AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Meget langt innlegg. Altså, jeg kvier meg skikkelig for å ringe legekontoret på denne plassen, det sitter ei snipe der å tar telefonen og virker til tider dritt lei av at folk ringer. Ikke et snev av vennlighet når man ringer og forklarer situasjonen man står i. Jeg skrev et innlegg her inne igår, da jeg låg på dag syv med korona og høy feber. Ringte fastlege idag som jeg ble rådet til, og fikk komme inn på slutten av dagen. Det viser seg at jeg oppå det hele har fått bronkitt, jeg har vondt og jeg hoster snart ut lungene. Legen skrev ut resept og ønsket meg god bedring. Jeg har en fysisk jobb på havet som består av å være ute hele dagen, og jeg måtte faktisk spørre om sykemelding. Jeg er ikke den som sykemelder meg ofte, men han virket noe brydd over dette. Han kunne skrive ut denne uken, men for de dagene i forrige uke når det sto på som aller værst, måtte jeg ta egenmelding. Er dette vanlig praksis?? Denne samme legen var jeg inne hos med en annen problematikk for en stund siden, hvor jeg helt tilfeldig kom over en tiktok video med et menneske som hadde et syndrom. Mange av hennes symptomer stemte med enkelte ting jeg har/har hatt, og dette er noe som med 50% sannsylighet vil føres vidre til barn hvis jeg som mor har det. Det er mange stygge tilfeller med dette syndromet, og siden jeg er i en alder hvor barn snart er aktuelt, ville jeg finne ut av dette. Jeg opplevde igjen å nesten bli ledd av, og han hadde aldri hørt om dette så det var liten sjangse for at jeg har det! Fikk også beskjed om at det ikke var bra å sitte å google slike ting. (Jeg er 33 år gammel, frisk og i fysisk jobb, og springer ikke ned legekontoret for å få sykemelding, må jeg få legge til). Han henviste meg likevel til nærmeste ØNH-lege. Der møtte jeg en lege som hadde genuin interesse for pasientene sine, og han hørte på meg. Jeg var inne hos han på en fredag, og på mandag så ringte han meg. Han hadde sittet i frihelgen sin å lest om dette syndromet, og synes det var svært at jeg hadde funnet ut av dette selv. Og etter å ha studert det nærmere, var også han overbevist om at jeg har syndromet jeg fryktet. Så han henviste meg straks til gentesting. Han kunne også se i tidligere rapporter at dette syndromet var en misstanke allerede i 2011. (Dette har jeg dog aldri fått beskjed om!) Så var det et annet tilfelle, da med en turnuslege, hvor jeg ble skambitt av en hund før jul. Hunden rasserte hånda skikkelig. Jeg ble selvfølgelig sendt til røntgen, og måtte deretter vente på svar. Det tok 2 uker uten å høre noe, før jeg selv ringte legekontoret, men den "hyggelige" damen i resepsjonen såg ikke noe på dataen så jeg måtte bare vente. Det viser seg så etter en stund at turnuslegen har fått tilsendt dette, men ikke gitt beskjed. Får høre fra turnuslege at alt ser fint ut. Jeg spør om en ny time fordi hånda er skamvond, en finger har mistet funksjon og følelsene i deler av hånda er borte. Jeg får time hos samme fastlege, og han blir nesten sint og sier at jeg må huske at jeg har blitt bitt av en hund, det SKAL være vondt! Han ble ikke noe blidere når jeg så krever en MR av hånda, han trykker aggressivt på tastaturet og sier såvidt hadet etterpå. Det viser seg jo da etter MR (som det tok 2 mnd å få svar på), at jeg har tre brudd i hånda. Nå er jeg så drittlei av at alt skal være så tungrodd. Jeg betaler mellom 20-30k i skatt pr mnd, og føler jeg bidrar nok til å kunne forvente å få ordentlig hjelp når jeg trenger det?? Har jeg snart lov å sende klage på dette? Synes så utrolig synd på alle mennesker som virkelig sliter, og som møter helsepersonell som ikke tar de seriøst😔 Anonymkode: ffa23...b7b 1
Topsi Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Vel, jeg kan svare akkurat ift det med covid. Legen har ikke lov å skrive ut sykemelding for perioden før du tok kontakt. Så da må du bruke egenmelding 11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Legen kan ikke tilbakedatere lenger enn til første kontakt. Så det høres riktig ut at du må bruke egenmelding. Anonymkode: 82927...e6c 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Just now, Topsi said: Vel, jeg kan svare akkurat ift det med covid. Legen har ikke lov å skrive ut sykemelding for perioden før du tok kontakt. Så da må du bruke egenmelding Ok, da er det jeg som har vært "heldig" en gang for noen år siden, da lege daterte tilbake et par dager😊 men da vet jeg det. Anonymkode: ffa23...b7b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Topsi skrev (1 minutt siden): Vel, jeg kan svare akkurat ift det med covid. Legen har ikke lov å skrive ut sykemelding for perioden før du tok kontakt. Så da må du bruke egenmelding jeg er ikke ts, men har opplevd å få sykemelding tilbakedatert hvis man oppsøker legen eks midtveis i en feks en infeksjonsrunde Anonymkode: 2371d...b88
