Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skadelig er det å ha en total mangel på nærhet og sex over flere år? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mannor skrev (18 minutter siden):

Vært noen tidligere tråder om det for litt siden, men i følge forskning ikke så bra for psyken. Merket det selv også!

AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempefint. Verre for folk å gå uten jobb, siden det er en stor del av livet. Folk flest bruker lite tid på nærhet og sex så det er enkelt å fylle det tomrommet/få bedre tid til andre ting. 

Anonymkode: 332c4...f83

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, mannor said:

Jeg hadde det sånn i hele min ungdomstid, til jeg ble 25. Det preger meg ennå litt, nå er jeg 50. Men kan også si, få vil verdsette og oppleve det så sterkt som de av oss som savnet det så lenge, når det først snur. 

Ikke gi opp!

Anonymkode: 3e7f7...3f5

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går kjempefint. Verre for folk å gå uten jobb, siden det er en stor del av livet. Folk flest bruker lite tid på nærhet og sex så det er enkelt å fylle det tomrommet/få bedre tid til andre ting. 

Det kommer jo helt an på hva slags person man er og hva man søker i livet, det må du da skjønne!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva slags person man er og hva man søker i livet, det må du da skjønne!

Egentlig ikke, siden det er veldig få personer som ønsker å komme hjem fra jobb, spise middag og ha sex til de skal legge seg. Folk flest har høyere ambisjoner i livet enn sex og nærhet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egentlig ikke, siden det er veldig få personer som ønsker å komme hjem fra jobb, spise middag og ha sex til de skal legge seg. Folk flest har høyere ambisjoner i livet enn sex og nærhet. 

Er det noen som har sagt at man skal «ha sex til de skal legge seg»? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er antakelig ikke skadelig i det hele tatt. Sosial isolasjon (over tid) kan derimot være uheldig. 

Anonymkode: 06d99...07d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er skadelig for noen i alle fall. Statistisk sett dør single kvinner og men tidligere enn de som har partner.

Det har nok noe å si hvorfor man er single. Om det er selvvalgt eller ikke. Jeg tror mange klarer å finne en annen mening i livet og ikke bruker for mye energi på å deppe.

Skrevet

For å understøtte påstanden:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/news/20191010/marriage-tied-to-longer-life-span-new-data-shows

Her har de blant annet sammenlignet enker og enkemenn med gifte par. Dermed eliminerer man mange feilkilder, for eksempel at folk med dårlig helse ikke blir gift.

Både kvinner og menn som er enker/enkemenn har 2.5x større dødelighet enn gifte par.

Man ser samme mønster for alle single uansett årsak. 

Jeg er litt overrasket siden man ofte hører at ekteskap er dårlig for kvinner og bra for menn. Det kan åpenbart ikke gjelde fysisk helse. 

Jeg har forresten sett norsk forskning som sier det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en hund eller katt :) Dyr kan fylle en stor del av behovet for nærhet og kontakt.

Anonymkode: ddca1...569

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (32 minutter siden):

For å understøtte påstanden:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/news/20191010/marriage-tied-to-longer-life-span-new-data-shows

Her har de blant annet sammenlignet enker og enkemenn med gifte par. Dermed eliminerer man mange feilkilder, for eksempel at folk med dårlig helse ikke blir gift.

Både kvinner og menn som er enker/enkemenn har 2.5x større dødelighet enn gifte par.

Man ser samme mønster for alle single uansett årsak. 

Jeg er litt overrasket siden man ofte hører at ekteskap er dårlig for kvinner og bra for menn. Det kan åpenbart ikke gjelde fysisk helse. 

Jeg har forresten sett norsk forskning som sier det samme.

Man leser jo ofte om at single mennesker har det best. Det er jo bare tull.

Anonymkode: 9ecd6...0d1

Skrevet

For meg er det skadelig og et enormt savn hvis det uteblir. Bare noen dager uten nærhet får meg til å gå på veggen. 

Jeg er veldig glad i kos og nærhet og trenger mye av det. Det gjør heldigvis samboeren også. Så vi passer godt i lag og er veldig nære. 

Men jeg har vært sammen med folk som blir nesten brydd av nærhet og kos. De greier seg nok fint uten ovet lengre tid. 

Folk er forskjellige. Noen er varme og trenger varme fra andre mennesker. Andre er kalde, og vil helst ha det slik. 

Slik er det i dyreverden også. Noen katter er kosete, andre klorer og blir forstyrret hvis du vil kose med dem. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sex er såpass enkelt å ha at det ser jeg ikke noen grunn til at man avstår fra med mindre man har noe psykiske eller fysiske hemninger. Nærhet kan man få fra alt fra sosiale sirkler til venner og korte seksuelle relasjoner. 

Det er under ingen omstendigheter behov for å sitte sammen med en fast partner og gro vekk. 

Det er langt mellom det å ha nærhet og sex og det å sitte hjemme i sofaen og synes synd på seg selv fordi man ikke har det.

Anonymkode: b8c25...f4d

Skrevet

Hvordan er det enkelt å ha sex, sånn med en annen person?

AnonymBruker
Skrevet

Hvertfall ikke skaff deg fuckfriend det er kun sex og lite nærhet da blir du bare enda mer fustrert. Snakker etter erfaring.

Anonymkode: da8e2...5b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ofte er ikke det bare tull. Verden er ikke sort/hvit. 

Anonymkode: a2400...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysisk nærhet og sex er absolutt null stress uten over lang tid. Det kan alle fint klare. Noen vil nok savne det, mens mange ikke har det som et behov. Noe man liker og trives med ja, behov nei.

Vanskeligere med sosial isolasjon/mangel på kontakt med andre.

Anonymkode: a2400...da9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser det i alle fall påstås ganske ofte her inne, men det virker sjeldent å være noen gode kilder som støtter påstanden. 

AnonymBruker
Skrevet

Mangel på sex og nærhet, mer nærhet enn sex tror jeg. Får meg til å følge meg verdiløs og at jeg til tider sliter med selvmords tanker. 

Vanskelig å leve når man ikke blir verdsatt. 

Så for meg er det i hvert fall svært skadelig. 

Anonymkode: e923a...80e

• Liker 2
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...