Gå til innhold

Kan nav hjelpe meg videre i livet? Med arbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vurderer og si opp min nåværende jobb og flytte til kjæresten min som bor i et annet fylke. Jeg ser lit etter jobber i ny og ne på finn.no i det aktuelle fylke og noen stillinger virker greie, noen har jeg ikke kvalifikation før etc. Jeg har ikke så mye energi til overs om dagene, og jeg vet ikke hva jeg vil gjøre videre i livet. Søkte på studier før to år siden og studier nå i år, takket nei til studieplass fordi jeg er usikker. Extremt usikker og, på hva jeg vil bli. 

jeg har jobbet i 12 år, med forsjellige jobber. Kjenner jeg trenger en ny start. Så jeg kommer si opp jobben min og flytte. Og jeg ser etter ny jobb, men jeg vil ikke ta hva som helst. Ønsker meg en jobb som faktiskt gir meg noe. Noe nytt. Jeg har spart mye penger og klarer meg fint 1 år uten jobb per dags dato. 

det jeg lurer på er om nav kan hjelpe meg videre? Hjelpe meg og finne en jobb som jeg vil like. Kanskje med hjelp av studieveileder eller karriereveileder. Eller personlighetstest. Eller prøvejobbing. Jeg er stukk og har vart i tenkeboxen i nå snart tre år. Jeg trenger lit hjelp. Er det noen her som veit om nav er hjelpsomme? Som har erfaring?:) 

Anonymkode: 32f26...539

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lol nei desverre 

Anonymkode: e2fd9...6ef

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lol nei desverre 

Så hva er nav til før da? Bare gi ut penger eller? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

De kan nok ikke hjelpe deg å finne jobb nei , hvis du er arbeidsledig sender de deg til et sted ( outsorser ut i jobb greier) der de betaler dyrt for at du skal sitte å sende ut CV-er … men da må du si opp jobben din først . De hjelper deg ikke bår du allerede har jobb men ønsker å flytte og derfor finne arbeidsplass et annet sted .

Endret av FruR
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

De kan nok ikke hjelpe deg å finne jobb nei , hvis du er arbeidsledig sender de deg til et sted ( outsorser ut i jobb greier) der de betaler dyrt for at du skal sitte å sende ut CV-er … 

Så man kan ikke søke på stillinger selv, og få råd og veiledning av nav? Det var jo rart. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. jeg har selv gått på AAP (arbeidsavklaringspenger), en stønad man får om man er for syk til å jobbe - og målet er at man skal ut i jobb.

Kommer du til Nav og sier at du er arbeidsledig, sliten og ikke vet hva du makter å gjøre, så blir du sannsynligvis satt på denne stønaden - og da risikerer du å måtte jobbe GRATIS for ulike bedrifter for å finne ut hva du vil jobbe med. Du nevner at du allerede har vært i mange jobber, og sier du opp jobben og får hjelp av nav så ender du opp med akkurat det samme, bare at du må jobbe gratis for bedriften mot en liten slump penger fra Nav. Du kan risikere å få 8000 kr i mnd.

Er du usikker på hva du vil gjøre, så anbefaler jeg deg å skaffe deg en deltidsjobb i f eks matbutikk til du har funnet ut hva du vil. Matbutikker er over alt og lett å få jobb. Ville søkt meg jobb FØR jeg flyttet og før jeg sa opp nåværende jobb. Ingen kan stå helt uten inntekt!

Anonymkode: 103dd...92c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FruR skrev (3 minutter siden):

De kan nok ikke hjelpe deg å finne jobb nei , hvis du er arbeidsledig sender de deg til et sted ( outsorser ut i jobb greier) der de betaler dyrt for at du skal sitte å sende ut CV-er … men da må du si opp jobben din først . De hjelper deg ikke bår du allerede har jobb men ønsker å flytte og derfor finne arbeidsplass et annet sted .

