Gå til innhold

Urinveisinfeksjon - hvordan bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk plutselig urinveisinfeksjon, og det er vondt! Konstant brennende følelse i underlivet og positiv UVI-stick. 

Noen som har tips til hvordan bli kvitt dette raskt? Det er så sykt ubehagelig. 

Anonymkode: 4389e...953

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drikk mye! Drikk noe surt, f.eks en te-skje eplesidereddik i et glass vann. Pass på å tømme blæren helt hver gang du tisser. Håper du blir bedre snart!

Anonymkode: 10e61...363

AnonymBruker
Skrevet

Drikk masse vann og prøv å tøm blæra så godt det lar seg gjøre når du er på do. Ibux eller paracet kan hjelpe mot smertene.

Noen ganger går det over av seg selv, men du kan ta kontakt med lege hvis du ikke blir bedre i løpet av en par dager for å få antibiotika. Ta kontakt med lege tidligere dersom du får feber.

Anonymkode: d1e3e...8f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Drikk masse vann og prøv å tøm blæra så godt det lar seg gjøre når du er på do. Ibux eller paracet kan hjelpe mot smertene.

Noen ganger går det over av seg selv, men du kan ta kontakt med lege hvis du ikke blir bedre i løpet av en par dager for å få antibiotika. Ta kontakt med lege tidligere dersom du får feber.

Prøver så godt det lar seg gjøre. Problemet er at det kjennes ut som at jeg holder på å tisse på leg hele tiden, men når jeg går på do, så kommer det typ 2 dråper. Har forsøkt å drikke masse og tatt vanndrivende i håp om å få fart på gjennomstrømningen. 

Er heldigvis ikke i dårlig form. 

vurderer å ringe lege i morgen om det ikke er bedre, men må vel ha en time for å få resept…

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp D-mannose på helsekost. Den virker raskt :)

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0376/7382/8492/products/d-mannose_med_cranactin_-_99071.jpg?v=1585875476

Anonymkode: 4534e...97c

Skrevet (endret)

Drikke mye, helst noe som er litt surt. Om du heller vil ha resept er det noe nettlegevakten kan ordne sånn du kan springe til nærmeste apotek i morgen tidlig uten å måtte få legetime først. 

Endret av Curiousine
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver: drikk masse vann, og få i deg noe surt i drikke eller mat. Litt eddik i vann er nevnt, du kan også bruke sitronsaft. Selv bruker jeg alltid sitronsaft i vann og drikker mye av det; det hjelper godt.

Noe annet som er viktig for å behandle og forbygge, er å unngå å bli kald på føttene og bena. Best å holde seg varm.

Anonymkode: 4af9b...16f

AnonymBruker
Skrevet

Finnes flere nettleger som fikser resept til deg på 2 minutter, så kan du hente antibiotika i morgen tidlig. Da blir du kvitt infeksjonen raskt. Alt annet er kjerringråd og ingen (!!!!!) av dem er faktisk bevist å fungere. 

Anonymkode: 2afe5...9e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes flere nettleger som fikser resept til deg på 2 minutter, så kan du hente antibiotika i morgen tidlig. Da blir du kvitt infeksjonen raskt. Alt annet er kjerringråd og ingen (!!!!!) av dem er faktisk bevist å fungere. 

Anonymkode: 2afe5...9e4

Er ikke alle som vil utsette kroppen for antibiotika hvis det ikke er absolutt nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten, eventuelt få hastetime hos fastlegen i morgen slik at du kan få antibiotika! Og drikk masse, gjerne appelsinjuice!

Hilsen en som hadde det for en uke siden!

Anonymkode: e60a4...240

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er ikke alle som vil utsette kroppen for antibiotika hvis det ikke er absolutt nødvendig.

Husk at man skal ikke gå med ubehandlet uvi pga fare for videre utvikling av infeksjonen, da kan den sette seg i de øvre urinveiene og uvikle seg til nyrebekkenbetennelse...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at man skal ikke gå med ubehandlet uvi pga fare for videre utvikling av infeksjonen, da kan den sette seg i de øvre urinveiene og uvikle seg til nyrebekkenbetennelse...

Dette stemmer ikke. Man kan se det an.

Fra legevakthåndboken (lvh.no):

UVI hos ikke-gravid kvinne 15–65 år. Infeksjonen er vanligvis selvhelbredende, med symptomfrihet innen en uke. Avhengig av kvinnens ønsker kan hun se plagene an eller få vente-og-se-resept.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange som ofte får UVI, og da er det svært, svært  uheldig å måtte gå på antibiotika hver gang.

D-mannose, som jeg har anbefalt over her, er veldig effektivt og den effekten er bevist med flere studier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7395894/

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Gå til legen. Ubehandlet uvi kan føre til nyrebekkenbetennelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøver så godt det lar seg gjøre. Problemet er at det kjennes ut som at jeg holder på å tisse på leg hele tiden, men når jeg går på do, så kommer det typ 2 dråper. Har forsøkt å drikke masse og tatt vanndrivende i håp om å få fart på gjennomstrømningen. 

Er heldigvis ikke i dårlig form. 

vurderer å ringe lege i morgen om det ikke er bedre, men må vel ha en time for å få resept…

Huff, det er plagsomt og smertefullt når en ikke får tømt blæra.

Forrige gang jeg hadde uvi var ikke legen min til stede den dagen. Men jeg fikk komme innom med urinprøve som de tok stiks av med fullt utslag. Sekretæren la inn beskjed til en av de andre legene som skrev ut resept når hun hadde tid på slutten av dagen. Ring legekontoret ditt i morgen og hør hvordan de gjør det der.

Jeg valgte å avvente å hente ut resepten til neste dag og da var uvi'en gått over.

God bedring ts!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Man kan se det an.

Fra legevakthåndboken (lvh.no):

UVI hos ikke-gravid kvinne 15–65 år. Infeksjonen er vanligvis selvhelbredende, med symptomfrihet innen en uke. Avhengig av kvinnens ønsker kan hun se plagene an eller få vente-og-se-resept.

Oki, men noen av oss blir veldig fort syke, så derfor skrev jeg det jeg skrev😊

Jeg fikk uvi for en uke siden, det svidde mer og mer, så jeg kjøpte hjemmetest på apoteket som slo fullt ut, ringte legevakten og fikk time der. Fikk resept på antibiotika + at jeg fikk med meg kveldsdose og morgendose slik at jeg kunne starte umiddelbart. Halvannen time etter at jeg kom hjem fra legevakten fikk jeg feber og formen ble elendig, så jeg var veldig glad for at jeg dro dit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...