte karriere som er stukk? Enten blir dom igjen i en jobb dem ikke trives med eller så står dem uten jobb til slutt. Synes du har en helt feil instilling! Och takk før null hjelp. Jeg betaler ikke heller 3 k før karriereveiledning, eller mer en det. Og riskere å ikke få seriøs hjelp av privat aktør. Det finnes offentlige me ventetiden er lang.

AnonymBruker
Skrevet

Sen kan jeg si med en gang at jeg aldri har sagt at det første jeg ska gjøre når jeg har sagt opp, gå til nav. Nei jeg kommer søke jobb selv, bruke god tid. Kanskje og få time hos karriereveileder i det nye fylket - er mer ledige timer der. Men det jeg lurer på er om nav hjelper til? Hvis jeg fex ikke kommer noen vei, eller om jeg ikke blir bedre? Kun seriøse svar takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Sen er det ikke heller moraliskt eller rett at noen mennesker ska få hjelp med presis alt, prøvejobbe etc. Mens noen som spørr om hjelp og som virkelig ønsker seg noe nytt i livet. Dem ska finne ut av det selv. Hva o det mennesket er stukk da? Eller dom driver å råttne bort fordi jobben dems knuser dem. Nei takk vi lever i et felles samfund. Og jeg har betalt så mye skatt at jeg faktisk og burde få hjelp om jeg ønsker det. Hadde jeg vært 5 år yngre og hatt samme energi som før 5 år siden så hadde jeg klart meg alene. Men ikke slik det er idag! Jeg må vekk fra turnus og tungt fysiskt arbeid, eller finne meg en fysisk jobb som jeg trives med! Presis som mange andre på nav. Veiledning 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil som sagt kunne få hjelp, men det er ikke ressurssterke mennesker som prioriteres. 
Nav har begrensede ressurser, og de prioriterer de som har vanskeligheter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, de som har prøvd i lang tid få seg jobb, de som har lite arbeidserfaring og de som har behov for tilrettelegging. 

Og om du ikke ønsker benytte deg av private aktører, så kan du stille deg i kø i det offentlige. 
Ja vi lever i ett felles samfunn, og derfor hjelper vi de som har størst behov først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke for noe som ska være gratis nei. Og har du sett prisene. Jeg betaler faktisk veldig mye skatt og noen ting burde man få hjelp med i sånne fall : som karriere, helse, jobb. Jeg vil flytte til kjeresten min derfør sier jeg opp. Det får bli enten meg eller han. Og ja jeg har ikke energi lengre til å stå i en turnusjobb, eller en extremt fysisk jobb siden jeg har en sykdom som gjør meg trøtt. Men jeg står i det uansett. Men går ikke lengre snart, og jeg må finne meg en jobb som kan passe for meg eller som jeg trives i. Det er enten det eller gå uten jobb. 

Tror nok du har misforstått litt hva NAV gjør. Her må du ta ansvar for eget liv, og heller betale for karriereveiledning hvis det er det du mener du trenger. Du vil havne langt ned på NAVs prioriteringsliste, og det med rette. Jeg betaler også veldig mye skatt, men jeg forventer ikke at staten skal finne ut av livet mitt. Du er ikke syk, og du er (blir) frivillig arbeidsledig. 

Anonymkode: 0440e...9b9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

(Du skriver du har en sykdom, men den har ikke gjort ført til at du ikke har klart å stå i jobben -> AAP ennå.)

Skrevet

Nei, når du sier opp en fast jobb uten å ha en ny jobb å gå til, er det ikke NAVs ansvar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vær også klar over at du ikke har krav på arbeidsledighetstrygd fra første dag når du selv sier opp jobben. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (37 minutter siden):

Vær også klar over at du ikke har krav på arbeidsledighetstrygd fra første dag når du selv sier opp jobben. 

