Gå til innhold

Aphantasia - noen andre som har det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

-Aphantasia is the inability to voluntarily create mental images in one's mind.

Jeg ser ingenting i hodet. Ingen bilder, klarer ikke å se for meg en rosa elefant e.l. Jeg kan ikke se hvem en person ligner på og skjønner ikke at folk snakker så mye om hvem babyen ligner på.. Er det noen andre her som har det?

Jeg kan huske at jeg så bilder når jeg var liten. Husker en episode hvor jeg leste en bok og ble skikkelig skuffet når jeg så den på kino senere, fordi den ikke var som jeg hadde sett for seg. På et tidspunkt ble det borte. Lurer på om det kan være relatert til traumer..

Har gått til behandling for PTSD og nevnt det ved flere anledninger, men de har ikke kommentert noe særlig på det..

Anonymkode: 201ec...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dette, men ikke så «alvorlig» som deg. Har alltid vært elendig til å tegne, fordi jeg ikke vet hvordan ting ser ut uten å ha det foran meg. Jeg kan se ting vagt men det forsvinner før jeg rekker å «studere» det. Feks kan jeg på en måte se for meg et hus, men jeg klarer ikke å plassere vinduer på huset. Det samme hvis jeg skal se for meg et menneske, det går på et vis, men har ikke peiling på om vedkommende er tykk eller tynn. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går det å montere IKEA-møbler?

AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (25 minutter siden):

Hehe, har heldigvis en mann, men er ikke veldig praktisk. Ekstremt teoretisk og kan planlegge alt mulig og regne ut lange stykker. Eier dog ikke noe stedsans i det hele tatt, usikker på om det er i forbindelse med aphantasia, men jeg skjønner det ikke. Klarer ikke forstå kartet på iPhonen eller forskjell på høyre og venstre.. 

AnonymBruker
Skrevet
nordnorsk skrev (17 timer siden):

Jeg har dette, men ikke så «alvorlig» som deg. Har alltid vært elendig til å tegne, fordi jeg ikke vet hvordan ting ser ut uten å ha det foran meg. Jeg kan se ting vagt men det forsvinner før jeg rekker å «studere» det. Feks kan jeg på en måte se for meg et hus, men jeg klarer ikke å plassere vinduer på huset. Det samme hvis jeg skal se for meg et menneske, det går på et vis, men har ikke peiling på om vedkommende er tykk eller tynn. 

Det er så rart at alle er så forskjellig. Det tok lang tid før jeg skjønte at det var noe «galt» med meg. Det må gradvis ha blitt borte. Jeg drømmer i bilder da..

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det, og det er bare noen få år siden jeg forsto at "se for deg" ikke bare var en metafor for "forestill deg at" , og at andre faktisk ser bilder eller film når de lukker øynene. 

Anonymkode: ea1b1...8ac

AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (17 timer siden):

Hva har dette med møber-montering å gjøre?  Det gjør vi vanligvis med øynene åpne. 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har dette med møbel-montering å gjøre?  Det gjør vi vanligvis med øynene åpne. 😃

Rettet skrivefeil 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hehe, har heldigvis en mann, men er ikke veldig praktisk. Ekstremt teoretisk og kan planlegge alt mulig og regne ut lange stykker. Eier dog ikke noe stedsans i det hele tatt, usikker på om det er i forbindelse med aphantasia, men jeg skjønner det ikke. Klarer ikke forstå kartet på iPhonen eller forskjell på høyre og venstre.. 

Jeg har god stedsans, og gjenkjenner steder jeg bare har vært på en gang eller to for 20 år siden, men jeg har problemer med ansiktsgjenkjenning på mennesker jeg ikke ser ofte/kjenner godt. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har det, og det er bare noen få år siden jeg forsto at "se for deg" ikke bare var en metafor for "forestill deg at" , og at andre faktisk ser bilder eller film når de lukker øynene. 

Jeg føler ikke at jeg «ser» bilder, men kan huske hvordan folk og ting ser ut. Skjønte ikke helt den. 

Skrevet
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Jeg føler ikke at jeg «ser» bilder, men kan huske hvordan folk og ting ser ut. Skjønte ikke helt den. 

Det er mange som faktisk ser bilder. Afantasi er når man ikke har den evnen. 

AnonymBruker
Skrevet
Tone83 skrev (5 minutter siden):

Hvis noen sier til deg: "lukk øynene og se for deg at du er på en strand i solnedgang "

Ser du dette som et bilde eller en film, (enten klart eller uklart) eller ser du bare svart?

Hvis du ser bare svart har du også aphantasia, ser du bilde eller film har du det ikke. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva har dette med møber-montering å gjøre?  Det gjør vi vanligvis med øynene åpne. 😃

For å montere møbler fra en tegning må man mappe fra 2D til 3D.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis noen sier til deg: "lukk øynene og se for deg at du er på en strand i solnedgang "

Ser du dette som et bilde eller en film, (enten klart eller uklart) eller ser du bare svart?

Hvis du ser bare svart har du også aphantasia, ser du bilde eller film har du det ikke. 

Jeg ser jo det for meg, som i at jeg tenker på det «bildet», men jeg ser jo bare svart

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har god stedsans, og gjenkjenner steder jeg bare har vært på en gang eller to for 20 år siden, men jeg har problemer med ansiktsgjenkjenning på mennesker jeg ikke ser ofte/kjenner godt. 

Det er Prosopagnosia, som kommer i flere grader. Jeg har selv en mild grad av det, i mer alvorlige tilfeller kjenner ikke folk igjen barna sine eller seg selv engang. 

Anonymkode: 69519...95b

AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (28 minutter siden):

For å montere møbler fra en tegning må man mappe fra 2D til 3D.

Men det kan man som sagt gjøre med øynene åpne.

Jeg er for øvrig veldig flink til å montere møbler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...