Nei jeg sier opp jobben først og flytter. Dette er snakk om månter frem i tid og ikke nå nå. Og jeg vil fortsatt se på jobber men hvis det låser seg og jeg ikke kommer noen vei, eller ikke har det bra så kan det være godt med lit hjelp , veiledning. Så at jeg kan starte et nytt kapitel, ny jobb. Mer glede og energi i hvardagen. Kjenner jeg ikke har det så bra som det er nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så man kan ikke søke på stillinger selv, og få råd og veiledning av nav? Det var jo rart. 

Du kan søke på jobber  selv også ja. Jeg er enig . Men dette var sånn det var da jeg cat på nav for et par år tilbake hvertfall.. Jeg har selv spurt nav om hjelp til å finne ny jobb og da har jeg til og med lønnstilskudd og er delvis under nav ordninger fra før . Fikk svar nei det er dessverre få ledige jobber innen ditt felt .:: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså.. jeg har selv gått på AAP (arbeidsavklaringspenger), en stønad man får om man er for syk til å jobbe - og målet er at man skal ut i jobb.

Kommer du til Nav og sier at du er arbeidsledig, sliten og ikke vet hva du makter å gjøre, så blir du sannsynligvis satt på denne stønaden - og da risikerer du å måtte jobbe GRATIS for ulike bedrifter for å finne ut hva du vil jobbe med. Du nevner at du allerede har vært i mange jobber, og sier du opp jobben og får hjelp av nav så ender du opp med akkurat det samme, bare at du må jobbe gratis for bedriften mot en liten slump penger fra Nav. Du kan risikere å få 8000 kr i mnd.

Er du usikker på hva du vil gjøre, så anbefaler jeg deg å skaffe deg en deltidsjobb i f eks matbutikk til du har funnet ut hva du vil. Matbutikker er over alt og lett å få jobb. Ville søkt meg jobb FØR jeg flyttet og før jeg sa opp nåværende jobb. Ingen kan stå helt uten inntekt!

Ja matbutikk jobber jeg med glede i. Er en jobb på listen min. Men det finnes ingen jobber i matbutikk per dags dato i den byen. Hmm jeg vil nokk gå til nav og si mer ”Hei jeg trenger veiledning og hjelp er stukk”. Ikke at jeg er syk…. Også vil jeg jobbe selv før og finne en jobb. Men det er viktig at jeg får meg en jobb jeg trives med. Eller studieveiledning ved evt studie. Jeg er virkelie stukk 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hva er nav til før da? Bare gi ut penger eller? 

Og putte deg til å møte opp på jobbesøker greier eller arbeids praksis . Du får aldri mer enn ca 16.000 kr i mnd før skatt hurra🥳

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, men hva slags råd og veiledning skal Nav gi deg? Jeg har selv fått «veiledning» hos Nav, og det eneste de gjorde var å hjelpe meg å skrive søknader (noe man enkelt kan gjøre selv), og gå gjennom et sånt digitalt personlighetsskjema. Det skjemaet gir egentlig ingen pekepinn på hva du passer til å jobbe med, det sier kun noe om du passer best til praktiske oppgaver eller teoretiske, og det vet man som regel veldig godt selv fra før. Er man ikke noe matematikkgeni, så passer man kanskje bedre i noe fysisk - som f eks butikk. Man trenger ikke å legge lista så høyt, det viktige er at man er realistisk og tenker på hvordan man kan tjene til livets opphold.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leste nokk lit sjappt her… Okei, men jeg er faktisk villig til og jobbe ”gratis” før å finne ut av hva jeg vil drive med. Slik jeg skrev i inlegge har jeg buffert til å leve på et helt år. Og jeg har i tillegg spart opp full bsu. Penger er ikke problem og jeg vil også bo gratis hos kjeresten min :) jeg trenger bare hjelp og komme videre i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja matbutikk jobber jeg med glede i. Er en jobb på listen min. Men det finnes ingen jobber i matbutikk per dags dato i den byen. Hmm jeg vil nokk gå til nav og si mer ”Hei jeg trenger veiledning og hjelp er stukk”. Ikke at jeg er syk…. Også vil jeg jobbe selv før og finne en jobb. Men det er viktig at jeg får meg en jobb jeg trives med. Eller studieveiledning ved evt studie. Jeg er virkelie stukk 😅