Du leste ikke inlegget. Jeg har spart buffert så at jeg klarer meg uten jobb i et år. Jobbet svært mye overtid Akuratt for at jeg ska kunne si opp og finne meg en jobb jeg vil trives i. Jeg har forberett meg for dette i 3 år. Jeg trenger veiledning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

(Du skriver du har en sykdom, men den har ikke gjort ført til at du ikke har klart å stå i jobben -> AAP ennå.)

Nei var sykmeldt i 6 mnd en periode tillbake. Har en sykdom som gjør meg sliten. Men jeg har aldri noensinne tenkt at jeg ”ska slutte jobbe”. Jeg må bare finne meg en jobb jeg trives med og som jeg kan stå i uten at hele fritiden blir ødelagd. Jeg har 0 energi på fritiden og sover ofte 9-10 timer for å kunne orke å stå opp- og gå til jobb. Jeg kan sikkert få app eller snakke med legen min. Men mitt ønske er å først se om en ny jobb kan hjelpe. En jobb som jeg orker med og som jeg trives med. Men jeg får det ikke til og finne en ny jobb på egen hånd og må ta det når jeg er sagt opp. Har mer tid da. Og regner med at jeg kanskje vil bli lit bedre mens jeg viler opp meg. Og vil også ha kjeresten min i nærheten. Det kan hjelpe også. Men kan hende jeg trenger veiledning og hjelp fra nav. Men Hvis ikke dom hjelper så blir det vel app, sykmelding på nytt da. Eller at jeg står i den jobben jeg har tils jeg stuper. Det er ikke kødd engang.

AnonymBruker
Skrevet

For ørtende gang: NAV driver ikke med veiledning. De kan ikke hjelpe deg, om du ikke er i fare for å miste jobben ufrivillig.

Du velger å si opp jobben din, som vil si at du ikke opparbeider deg noen rettigheter.

Saken hadde vært annerledes om du hadde vært syk, eller blitt oppsagt ufrivillig. Da kunne NAV ha hjulpet deg.

I grunn så trenger man ingen karriereveiledning for å finne ut av sine muligheter, da internett finnes. Gjør research så finner du av hvilke muligheter du har. Det finnes masse informasjon om man bare orker å lete. Utdanning.no, vilbli.no og karriereveiledning.no er bare eksempler på nettsider som finnes. Og du kan besøke karrieresenter.

Karriereveiledere gjør ikke så mye mer enn å bruke Internett, og gjennomføre interessetester som man fint kan gjennomføre på egenhånd.

Anonymkode: 033bf...35f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For ørtende gang: NAV driver ikke med veiledning. De kan ikke hjelpe deg, om du ikke er i fare for å miste jobben ufrivillig.

Du velger å si opp jobben din, som vil si at du ikke opparbeider deg noen rettigheter.

Saken hadde vært annerledes om du hadde vært syk, eller blitt oppsagt ufrivillig. Da kunne NAV ha hjulpet deg.

I grunn så trenger man ingen karriereveiledning for å finne ut av sine muligheter, da internett finnes. Gjør research så finner du av hvilke muligheter du har. Det finnes masse informasjon om man bare orker å lete. Utdanning.no, vilbli.no og karriereveiledning.no er bare eksempler på nettsider som finnes. Og du kan besøke karrieresenter.

Karriereveiledere gjør ikke så mye mer enn å bruke Internett, og gjennomføre interessetester som man fint kan gjennomføre på egenhånd.

Anonymkode: 033bf...35f

Har selvsagt brukt alle platformer og også drevet i lang tid av å finne ut av hva jeg vil. Og nei du kan ikke bli hva du vil i voxen alder. Det er nesten umuligt å ta fagbrev fex. Uten erfaring eller vgs utandning. Og selfølgelig fortjener mennesker å finne seg en jobb man trives med. Det handler om at jeg trenger å vita hva for jobber jeg har mullighet å kunne jobbe med å da krever det veiledning ikke 100 timer med søking på Google for å så ikke komme seg noen vei videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...