PITTY Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Men for all del... Dette apereiret av et legekontor må du se å bli kvitt. Er sannsynlig ikke utdannet engang. Da de er mest arrogante, for å skjule inkompetansen sin.. Makan. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: jeg er ikke ts, men har opplevd å få sykemelding tilbakedatert hvis man oppsøker legen eks midtveis i en feks en infeksjonsrunde Anonymkode: 2371d...b88 Ja, jeg vet om flere som har fått det tilbakedatert spesielt under koronatiden, men mulig de har blitt strengere på det. ts Anonymkode: ffa23...b7b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Hvis det var meg ville jeg nok bare byttet fastlege. Når du ikke har god kontakt med legen og helsesekretæren er så lite trivelig å ha med å gjøre så er det jo ikke noe poeng å gå dit. Anonymkode: 40281...eea 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Just now, PITTY said: Men for all del... Dette apereiret av et legekontor må du se å bli kvitt. Er sannsynlig ikke utdannet engang. Da de er mest arrogante, for å skjule inkompetansen sin.. Makan. Nei, man kan begynne å lure. Man føler man bare kommer inn på nåde, for så å bli sparket ut døra like fort som man kom, så de får dra hjem til middag. Hørt om flere her som har hatt vansker med å få hjelp når de har trengt det. Liten plass også dessverre, så ikke mange valgmuligheter her👎🏻 Anonymkode: ffa23...b7b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Det er vanlig at man skal bruke egenmelding de første dagene av sykdom før man ev. går over på sykemelding. Skjønner ikke hvorfor det er et problem. Anonymkode: 781e0...af2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det var meg ville jeg nok bare byttet fastlege. Når du ikke har god kontakt med legen og helsesekretæren er så lite trivelig å ha med å gjøre så er det jo ikke noe poeng å gå dit. Anonymkode: 40281...eea Det har jeg tenkt å gjort!😊 det som er så synd, er at det er en liten plass og minimalt å velge i. Ts Anonymkode: ffa23...b7b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er vanlig at man skal bruke egenmelding de første dagene av sykdom før man ev. går over på sykemelding. Skjønner ikke hvorfor det er et problem. Anonymkode: 781e0...af2 Jeg hadde en annen oppfatning av dette, og trodde det nok engang var legen som bare var "vanskelig". Jeg tenkte kanskje ikke rasjonelt, når det har vært så mye tull med dette spesifikke legekontoret😊 ts Anonymkode: ffa23...b7b
PITTY Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Vet at mange synes det er vanskelig å klage face to face. Men jeg overrasket meg selv for mange år siden da jeg gikk helt bananas på familie-legen. Jeg hadde faktisk en kjempegod grunn. Det var så vidt han mumlet noe dårlig forsvarstale tilbake. Dette burde flere gjøre når man blir avspist med dritt-oppførsel synes jeg. Du er til syvende og sist en betalende kunde. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 8 minutter siden, PITTY said: Vet at mange synes det er vanskelig å klage face to face. Men jeg overrasket meg selv for mange år siden da jeg gikk helt bananas på familie-legen. Jeg hadde faktisk en kjempegod grunn. Det var så vidt han mumlet noe dårlig forsvarstale tilbake. Dette burde flere gjøre når man blir avspist med dritt-oppførsel synes jeg. Du er til syvende og sist en betalende kunde. Fantastisk at du sto opp for deg selv😊 synd ikke alle er like tøffe. Jeg er dessverre litt for konfliktsky på akkurat sånne ting, selv om jeg betaler for tjenesten. Men kjenner jo at det begynner å toppe seg. Anonymkode: ffa23...b7b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Bytt fastlege så legger du inn en kommentar på legelisten.no Du kan nok også klage det inn andre steder. Sånn skal man ikke møte pasientene sine. Anonymkode: 51d95...fa4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Ikke noe vits i å legge inn på legelisten.no. Vanligvis bare sure folk som skriver der, dermed er den ikke helt å stole på. Skriv et brev til fylkeslegen, konkretiser det du mener er overtramp fra legens side. Vær objektiv, dine følelser og synsinger er ikke relevante. Vis til direkte feil som er gjort. Det tilfellet med tilbakedatering av sykmelding har du fått svar på tidligere, det er ikke klage grunn. Anonymkode: 97a10...c38
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Bytt lege. Han har ikke hørt om syndromet og derfor «har du det sikkert ikke» - det er noe av det dummeste jeg har hørt! Godt at den andre legen tok deg på alvor med dette💗 Anonymkode: e3488...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå