Gå til innhold

Hvis man har PCO - hva gjoer man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mistenker at jeg har polcystiske ovarier (PCO) - jeg har vel ikke PCOS, da jeg ikke har symptomer som oekt haarvekst, overvekt etc. Uansett - har lest at det kan ta lang tid aa bli gravid med PCO, og at man boer proeve aa faa barn saa tidlig som mulig ettersom det kan bli vanskeligere aa bli gravid ettersom aarene gaar. Stemmer dette?

Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt foer man blir gravid med PCO? Burde jeg legge om kostholdet for aa bedre sjansene mine? Er ikke overvektig - har vel BMI rundt 22-23 - men har litt ekstra rundt livet...noe som ikke er gunstig.

Er det noen her som har PCO eller PCOS som kan komme med noen raad? Skal ta blodproeve hos legen snart, evt. videre utredning. Er litt skummet dette her og frykter vi aldri kommer til aa lykkes. :tristbla: Er bare 26 saa det taler kanskje til min fordel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som har pco her på forumet, ta et søk, så ser du.

Jeg har ikke fått beskejd om å begynne å prøve så tidlig som mulig, men et hint om å ikke vente til jeg blir 35. Dette gjorde at vi fremskyndet prøvingen littegranne, men så er jeg 29 også. Har nå gått 6 mnd, og er ikke antydning til noe graviditet enda, men vi prøver uten hjelp en stund til (litt mindre styrete).

Mange med pco blir gravide, men det kan ta litt lenger tid. Man kan få hjelp med ulike hormonpreparater, noen synes akupunktur hjelper og noen ender opp med prøverør.

Skrevet

Proeveroer....haaper ikke vi maa ty til det! Er jo saa dyrt og ikke alltid det virker engang!

Siden vi ikke har begynt proevingen engang faar jeg proeve aa ikke ta alle sorgene paa forskudd...som du sier, det kan jo skje paa naturlig vis ogsaa.

Haaper dere lykkes snart da! :klem:

Skrevet

Jeg har pco(s).

Første gang tok det 4 år før jeg ble gravid - og da med prøverør.

Denne gangen ble jeg gravid 3-4 mnd etter at jeg fikk igjen mensen etter fødselen - så det KAN gå raskt også...

Skrevet

Jeg har pcos. Prøvde i litt over 2 år uten resultat. Var da til gynokolog som skrev ut resept på Pergotime (stimulerer till eggløsning). Har tatt en dobbelkur, og er nå gravid!

Skrevet

Saa bra at man kan lykkes - enten paa naturlig vis eller med assistanse! :)

Gratulerer med graviditetene, Chiquita og Tass!

Skrevet

Har dere med PCO eller PCOS plager med ekstrem tretthet/slapphet? Har vaert saa utrolig trett i det siste. Var mye plaget av tretthet da jeg var i tenaarene ogsaa...og hadde sjeldne/uregelmessige menstruasjoner da. Legen fant aldri ut hva det var som feilte meg. Naa virker det som denne trettheten er kommet tilbake. Har mest lyst til aa sove hele dagen....er irriterende aa vaere saann, har lange dager paa jobb (minst ti timer) og det funker jo bare ikke aa vaere saa slapp!

Skrevet (endret)

Jeg har tendens til / svak type pco. Etter lang tids prøving på egenhånd fikk vi pergo med førstemann. Ble gravid med trippel dose - tredje forsøk med pergo.

Nå prøver vi på nr. 2. Er i PP3 nå. Har prøvd en dobbel dose pergo, men uten klaff. Har pausemnd. nå. Blir spennende å se hvor lang tid det tar denne gangen....

Jeg har ikke vært plaget av tretthet og lign.

Endret av Cr@sh
Skrevet

Blir stadig oppmuntret av at det er saa mange som lykkes i aa bli gravide til tross for PCO eller PCOS.

Jeg har lest en del om emnet og det er visst mange som anbefaler aa spise mat med lav glykemisk indeks. Det er vel spesielt for de som ogsaa har vektproblemer, men det skader vel ikke selv om man er normalvektig heller akkurat...Har det noe aa si for hvor lett man blir gravid?

Skrevet
Blir stadig oppmuntret av at det er saa mange som lykkes i aa bli gravide til tross for PCO eller PCOS.

Jeg har lest en del om emnet og det er visst mange som anbefaler aa spise mat med lav glykemisk indeks. Det er vel spesielt for de som ogsaa har vektproblemer, men det skader vel ikke selv om man er normalvektig heller akkurat...Har det noe aa si for hvor lett man blir gravid?

Man trenger forøvrig ikke være overvektig for å ha PCOS! Jeg fikk diagnosen og har bmi på 20-21. Grunnen var hormonprøvene + cyster på ene eggstokken. Min gyn sa det ikke hjalp å spise mat med lav glykemisk indeks når man ikke var overvektig, men hvem vet om han har rett.

Vet det er vanlig å være energiløs når man har pcos, det er ett av mange symptomer. Men har du normal mens/eggløsning? Grunnen til at det kan ta tid, er vel ofte at syklusen er på bærtur. Jeg ble gravid 13 mnd etter jeg sluttet med p-piller. Pga syklustull tok det ett år før jeg fikk el. Med dobbel pergotime ble jeg heldigvis gravid.

På forumet snart gravid er det et eget underfora for de med pco/pcos. Der er det mye info.

Lykke til Popelka :)

Skrevet

Tusen takk for svar, Brudulja! Skal titte paa Snart Gravid-siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...