Du kan gå innom med søknad og CV og be om å få være «tilkalling», veldig ofte har de behov for det. Det MÅ ikke være en utlyst stilling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og putte deg til å møte opp på jobbesøker greier eller arbeids praksis . Du får aldri mer enn ca 16.000 kr i mnd før skatt hurra🥳

Leste du inlegget? Penger er ikke problemet her. Uten at jeg ikke finner mening i den jobben jeg har, ikke heller di andre jobbene jeg har hatt. Jeg trenger inspiration og veiledning. Kan også tenke meg og prøvejobbe på førsjellige steder. Men hvordan ska man kunne vite hvordan en jobb er som krever utandning fex. Hadde vært godt å få vite hva som finnes der ute på en måte :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste nokk lit sjappt her… Okei, men jeg er faktisk villig til og jobbe ”gratis” før å finne ut av hva jeg vil drive med. Slik jeg skrev i inlegge har jeg buffert til å leve på et helt år. Og jeg har i tillegg spart opp full bsu. Penger er ikke problem og jeg vil også bo gratis hos kjeresten min :) jeg trenger bare hjelp og komme videre i livet. 

Jeg skjønner. Høres ut som du kanskje burde studere eller noe sånt. Tror uansett du vet bedre enn en random person på Nav hva DU har lyst til å gjøre 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste du inlegget? Penger er ikke problemet her. Uten at jeg ikke finner mening i den jobben jeg har, ikke heller di andre jobbene jeg har hatt. Jeg trenger inspiration og veiledning. Kan også tenke meg og prøvejobbe på førsjellige steder. Men hvordan ska man kunne vite hvordan en jobb er som krever utandning fex. Hadde vært godt å få vite hva som finnes der ute på en måte :) 

Hva om du prøver å ta direkte kontakt med en bedrift du syns er interessant og spør om å få være der noen timer en dag og se hvordan de jobber? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå innom med søknad og CV og be om å få være «tilkalling», veldig ofte har de behov for det. Det MÅ ikke være en utlyst stilling.

Nei for det jeg ønsker er jo selvsagt en fulltidsjobb. Så det er prio 1.

Skrevet

Nei ass, anbefaller vikarbyrå isteden. Typ manpower, om det fortsatt eksisterer.

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du prøver å ta direkte kontakt med en bedrift du syns er interessant og spør om å få være der noen timer en dag og se hvordan de jobber? 😊

Absolutt. Det har jeg skrevet opp ☺️ Men det blir vanskeligt å ta det mens man jobber 100% turnus. Så det må bli når jeg er sagt opp og har mer tid til og reise rundt. Men ja det er et godt råd:) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, men hva slags råd og veiledning skal Nav gi deg? Jeg har selv fått «veiledning» hos Nav, og det eneste de gjorde var å hjelpe meg å skrive søknader (noe man enkelt kan gjøre selv), og gå gjennom et sånt digitalt personlighetsskjema. Det skjemaet gir egentlig ingen pekepinn på hva du passer til å jobbe med, det sier kun noe om du passer best til praktiske oppgaver eller teoretiske, og det vet man som regel veldig godt selv fra før. Er man ikke noe matematikkgeni, så passer man kanskje bedre i noe fysisk - som f eks butikk. Man trenger ikke å legge lista så høyt, det viktige er at man er realistisk og tenker på hvordan man kan tjene til livets opphold.

Tenker karriereveiledning eller studieveiledning. Eller hvordan man ska bli typ snekker uten fagbrev eller erfaring. Typ sånne ting. At nav kanskje kan hjelpe meg videre, veilede, gi tips og råd. Så jeg ikke står der om et år og har prøvd førsjellige jobber som jeg egt ikke vil jobbe med eller ønsker meg. Jeg har en liste nå med hva jeg absolutt aldri mer vil jobbe med. Men jeg har ikke heller lust å bli advokat, lege, sykepleier , psykolog , leder eller jobbe på kontor… så jeg trenger og vite hva for andre jobber som finnes, hva som trengs for at jeg ska komme dit. Veiledning 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...